Volledige versie bekijken : Welke AGP DX9.0 kaart werkt op een A7N8X moederbord?



turbobilly
18 March 2008, 16:38
Goedendag,

ik heb momenteel een GF4 TI4600 , waar ik Battlefield 2 (je leest het goed ja , Battlefield 2) niet mee kan draaien , en ik zou toch nog graag "upgraden" naar een kaart die dit wel kan ondersteunen...

Welke kaart zou nog vlot draaien op dit moederbord ? Ik had zelf gedacht aan een Radeon 9700/9800 PRO of een Geforce 5700/6xxx/7xxx , maar misschien heeft iemand hier ervaring mee ??

Dit moederbord heeft dus nog een AGP slot, geen PCI-E ...

Alvast bedankt !

g_man
18 March 2008, 21:48
De ASUS A7N8X is een socket A dat AGP 8x ondersteunt...heb zelf zo nog een gehad. :)
Dus kan je alles in kwijt wat er nog te vinden is voor AGP. Probleem is dat wanneer je een van de laatste nieuwe graka's gaat installeren, je CPU de bottleneck gaat worden.

System Requirements


Machine:

- Operating System
Windows XP (32 Bit Version)

- CPU
Battlefield 2 supports the following processors:
Intel Pentium 4
Intel Xeon
Intel Pentium Extreme Edition
Intel Celeron D
AMD Athlon XP
AMD Athlon 64
AMD Athlon 64-FX
AMD Sempron processor

- Minimum Specification:
CPU: 1.7 Ghz
RAM: 512 Mb
Video Card: NVidia GeForce FX 5700, ATI Radeon 8500 or ATI Radeon 9500
with 128 Mb of RAM

- Recommended Specification:
CPU: 2.4 Ghz
RAM: 1 Gb
Video Card with at least 256 Mb of RAM

- Video Cards
Battlefield 2 only supports the following video cards:
Radeon X700 (PCIe)
Radeon X600 (PCIe)
GeForce 6600 (PCIe)
GeForce PCX 5900 (PCIe)
GeForce 5800 Series (AGP)
ATI Radeon X800 XT Platinum Edition
ATI Radeon X800 PRO
ATI Radeon 9800 Series
ATI Radeon 9600 Series
ATI Radeon 9550 (RV350LX)
ATI Radeon 9500 / 9700 Series
ATI Radeon 8500 Series
ATI Radeon X300 Series
NVidia GeForce 6800 Ultra
NVidia GeForce 6800 GT
NVidia GeForce 6800
NVidia GeForce FX 5950 Series
NVidia GeForce FX 5900 Series
NVidia GeForce FX 5700 Series

Dit zegt IGN er zelf over, dus moet het lukken met een 9800pro, maar je ziet best een kaart met 256Mb dus zal je hoger moeten gaan dan dat, een X800 reeks met 256Mb aan boord, dan zou ik gaan voor een X800Pro, XL of XT. Deze kosten niet zo veel. (kan zelfs makkelijk 2dehands gekocht worden voor een appel en een ei) :) ;)

turbobilly
25 March 2008, 09:32
Alvast bedankt voor het antwoord ..

Is 25 euro veel voor een PEAK Radeon 9800SE 256MB 128bit DDR AGP8x ?

Of zou ik toch beter uitkijken voor een (256-bit?) X800 ?

ajaxloverr
26 March 2008, 00:05
Alvast bedankt voor het antwoord ..

Is 25 euro veel voor een PEAK Radeon 9800SE 256MB 128bit DDR AGP8x ?

Of zou ik toch beter uitkijken voor een (256-bit?) X800 ?

en wat wil je daarmee doen, office? veel verder kom je daar niet mee.
had voorheen een Saphire ATI Radeon X1650 PRO AGP 512MB daar kon ik prima BF2 mee doen.
en natuurlijk blijft naar mijn mening de ATI X1950 het beste.

turbobilly
31 March 2008, 11:12
Maar zijn die kaarten AGP en werken ze op mijn MB ?

Ok , ik heb even enkele kaarten opgezocht (bij een ebaywinkel gevonden) en zou 1 van deze willen aanschaffen , kan iemand eens even zeggen welke hiervan de 'beste' is voor mijn systeem..

