Volledige versie bekijken : Word documenten met gegevens uit Access



deblues
5 April 2008, 15:54
Momenteel ben ik (voor op 't werk) op zoek naar een eenvoudige manier om brieven op te maken in Word waarin gegevens die ik reeds in een Accessbestand heb ingevoerd automatisch ingevoerd worden. (Momenteel moet ik ze ook nog in drie verschillende Wordbestanden invoeren...)

Het is de bedoeling dat enkel bepaalde "records" uit Access verwerkt worden in Word. (Doorgaans slechts één record.)

De betreffende gegevens komen uit twee tabellen.
Volgende methode heb ik reeds gevonden:
Een query maken, en vervolgens het resultaan van deze query opslaan als een "Microsoft Word Merge" bestand, en vervolgens via afdruk samenvoegen in Word de gegevens invoegen.
Een methode die ik nogal omslachtig vind.
(Via de query gebeurt de selectie van de juiste records via twee prompts.)

Andere methode die ik uitgeprobeerd heb is in Access nadat ik de gegevens in het formulier (met subformulier) ingevoerd te hebben de gegevens opsla als (of was het exporteren als..) tekstbestand. Probleem hierbij is dat enkel de gegevens van het formulier, zonder deze van het subformulier, in het kladblokbestand terug te vinden zijn.


Nu vroeg ik me af of er soms een manier bestaat waarbij ik een knop zou kunnen toevoegen in het Access-formulier waardoor de nodige Worddocumenten worden aangemaakt met daarin de gegevens uit het Accessformulier (en subformulier) vervat.

Jule
5 April 2008, 23:25
Op welke basis heeft u het formulier met bijhorend subformulier gemaakt?
U heeft een query gemaakt? U kan op deze query een selectie uitvoeren op basis van een formulierveld. Dit formulierveld kan een zoekbalk zijn. U kan een Word-bestand aanmaken met de gegevens uit die query? Waarom maakt u geen rapport aan? Kan u reeds simpele macro's aanmaken in acces?

deblues
6 April 2008, 13:54
De formulieren heb ik op basis van de tabellen gemaakt.
Word geniet de voorkeur boven een rapport in Access omdat als er dan eens iets aan de documenten gewijzigd moet worden, dit vlotter gaat in Word.
Macro's aanmaken kan ik niet (geen ervaring mee).

Jule
6 April 2008, 14:34
Kan u voor mij een voorbeeld aanmaken. Zowel een voorbeeld van een database en van het Word-bestand om dit hier te posten? Ik heb vroeger nog word bestanden gekoppeld aan één tabel, ik zal eens zien of ik dit kan met twee tabellen. Een knop met bijhorende macro zie ik wel zitten als ik in mijn opzet slaag. :good:

deblues
7 April 2008, 20:44
'k Vreesde er al voor dat deze vraag ging komen:
Het is waarschijnlijk noodzakelijk dat ik identiek hetzelfde accessbestand en dezelfde Wordbestanden gebruik ?
Met dat het werkgerelateerd is doe ik dat nl. liever niet.

Jule
7 April 2008, 22:42
Ik vraag u een voorbeeld. Als u in de verkoop van appelen zit, maakt u gebruik van peren ... Alles in uw voorbeeld mag fictief zijn, maar u moet het wel kunnen relateren aan de echte database, want u moet mij nadoen. Als u er niet in slaagt om mijn werk na te maken, kan u hier altijd vragen hoe ik het gedaan heb. Daarom heb ik het liefst dat alles in uw voorbeeld database fictief is, dan mag ik ongegeneerd screenshots posten. :good:

deblues
8 April 2008, 20:35
:), ok dan, 'k zal er zo vlug mogelijk voor zorgen.

deblues
9 April 2008, 20:19
Ik heb in bijlage een database en een Word document gevoegd (in zip).
Hopelijk volstaat dit om een voorbeeldmacro mee te maken.
De gegevens die ik er aan toegevoegd heb zijn fictief.

