Volledige versie bekijken : Router



theo2602
8 April 2008, 10:49
Omdat ik mijn computer soms verplaats heb ik vanaf de plaats waar Belgacom binnenkomt, direkt van de draden (geen splitter) een UTP kabel gelegd naar de studio +/- 30 meter en één oprolbare voor de woonkamer. Op beide lijnen krijg ik zonder problemen contact, ook met mijn pas aangeschafte Laptop. In mijn computer zelf zit een vaste modem, voor de Laptop gebruik ik een externe Thomson Steed touch 536 V6 modem met ethernet kabel. Nu trachtte ik de beide toestellen op de afzonderlijke kabels aan te sluiten, maar dat lukte niet. Na wat zoeken op Internet zag ik dat ik een ‘router’ moest plaatsen. Wat is hierbij de beste oplossing? Gewoon de router aansluiten aan de binnenkomende telefoonlijn en de UTP kabel in de routers steken? Of een draadloze verbinding maken? Bij dit laatste heb ik wel de vraag kan die de afstand naar de studio overbruggen? Ik heb verschillende draagbare telefoons gekocht waarbij men sprak over 100 meter enz. Maar kreeg in de studio geen verbinding als ik het hoofdstation in de stekker voor in het huis stak.
Nu nog een dom vraagje: als men een draadloze verbinding maakt moeten de computers dit signaal wel ontvangen, moet men daar iets speciaals voor kopen of wordt dat bij de router geleverd?<O:p></O:p>
<O:p></O:p>

MichelC
8 April 2008, 13:25
Beste is dat je gewoon een router op de binnenkomende lijn zet, vandaar kan je gaan verdelen naar je pc('s). Om de afstand naar je studio draadloos te overbruggen heb je toch een redelijke zware router nodig... Misschien kan je best overwegen om niet draadloos te gaan werken, tenzij er echt een goede verbinding tot stand kan worden gebracht. Je spreekt over een studio, is dit een muziekstudio? anders raad ik je aan om toch niet draadloos te gaan werken, de isolatie en elektrische apparaten zullen voor de nodige vertraging en storing zorgen.

theo2602
8 April 2008, 14:56
Dat had ik al gedacht, maar er wordt zo uitgesproken over die 'draadloze' gesproken dat ik twijfelde. Als je in een computerwinkel kijkt bied men zeven draadloze aan voor één gewone, dus dacht ik dat ik hopeloos achter was.
De studio was gewoon een tweede woonst 15 meter achter het huis, met het huis (waar de telefoon binnenkomt), dus 30 meter.
Nu las ik sommige artikelen hier dat er routers zijn met bv één poort voor rechtstreekse verbinding en één voor draadloos, kan dat?

PeterN
8 April 2008, 20:11
Je hebt idd een router nodig. Hierin heb je verschillende soorten dus zie dat je u goed informeerd in de winkel:
Je hebt routers met een ingebouwde modem. Hier moet je opletten dat de ingebouwde modem voor jou ADSL signaal is en niet voor kabel (zoals telenet). Nadeel is dat als je later bv voor kabel (telenet) wil gaan je de router niet meer kan gebruiken.
De meeste routers zijn zoals je aangeeft draadloos. Maar iedere draadloze router heeft ook een poorts switch aanwezig voor kabel aansluiting. Daar deze routers niet meer kosten dan de niet draadloze zou ik voor dit gaan.

Opstelling:
De externe modem plaats je aan het binnenkomend adsl belgacom signaal. De modem verbind je met een kort utp kabeltje (wat bij de router meestal zit) met uw aangeschafte router (zonder ingebouwde modem). De 30m utp kabel die je hebt liggen naar je studio plug je in op één van de vier poorten van uw draadloze router. Draadloos werkt trager en gaat problemen waarschijnlijk geven over die afstand. Daar je toch die utp kabel hebt liggen zou ik die zeker gebruiken. Het einde van die lange utp kabel verbind je aan de netwerkkaart van je pc. Uw pc van de studio heeft zo al bekabeld internet.
De netwerkaansluiting van de laptop die je in de woonkamer gebruikt kan je via de oprolbare kabel verbinden aan een tweede poort van de router.
Voor een laptop is het soms wel handig, omwille van de bewegingsvrijheid, dat je die draadloos aansluit. Ook dit kan je doen. Daar je een draadloze router hebt aangeschaft kan je de laptop die niet zover van de router staat gewoon draadloos verbinden. Daar je spreekt over 'nieuwe laptop' zal deze wel een ingebouwde wifi hebben, anders moet je een wireless stickje aansluiten aan de laptop. Beide pc's kan je in een netwerk zetten ook al is de ene draadloos en de andere bekabeld aangesloten.

Dus volgens mij best een draadloze router kopen zonder ingebouwde modem daar je die al hebt. (Pas op dat je geen accespoint koopt want die heeft enkel 1 aansluiting en vervangt een stuk kabel door draadloos zonder de switch functie te hebben. Een switch is eigenlijk de verdeling naar verschillende computers)
Een vb van een veel gebruikte is de linksys, maar er zijn er vele verschillende:
- linksys : http://www-nl.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=NL%2FLayout&cid=1155928920003&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=2000373642B09
- SMC : http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProductDetail&localeCode=EN_BEL&cid=5&scid=118&pid=1627
- Dlink : http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=530
- Belkin, en andere merken

theo2602
9 April 2008, 10:43
Allen hartelijk bedankt, met nieuwe laptop bedoelde ik pas hebben. Het is zeker geen moderne. Ik beschouw deze zaak als geeindigd, dank nogmaals aan de raadgevers.