ATI Radeon X700 256mb AGP Graphics Card (http://cgi.benl.ebay.be/ATI-Radeon-X700-RX700A-128-256mb-AGP-Graphics-Card_W0QQitemZ350038119360QQihZ022QQcategoryZ8045Q QrdZ1QQcmdZViewItem)http://pics.ebaystatic.com/aw/pics/benl/s.gif
ATI Radeon X1300 128/256Mb AGP Graphics Card (http://cgi.benl.ebay.be/ATI-Radeon-X1300-256Mb-AGP-Graphics-Card_W0QQitemZ350038119258QQihZ022QQcategoryZ8045Q QrdZ1QQcmdZViewItem)http://pics.ebaystatic.com/aw/pics/benl/s.gif
ATI 350R Radeon 9800 Platinum Edition R98-PC3D - AGP (http://cgi.benl.ebay.be/ATI-350R-Radeon-9800-Platinum-Edition-R98-PC3D-AGP_W0QQitemZ350036304634QQihZ022QQcategoryZ93226Q QrdZ1QQcmdZViewItem)


Nogmaals bedankt voor de reactie's al..:good:

turbobilly
9 April 2008, 14:34
Ik heb ondertussen een X800 pro 256mb aangeschaft en zal zien of het hiermee gaat werken..

toch bedankt voor de reactie's

g_man
9 April 2008, 19:00
Die X800pro's kan je ook flashen met een XT BIOS, waardoor je een X800XT in huis krijgt! :) Zoek maar even rond op onze vriend google. :)

turbobilly
5 May 2008, 09:44
:cry:

Heb dus even geprobeerd om de bios van de X800 te flashen ,

1ste maal : ok , had nu 16 ipv 12 pipelines
2de maal : iets betere bios (met hogere speeds , ook nog stabiel)
3de maal : zou de beste bios zijn om te overclocken

Maar na de 3de flash startte de pc niet meer op , gewoon geen videosignaal meer ...:wall:

Even getest met oude TI4600 ,geen probleem ...

Dan maar even op internet gezocht , blijkt dat ik waarschijnlijk een pci-e bios heb gebruikt op een agp kaart : mogelijke oplossingen waren :

--opstarten met een pci kaart en dan als de pc is opgestart(in dosmode) de agpkaart er in steken en nogmaals proberen te flashen

--> lukt niet , pc herstart zonder videosignaal


--opstarten met pci kaart en oude agp kaart in het slot en dan bij het opstarten de kaarten 'hotswappen'

--> lukt ook niet , pc herstart zonder videosignaal

Als laatste optie zou er dan nog overblijven om de eeprom van de kaart zelf te gaan herprogrammeren , maar hier heb ik zelf geen verstand van , is er hier iemand die daar iets van kent ??? (hier moet blijkbaar ook voor gesoldeerd worden)

quote van een onderwerp wat ik daarover gevonden had :

" It will not boot even with PCI card in and the only way to restore it is unsoldering of the EEPROM chip and re-programming it on external EEPROM programmer. After that soldering again. You have to find somebody capable to do that.

Just solder two wires on pin 1 and 8 (because the chip should be under the cooler). Get them out of the card and connect when you need high signal when you flashing disconnect them. After you finish with the flashing un-solder the wires (of course you have to remove the cooler in both cases - soldering/unsoldering).

Dolf, Wizzard´s guide include soldering, could you use some small grabber instead of soldering, my hands is a bit shaky
http://www.elfa.se/en/
Artikel
6012-PRO

If you succeed to ensure contact between the pins then do it. Just be careful and when booting from PCI card flash adapter 1 (your AGP card) not 0 (your PCI). "


Alvast bedankt !

g_man
5 May 2008, 19:06
Probeer eens de BIOS van je moederbord te resetten, het kan zijn dat deze ingesteld is om ENKEL met AGP kaarten te werken. En dan nog eens proberen met de PCI kaart op te starten. Heb je de originele BIOS gesaved? Gebruik je de laatste versie van het flashprogramma?

carl
5 May 2008, 20:58
Wanneer je gaat een bios flashen moet je weten dat de kans op totale vernieling van je kaart vrij groot is, het is een delicaat procesje, en je kan de bios van de graka niet zomaar resetten. De bios van je moederbord heeft er niets mee te maken. Wat je kan doen is hem terugbrnegen naar de winkel en hopen dat ze het niet merken. Om het EEPROM te bewerken moet je een tweede pc met seriele poort hebben, zelf een lezer/schrijver solderen (denk ik) en dan manueel aan het programmeren gaan.
Ik vind het overigens niet zo een geode keus. Waarom zegt hier NIEMAND dat hij net een kaart heeft gekocht met SM2.0 ? Hij kan niet eens rainbox 6 vegas enz draaien. Vergeet de nieuwste games als crysis enz dus maar. Je had veeeel beter voor de aangeraden X1600 of X1950 gegaan, dan had je een vrij moderne kaart en geen oud geval.
moraal van het verhaal: bezint eer je begint

g_man
5 May 2008, 21:25
Wanneer je gaat een bios flashen moet je weten dat de kans op totale vernieling van je kaart vrij groot is, Waarom zou die kans vrij groot zijn??? Ik heb al 100000 BIOS'sen geflasht, nog nooit 1 misgelopen.


