Volledige versie bekijken : kan niet formateren



jerrremyyy
5 April 2008, 20:57
hoi

ik had graag men laptop geformateerd, maar het lukt dus niet...

ik start pc volledig op, ga naar mijn account... ik open setup van win xp en hij vraagt of ik win xp wil installeren...

ik druk op 'win xp installeren' en dan krijg ik melding dat mijn win xp pc versie nieuwer is dan de versie die op de cdrom staat...

nu hierdoor kan ik niet verder met de installatie (en formatatie) :s

dan probeerde ik het via opstartscherm, ook tevergeefs..

can someone help me plz? :p

gr jer

J.W.
5 April 2008, 21:01
hoi

ik had graag men laptop geformateerd, maar het lukt dus niet...

ik start pc volledig op, ga naar mijn account... ik open setup van win xp en hij vraagt of ik win xp wil installeren...

ik druk op 'win xp installeren' en dan krijg ik melding dat mijn win xp pc versie nieuwer is dan de versie die op de cdrom staat...

nu hierdoor kan ik niet verder met de installatie (en formatatie) :s

dan probeerde ik het via opstartscherm, ook tevergeefs..

can someone help me plz? :p

gr jer

Zorg er voor dat de pc opstart vanaf de CD.
In de bios de cd dus eerst zetten.

Baloeke
5 April 2008, 21:20
Lees deze tutorial eens door. Het gaat over de Herinstallatie Windows XP (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=22)

jerrremyyy
5 April 2008, 21:23
de cdrom stak erin wnnr ik opstarte...

ik krijg scherm tezien met

1: reboot to windows
2: recover windows xp to first partition only
3: recover windows xp to entire hd
4: recover windows xp to entire hd with 2 partition

dan krijg ik hele kader met iets over recovery tool

en opt einde kan ik kiezen tussen (a ) accept of (c ) cancel

ik duw dan (a ), maar ik krijg zon pieptoon...

EN ik denk ook niet dat ik zon recovery ding hoef te doen... kzit em vooral bij dat eerste dat ik win xp niet kan installeren via cdrom wanner ik aangemeld ben...

gr jer

filip
6 April 2008, 16:47
Als je wil formatteren probeer eens vanuit een dosvenstertje......

compuchrisje
6 April 2008, 17:23
Je XP zal altijd nieuwer zijn dan de versie op de CD. Waarom? omdat daar al de updates en wschl ook SP1 en/of SP2 al bij staan.
Ben je er zeker van dat die CD de installatie CD van XP is en zeker géén recovery-CD? Met jouw keuze -opties, vrees ik dat het de laatste is, vandaar ook de verwijzing naar alleen het herstellen ervan. Een verse installatie maken vanaf die CD zal dus niet lukken, behalve als je vanaf een Dos-diskette werkt, zoals Filip hierboven zegt. In een dosvenster in Windows zal het niet lukken omdat het nog steeds in de windowsomgeving draait. Het format-commando moet écht vanaf een ander medium komen, diskette of tools-CD (zou laatste moeten zijn, omdat laptops geen onderdak bieden aan diskettestations), of zelfs via een usb-stick.

dannyma
6 April 2008, 19:41
formatteren doe je niet via windows zelf maar ervoor wanneer de cd er insteekt en je scherm krijgt te zien hoe je in bios terecht geraakt kan op verschillende manieren .
b.v. op f8 of f10 of esc of op balk of op ctr alt delete te drukken zo snel mogelijk je pc opstart en daar dan je pc opdracht te geven om eerst op te starten vanaf cd en dan hd .
waarschuwing bij deze format ben je alles kwijt wat er op stond !!!

jerrremyyy
7 April 2008, 12:02
het is echt wel de cdrom voor installatie want als ik ze opstart via deze comp. krijg ik setup om win xp te installeren...

als ik dan daarop klik, krijg ik de foutmelding dat mijn versie dus nieuwer is dan die van de cdrom...

ik heb de tut geprobeerd van 'baloeke', maar ik krijg dus geen opstartscherm.. kheb dan f2 gedrukt --> boot --> daar zou ik normaal dit moeten krijgen

http://www.minatica.be/tutorials/instxp31_aDn.jpg

maar ik krijg dit:
http://img406.imageshack.us/img406/5542/dscn0048bt0.jpg

en als ik op het eerste verder ga:

http://img406.imageshack.us/img406/3056/dscn0049gp8.jpg

@ dannyma: ik vind het goed dat men pc VOLLEDIG leeg gemaakt wordt :) ik wil nix meer hebben van wat er nu opstaat....

