Volledige versie bekijken : cd-r wissen



Elias
24 March 2008, 13:58
Hoikes iedereen

Ik had graag van jullie geweten met welke programma's jullie dit doen!
Behalve met nero want met dit gaat het bij mij nie :cry:
Iemand nog een (y) daarvoor

Alvast bedankt

Mvg

sykke
24 March 2008, 14:03
kan je gewoon met windows doen

dannyma
24 March 2008, 15:34
Hoikes iedereen

Ik had graag van jullie geweten met welke programma's jullie dit doen!
Behalve met nero want met dit gaat het bij mij nie :cry:
Iemand nog een (y) daarvoor

Alvast bedankt

Mvg
bedoel je cd-rw want cd-r niet hoor ?

peenif
24 March 2008, 16:08
Akkoord dannyma
CD-R kan men niet wissen, CD-RW wel (RW staat voor ReWritable of herbeschrijfbaar en dus ook uitwisbaar).
Bijgevolg ligt dit niet aan Nero hoor wel aan uw soort schijf.

Elias
24 March 2008, 17:24
Al mijn cd zijn Cd-Recordable gaat het daarmee ook :damn:
Anders moet ik alles in de vuilnisbelt doen :cry:

2B's
24 March 2008, 17:27
Enkel als er op je cd RW staat, anders ga je de prullenbak vullen Elias... je laten verleiden door iets goedkoops brengt vaak misérie...

gabriel
24 March 2008, 18:15
nog even dit : als je een RW +/- sluit na het branden staat ook soms niet veel ,en kan achteraf ook niks meer met het schijfje doen

dannyma
24 March 2008, 18:41
nog even dit : als je een RW +/- sluit na het branden staat ook soms niet veel ,en kan achteraf ook niks meer met het schijfje doen
weeral iets bijgeleerd ;) .

Baloeke
24 March 2008, 18:43
Zoals reeds hierboven is vermeld, een CD-R kan je niet wissen, een CD-RW wel. Er bestaat volgens mij geen enkel programma om een CD-R te wissen.
CD-R (http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=CD-R) = CD-Recordable en CD-RW (http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=CD-RW) = CD-ReWritable

sykke
24 March 2008, 18:51
:wall: weer te vlug gekeken dacht dat die bedoelde cd-rw :shy:

dannyma
24 March 2008, 18:52
:wall: weer te vlug gekeken dacht dat die bedoelde cd-rw :shy:
gebeurd hier ook hoor ,you are not alone ;) .

compuchrisje
24 March 2008, 19:49
@Gabriel: zelfs na afsluiten van de sessie kan je evt toch een CD-RW formatteren? Ben nu niet bepaald een beroepsbrander, maar ik trek al enkele jaren mijn plannetje met 5 stuks RW's en nog niks hoeven weg te gooien.

PeterN
24 March 2008, 21:00
Ter info:
CD-R is een recordable schijfje en dus maar 1 keer te beschrijven. Een CD-RW is een rewritable schijfje en kan je meerdere keren beschrijven.
Voor beide soort schijfjes geld dat zolang ze niet zijn afgesloten je er data bij kan schrijven. Niet afgesloten cd's willen echter niet zomaar op eender welke player afspelen.

Daarbij komt dat als je data bijschrijft op een niet afgesloten schijfje, het hele schijfje opnieuw wordt beschreven samen met de bijgevoegde data. Dwz bv. je hebt een schijfje met 100mb aan data. Je schrijft er 20mB bij. Het gevolg is dat de eerste 100Mb verloren gaan en terug 100Mb + de 20Mb wordt geschreven. Dit resulteerd dus in een schijfje waar 120Mb data op staat maar waarvan al 220Mb verbruikt is.

Een CD-RW kan je nadat het is afgesloten of vol is, gewoon terug formateren. Alle data is er dan op verdwenen en je kan terug opnieuw de volledige ruimte gebruiken.

peenif
24 March 2008, 22:29
't Was toen ook 13u03 he Sykke, net voor of net na uw sïesta? :rofl:
En vergeet niet met Nero bij het branden van een +/- RW schijf 'Later branden van bestanden toestaan (multisessieschijf)' aan te vinken, of anders kan men het vergeten, zeker weten.