De bios van je moederbord heeft er niets mee te maken. In je BIOS staat wel degelijk de optie 'Primary VGA'... meet keuze tss PCI en AGP.... het resetten van de BIOS kan deze standaard optie terugzetten naar PCI waarmee de PC wél zou kunnen booten met een PCI graka.


Wat je kan doen is hem terugbrnegen naar de winkel en hopen dat ze het niet merken. Dhaaaa, dat is het eerste wat ze in 't fabriek gaan bekijken, of de chip niet geflasht werd.


Om het EEPROM te bewerken moet je een tweede pc met seriele poort hebben, zelf een lezer/schrijver solderen (denk ik) en dan manueel aan het programmeren gaan. Er is volk genoeg dat deze apparatuur thuis heeft. (voor zijn werk) of op 't werk.


Ik vind het overigens niet zo een geode keus. Waarom zegt hier NIEMAND dat hij net een kaart heeft gekocht met SM2.0 ? Hij kan niet eens rainbox 6 vegas enz draaien. Vergeet de nieuwste games als crysis enz dus maar. Je had veeeel beter voor de aangeraden X1600 of X1950 gegaan, dan had je een vrij moderne kaart en geen oud geval.
moraal van het verhaal: bezint eer je begint
De opties werden allemaal aangegeven...de TS heeft zelf de keuze gemaakt uit een aantal kaarten en dan daarover raad gevraagd.

Moraal van dit verhaal? Lees eerst het hele topic, weet wat je vertelt, en ga dan een ander zijn reacties bekritiseren. ;)

carl
5 May 2008, 21:32
Waarom zou die kans vrij groot zijn??? Ik heb al 100000 BIOS'sen geflasht, nog nooit 1 misgelopen.
Ik bedoelde dat wanneer er TOCH iets misgaat de kans vrij groot is, het kan vrijwel enkel fout gaan door een plotse reboot ofzo.


In je BIOS staat wel degelijk de optie 'Primary VGA'... meet keuze tss PCI en AGP.... het resetten van de BIOS kan deze standaard optie terugzetten naar PCI waarmee de PC wél zou kunnen booten met een PCI graka.

Uiteraard heeft hier je bios invloedop, maar dan kan je misschien beter die optie wijzigen in plaats van hem te resetten, wat ik bedoelde was dat de bios van het mobo weinig tot niets met je beeldkaart te maken heeft.


Dhaaaa, dat is het eerste wat ze in 't fabriek gaan bekijken, of de chip niet geflasht werd.
isschien heetf hij een niet tevreden -> geld terug garantie of geldt er een maand inruilgarantie ofzo.


De opties werden allemaal aangegeven...de TS heeft zelf de keuze gemaakt uit een aantal kaarten en dan daarover raad gevraagd.

Moraal van dit verhaal? Lees eerst het hele topic, weet wat je vertelt, en ga dan een ander zijn reacties bekritiseren. ;)
De opties werden inderdaad aangegeven, maar ik heb nergens zien staan dat iemand vermeldde dat de kaarten waar hij naar neigde verouderd zijn. Het is duidelijk, met alle respect, dat de TS door de bomen het bos niet zag en hier om raad vraagt, is het dan niet aan ons om hem zo correct mogelijke informatie aan te bieden ?

g_man
5 May 2008, 21:43
Ik bedoelde dat wanneer er TOCH iets misgaat de kans vrij groot is, het kan vrijwel enkel fout gaan door een plotse reboot ofzo. of wanneer je een verkeede BIOS flasht natuurlijk.



Uiteraard heeft hier je bios invloedop, maar dan kan je misschien beter die optie wijzigen in plaats van hem te resetten, wat ik bedoelde was dat de bios van het mobo weinig tot niets met je beeldkaart te maken heeft.BIOS wijzigen is moeilijk als je geen beeld hebt hé, vandaar de resetoptie. :)



isschien heetf hij een niet tevreden -> geld terug garantie of geldt er een maand inruilgarantie ofzo.zou kunnen , maar de fabrikanten zijn slimmer als de klant hoor, in de meeste gevallen toch. Trouwens ik denk niet dat de kaart nieuw is.


De opties werden inderdaad aangegeven, maar ik heb nergens zien staan dat iemand vermeldde dat de kaarten waar hij naar neigde verouderd zijn. Het is duidelijk, met alle respect, dat de TS door de bomen het bos niet zag en hier om raad vraagt, is het dan niet aan ons om hem zo correct mogelijke informatie aan te bieden ? Met alle respect voor de TS, maar zijn volledig systeem is verouderd en een X1950 erop zal niet tot zijn recht komen. En of dan die Smart shader een rol zal spelen??? Het hele system zal de huidige games niet aankunnen...

turbobilly
6 May 2008, 08:19
Alvast bedankt voor de reactie's ...