Jule
9 April 2008, 23:02
In de query seletietest vraagt u naar het klantnummer en één of ander datum via prompts? Daar kan u een formulierveld zetten. Zodoende bevat deze query slechts één record. Als uw word document gekoppelt is via deze query, wordt automatisch deze gegevens in uw word bestand gebruikt. Bij een gekoppeld word document wordt een klein bestandje aangemaakt dat deze koppeling duidelijk maakt. Dit kleine bestandje mis ik in het door u geposte voorbeeld?
Ik krijg trouwens nog meer onvoorziene foutmeldingen. Welke office gebruikt u?
Ik geef beschamend toe dat ik de macro voor u niet kan aanmaken. Om in een macro "ToepassingUitvoeren" te gebruiken, heb ik het volledige path nodig naar het wordbestand. Dit zal anders zijn bij u dan bij mij. Ik heb trouwens er geen enkel benul van hoe ik word dan opnieuw automatisch laat sluiten. Ik kan het dus niet met een word document. :shy: Met een rapport gaat dit wel. :shy:

deblues
10 April 2008, 20:25
Ik heb de bestanden in Office 2003 gemaakt.
Zou u anders even kunnen verduidelijken wat u bedoelt met een "formulierveld zetten", en hoe dit te doen ?
Ook zou het praktisch zijn voor mij als u even kan toelichten hoe ik een query aan een Word bestand kan koppelen.
(In het voorbeeld die ik gemaakt heb, is het Word document niet gekoppeld aan het Access bestand.)

Jule
11 April 2008, 18:01
Thanks!! Er is dus iets fout met m'n pc .... (Fout gelopen Adobe verwijdering is de oorzaak.)
Niettegenstaande zal ik vanavond er even tijd proberen aan te besteden. Tenzij ik in slaap val ... ('t Is nogal druk :))

Jule
11 April 2008, 22:53
Ik heb eens een oudere database gezocht waarvan ik dacht dat deze werkte met wordbestanden. Ik heb het verkeerd voor. Ze werkt met rapporten, waardoor er meer mogelijkheden zijn. De verschilende soorten teksten staan allemaal in drie tabellen en moeten worden geselecteerd vooraleer het uitvoeren van de afdrukmacro. Mijn excuses. De samenwerking met Word bestaat wel, helaas heb ik geen voorbeeld ter beschikking en ben ik te dom om met OpdrachtUitvoeren te werken.

Als u in uw query selectietest de selectiemogelijkheid [Klantnr] vervangt door [Forms]![Hoofdformulier]![Klantnr] en uw [darpb] door [Forms]![Subformulier]![datpb] is uw query volledig afhankelijk van het formulier (en subformulier) dat u heeft aangemaakt. Als u dus het juiste record selecteerd op uw formulier, bevat de query slechts dit record. Helaas slaag ik er niet in om deze query te koppelen aan uw word bestand. Ik krijg een foutmelding. De velden die u heeft geplaatst worden wel ingevuld maar niet op de correcte basis. Laat u me weten of u deze foutmelding ook krijgt?

deblues
12 April 2008, 20:12
Ik zal het zo vlug mogelijk uitproberen en u iets laten weten.

deblues
14 April 2008, 19:56
'k Denk dat ik iets verkeerd doe: als ik het voorgestelde doe in de selectiequery, vervolgens het formulier (met subformulier) open en dan de query start, krijg ik gewoon prompts te zien.
De ene record wordt dus niet geselecteerd.

Jule
15 April 2008, 08:04
Dat klopt. Ik heb aanpassingen aan uw voorbeeld uitgevoerd. U maakt gebruik van een één op één relatie. Een selectie op klantnummer is in uw voorbeeld reeds voldoende.

Een datum is trouwens geen goede record identificatie. Het is veel beter om autonummering te gebruiken. ;)

deblues
15 April 2008, 20:05
Ik heb het nogmaals geprobeerd, en nu lukt het wel om slechts één record te selecteren.
Als ik daarna de gegevens exporteer als "Microsoft Word Merge" kan ik de gegevens via het aangemaakte bestandje samenvoegen met het Word document.
Bij het exporteren als tekstbestand krijg ik volgende foutmelding: "Er zijn te weinig parameters. Het verwachte aantal is: 1."
Maar het lukt dus via "Microsoft Word Merge".
Dat heeft de zaken toch al iets minder omslachtig gemaakt.
Bedankt voor de hulp !

Jule
15 April 2008, 22:36
Mocht er nu nog iemand een pagina met de nodige uitleg vinden, hoe je in een macro via OpdrachtUitvoeren het wordbestand kan openen met de nodige gegevens ingevuld, gelieve de link hier te posten! Thanks!!

deblues
16 April 2008, 20:09
Dat zou inderdaad leuk zijn.

filip
17 April 2008, 22:40
Probeer eens via brieven en verzendlijsten.............

deblues
19 April 2008, 10:54
Ja, dat gaat, maar niet met een simpele druk op een knop.
(Eerst exporteren en dan het betreffende word document openen en via brieven en verzendlijsten..)
't Zou dus leuk zijn mocht er een vlottere manier zijn.