Volledige versie bekijken : harddisk aansluiten



tommy_055
27 March 2008, 20:33
Hallo,

<O:p</O:p
Ik zou mijn data van mijn oude computer op mijn nieuwe computer willen plaatsen.
De data van de oude computer staat nu op een IDE harddisk.
In de nieuw computer zit nu één SATA schijf.Op moederboard zitten 4 SATA aansluitingen en 1 IDE aansluiting waarop de DVD schrijver is aangesloten.
Nu ik zou graag de data van de IDE schijf rechtstreeks op de SATA schijf willen kopiëren.Maar ik heb geen aparte IDE aansluiting op het moederboard waar ik de schijf kan aansluiten..
Mag ik de IDE aansluiting gebruiken waar de DVD schrijver is aangesloten en zo ja zal deze dan herkent worden door de computer ?
<O:p</O:p

Groeten,
Tommy
<O:p</O:p

woepi
27 March 2008, 20:47
Je mag dat samen met DVD aansluiten, zet de jumper van je DVD op master en die van je harde schijf op slave.

g_man
28 March 2008, 08:16
Of koppel gewoon de DVD even af en sluit je HDD erop aan. :)

Obsessed
28 March 2008, 13:51
Je mag dat samen met DVD aansluiten, zet de jumper van je DVD op master en die van je harde schijf op slave.


Of koppel gewoon de DVD even af en sluit je HDD erop aan. :)

Moet je wel opletten dat je een 80-aderige IDE-kabel hebt, want een DVD-Rom heeft voldoende aan een 40-aderige kabel. Een harde schijf daarentegen NIET.

g_man
28 March 2008, 16:08
Moet je wel opletten dat je een 80-aderige IDE-kabel hebt, want een DVD-Rom heeft voldoende aan een 40-aderige kabel. Een harde schijf daarentegen NIET.

Wie tegenwoordig nog een 40-aderige kabel in zijn PC steken heeft, heeft toch wel een hele oude jongen in huis hoor... :p

Obsessed
29 March 2008, 00:27
Wie tegenwoordig nog een 40-aderige kabel in zijn PC steken heeft, heeft toch wel een hele oude jongen in huis hoor... :p
Hoi g_man,

Zelfs hedendaagse pc's, krijgen vanuit de winkel nog zeer vaak 40-aderige kabels ingebouwd op de IDE poorten waar enkel dvd-roms of -writers aanzitten (géén harddisk).
Enkel de poort waar een iDE schijf aan hangt krijgt een 80-aderige kabel mee. Allemaal een kwestie van winstmarges :damn:.