Volledige versie bekijken : Fotoafdrukken worden blauwig



Phil O'Sophe
30 March 2008, 21:12
Soms gebeurt het dat foto's, die oorspronkelijk een normaal kleurenpatroon
vertonen, een tijdje nadien (soms al na een paar uur) een blauwachtige
schijn vertonen.
Wie heeft daar een verklaring voor?
Dank voor elke reactie.

compuchrisje
31 March 2008, 00:34
Kan je je printer even voorstellen? Dit kan zowel aan je hardware (de printer zelf dus) als aan het soort inkt liggen. Voor foto's heb je goeie kwaliteit inkt én het geschikte papier nodig. De verkleuring wordt veroorzaakt door het contact met lucht. Bijna elke foto die op een huis-tuin-keukenprinter is geproduceerd, vertoont na verloop van tijd kleurvervaging.
Als je écht goeie foto's hebt, die je goedkoop afgedrukt wil zien, één adres: Kruidvat. 'k Heb zelfs gehoord dat er al automaten voor bestaan, waarbij je je usb-stick, cd-tje of je memstickje moet insteken en er na enkele minuten kant-en-klaar foto's worden uitgespuwd.

eplerra
31 March 2008, 17:26
Volledig eens met Compuchisje, analoog geproduceerde foto's werden na ontwikkeling altijd "gefixeerd". Bij digitale prints gaat dit niet, dus een goede printer en goede papierkwaliteit zijn zeer belangrijk. Persoonlijk gebruik ik het originele canon-papier op mijn printer van hetzelfde merk en dit geeft goede resultaten. Sommige interneproviders drukken voor hun abonnees gratis foto's.

Phil O'Sophe
31 March 2008, 21:27
Bedankt CC'tje en Eplerra voor jullie uitleg.
De printer die ik gebruik is een "all in one"; HP psc 750.
Gelukkig druk ik weinig foto's af, tenzij voor familie of kennissen; voor onszelf
zet ik die op een cd-tje.

boneless
31 March 2008, 21:42
Papier heeft ook veel invloed... Koop goed foto papier en je zal verbetering zien. Vaak is het echter goedkoper om bij Kruidvat of Hema te laten afdrukken.