Ik was misschien niet duidelijk in mijn vorige post , maar ik heb dus nadat mijn X800 niets meer deed , terug opgestart met mijn TI4600 , dan die optie in de MB Bios op PCI gezet , daarna een hele oude S3 trio 64v+ PCI erin :D , en toen met bootdisk (met laatste flashprogramma erop) opgestart , dat werkte goed ..

Als ik hetzelfde doe , maar dan met de X800 erin , dan doet de pc niets , geen beeld ofzo , zoals al eerder aangehaald ,waarschijnlijk verkeerde bios (PCI-E ipv AGP), en als ik in dos mode opstart en dan de TI4600 eruithaal en probeer te vervangen door de X800 (niet gezond ,ik weet het) dan is de pc al terug aan het opstarten alvorens ik de X800 er in kan steken...

Een andere methode die ik ergens op het internet gevonden had , was de pc opstarten met enkel de pci-kaart , en dan na 4 seconden(voor de 'piep') de agpkaart er in steken , maar dit werkt ook niet , hij herkent ze niet meer, en start niet op dan .

Wat betreft mijn systeem ,dat is inderdaad verouderd en daarom lijkt het mij ook niet echt aangewezen om daar zo'n X1950 in te gaan steken , dat zal niet veel uithalen , ik denk zelfs dat die X800 al een beetje te snel is voor mijn pc .. Ik ging in CS Source wel van 51 naar 75 fps met redelijk wat detail , dus daar was ik al blij mee , maar voor de rest speel ik die nieuwere games toch niet (mede door mijn oudere pc :lol:) ..


Het probleem blijft dus dat ik de X800 gewoon niet meer KAN flashen omdat ik ze niet kan 'bereiken' . (De kaart is trouwens 2dehands aangeschaft dus teruggaan naar de winkel zit er niet in)

En de hoofdvraag blijft : heeft er hier iemand kaas gegeten van dat EEPROM programmeren gedoe en kan die mij daar mee verder helpen , ik wil daar gerust de kaart voor opsturen ofzo ?

g_man
6 May 2008, 09:08
En de hoofdvraag blijft : heeft er hier iemand kaas gegeten van dat EEPROM programmeren gedoe en kan die mij daar mee verder helpen , ik wil daar gerust de kaart voor opsturen ofzo ?
Ik heb ooit iemand een BIOS van een moederbord opnieuw laten flashen...zal eens kijken of ik die zijn email nog heb. :) ;)

Hmmm, de EEPROM van een graka is vastgeslodeerd, dus gaat niet op de manier gelijk een mobo...zal dus anders moeten. Wel vreemd dat je niet opgestart geraakt met een PCI grakatje. :)

carl
7 May 2008, 13:35
Ik ben het volledig eens dat een X1950 ofzo overkill zou geweest zijn, maar ik vind dat je beter een zo recent mogelijk kaart probeert te nemen (tenzij het veel duurder zou zijn, wat niet echt het geval is)
Ik heb er neit zo veel verstand van, maar kan je geen script schrijven om op diskette ofzo te zetten die automatisch je bios(graka) flasht ?

turbobilly
8 May 2008, 12:16
De pc start dus wel met de PCI kaart alleen , of met de PCI kaart en de TI4600 , maar niet met de PCI kaart en de X800

en ivm met dat vast gesoldeerd zijn : ja inderdaad , daarom had ik ook dat ander onderwerp aangehaald op de vorige pagina waarin ongeveer beschreven werd hoe die methode werkt , en hoopte ik dat iemand hier er iets meer verstand van had :shy:???

Methode 1 : the only way to restore it is unsoldering of the EEPROM chip and re-programming it on external EEPROM programmer. After that soldering again. You have to find somebody capable to do that.

Methode 2 : Just solder two wires on pin 1 and 8 (because the chip should be under the cooler). Get them out of the card and connect when you need high signal when you flashing disconnect them. After you finish with the flashing un-solder the wires (of course you have to remove the cooler in both cases - soldering/unsoldering).


If you succeed to ensure contact between the pins then do it. Just be careful and when booting from PCI card flash adapter 1 (your AGP card) not 0 (your PCI). "


En zo een script zal niet veel helpen denk ik , aangezien de pc niet eens opstart als die X800 erin zit ..

carl
8 May 2008, 15:59
De beeldkaart start niet op, de pc misschien wel ....