PeterN
25 March 2008, 01:46
't Was toen ook 13u03 he Sykke, net voor of net na uw sïesta? :rofl:
En vergeet niet met Nero bij het branden van een +/- RW schijf 'Later branden van bestanden toestaan (multisessieschijf)' aan te vinken, of anders kan men het vergeten, zeker weten.
Niet als je het terug formateert. Een RW schijfje kan je altijd terug formateren. De data die op het schijfje staan gaan dan verloren maar het schijfje is terug als nieuw.

peenif
25 March 2008, 15:38
Akkoord maar ik had het hier wel over bijschrijven - niet over formateren dus, excuus voor mijn bijdraagje

Obsessed
25 March 2008, 15:59
excuus voor mijn bijdraagje

Hoy Peenif, toch wordt uw bijdrage gewaardeerd hoor ;).

Tegenspraak is geen teken dat iets niet klopt, evenmin als dat het ontbreken van tegenspraak een teken is van waarheid.

gabriel
25 March 2008, 16:18
toch nog even opmerken dat een gesloten cd/r of cd /rw of een dvd r of rw als die gesloten is --- kan --- je er niks meer bij plaatsen , wie een tip heeft mag me die vertellen , ik heb er ook enkele die gesloten zijn en het is enkel zien wat er op staat en verder wenen voor het verlies en formateren : vergeet het , tot spijt voor wie het anders beweerd

Phil O'Sophe
25 March 2008, 22:02
Nu we hier toch over beschrijven en wissen en formateren bezig zijn:
- hoe sluit men met Nero een CD of DVD
- idem voor formateren (is toch niet hetzelfde als "wissen" dacht ik? en bo-
vendien heeft men bij wissen twee mogelijkheden: snel wissen of grondig)
Ben benieuwd naar een verklaring!

Obsessed
25 March 2008, 22:25
@Phil O'

HIER (http://www.schcomputers.nl/downloads/NeroBurningRom_Nld.pdf) de volledige handleiding voor Nero7, met een eigen hoofdstuk over Multisessie-cd's ;).

Wat betreft uw 2de vraag; Een CD formatteren is eigenlijk de eerste keer dat je een CD-RW gaat/wil beschrijven formatteren zoals een harddisk. Vroeger kwam je dat regelmatig tegen met de goedkopere merken, maar de RW's die je tegenwoordig in de winkelrekken vind zijn allemaal pré-formatted.
Vroeger had je zo ongeveer hetzelfde verhaaltje met de Diskettes (eerst nog zelf te formatteren, later allemaal pré-formatted).

Een CD wissen daarentegen is gewoon de Data wissen en dus hetzelfde als Delete op de harddisk, met het verschil dat je bij een CD-RW enkel de volledige disk kan wissen, en niet een gedeelte.
In feite is wissen en snelformatteren hetzelfde.

Elias
25 March 2008, 22:59
Bedankt voor de uitleg mannen,Maar ik ben bang dat ik alle cd's dat ik heb weg mag smijten :cry: Geen van de cd's dat ik heb kan ik wissen is allemaal Cd-R brol van de Lidl hè :cry:
Maar goed niets aan te doen

Nogmaals bedankt hier mag een http://i138.photobucket.com/albums/q257/kinkycat_2007/doorkey.gif op

Mvg
http://i138.photobucket.com/albums/q257/kinkycat_2007/elias.gif

J.W.
25 March 2008, 23:11
Geen van de cd's dat ik heb kan ik wissen is allemaal Cd-R brol van de Lidl hè :cry:
Maar goed niets aan te doen



Kunt u mij een reden geven waarom deze cd's brol zouden zijn.
Omdat u zo dom bent geweest om cd-r te aanzien als cd-rw zijn die cd's nog lang niet slecht, misschien wel beter (en veel goedkoper) als andere merken.
Ik heb op 100 van deze cd's (10 x 10 verpakkingen) geen enkele slechte gehad. Dat heb ik nooit kunnen zeggen van andere en duurdere merken.

peenif
25 March 2008, 23:46
Het kan natuurlijk altijd dat de data op de CD-R schijf brol is, dus is weggooien de enige optie. De kwaliteit van die Lidl CD-R kan echter perfekt zijn, dus akkoord met J.W.

J.W.
25 March 2008, 23:55
Het kan natuurlijk altijd dat de data op de CD-R schijf brol is, dus is weggooien de enige optie. De kwaliteit van die Lidl CD-R kan echter perfekt zijn, dus akkoord met J.W.

Maar die data werd er echter niet opgezet door de winkelketen of de fabrikant, maar door....??

Baloeke
26 March 2008, 16:47
Nogmaals bedankt hier mag een http://i138.photobucket.com/albums/q257/kinkycat_2007/doorkey.gif op

Dan doen we dit maar ;)