@compuchrisje (http://www.minatica.be/member.php?u=657): ik wil het graag proberen via usb :) ik heb ook geprobeerd om SP2 + bootcd te maken, maar dat staat er helemaal int engels uitgelegd en het is beetje teveel pc taal voor me :)

dannyma
7 April 2008, 13:38
1 st boot device staat verkeerd en moet als eerste cdrom dus 3rd moet 1st zijn dan 2nd hdd .

compuchrisje
7 April 2008, 16:47
Klopt, ze staan daar precies in de omgekeerde volgorde. Met op de + en - toetsen te drukken kan je dat daar veranderen in je Bios. Als dat gedaan is druk je op F10 (functietoets) en wordt gevraagd om de instellingen op te slaan. Tik op 'y' om te bevestigen. PC zal dan rebooten, zorg ervoor dat de CD dan paraat zit in je speler.
Krijg je na de melding over de oudere versie opties te zien? bv 'toch doorgaan' zou interessant kunnen zijn.

jerrremyyy
7 April 2008, 18:46
bij opstartscherm krijg ik de cdrom niet tezien...

en die nieuwe versie dat ik eerder vermelde was wanneer ik zelf ingelogd was op mijn account.. maar ik hoor hier dat je via hier (ingelogd) dus onmogelijk kan formateren...

alsk ik de cdrom gwn openklik krijg ik wel gwn het startmenu van win xp met erop of ik win xp wil installeren.. dus ik kan echt neit begrijpen dat dit een recoverytool is aangezien ik wnnr de pc terug herstarte na ik die disc's veranderd heb van plaats nog steeds de scherm kreeg over 3 soorten recoverytools..

dit is de setup die ik krijg wnnr ik cdrom open wnnr ik ben aangelogd.. lijkt me dus een normale setup en geen recovery?

http://img223.imageshack.us/img223/6671/naamloosah1.jpg

Baloeke
7 April 2008, 19:12
Wat ik uit je schermafdruk kan zien, is je pc niet opgestart met de cd-rom.
Je moet tijdens het optarten van je pc op de DEL-toets, F2,F12 drukken.
Je krijgt dan de afbeeldingen te zien, die je in post 8 laat zien.
Verander je eerste boot in CD-ROM.
Sla deze instelling op (Via Exit)
De pc gaat nu opstarten via de cd. Je moet tijdens het opstarten even op een willekeurige toets drukken om de PC via de CD-rom op te starten.
Deze melding komt op het scherrm

jerrremyyy
8 April 2008, 13:17
dat zei ik tog al.. die foto was gwn om te laten zien dat het geen recoverydisk was, maar de juiste win xp cdrom :)

en zoals ik ook al eerder vermelde: ik heb die boots van cdrom veranderd naar wat gezegd werd, heb ook opnieuw opgestart en heb ook op f8 (of f9) toets gedrukt, maar ik blijf die recoverytool setup krijgen en geen scherm voor eventuele format... :s

dannyma
8 April 2008, 14:55
dat zei ik tog al.. die foto was gwn om te laten zien dat het geen recoverydisk was, maar de juiste win xp cdrom :)

en zoals ik ook al eerder vermelde: ik heb die boots van cdrom veranderd naar wat gezegd werd, heb ook opnieuw opgestart en heb ook op f8 (of f9) toets gedrukt, maar ik blijf die recoverytool setup krijgen en geen scherm voor eventuele format... :s
als cd opstart niets meer drukken tot je tezien krijgt of hij wil opstarten met cd en dan enter drukken .daarna zal de procedure starten .

jerrremyyy
9 April 2008, 13:49
dat is het net... dat krijg ik niet :)

als me cdrom er gwn insteekt start hij op zoals hij normaal doet...

compuchrisje
9 April 2008, 15:08
Even recapituleren, kijk naar je post #8, je hebt toen op F2 gedrukt om in het BIOS-scherm te raken.
- 1st Boot device moet worden: CDRom
- 2nd boot device wordt dan: Harddisk
Het derde doet er hier niet toe.

Tik dan op F10, er wordt gevraagd of je de instellingen wil opslaan, tik op 'y' (yes)
De pc zal herstarten en zou nu moéten de CD Rom vinden. Je krijgt dan een scherm met de vraag of je de computer vanaf de CD-Rom wil starten. Ik denk dat het hier fout gaat, want hier moet je snel bij wezen. Zodra je dit ziet (zie tutorial (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=22)) ram je op de enter-toets. En van dan af zou het als een fluitje van een cent moeten gaan, ook al is de versie van CD ouder dan je bijgewerkte versie op je computer.