Volledige versie bekijken : PC start helemaal niet op! Help!



Nammy
16 April 2008, 20:32
Hallo allemaal,

ik heb een groot probleem met mijn pc. Hij wil namelijk helemaal niet meer opstarten!
Mijn pc stond gewoon op, de screensaver stond op. Ik bewoog met de muis om terug in windows te geraken en mijn pc liep vast. Ik resette dus logischerwijs en toen niks meer.
Wanneer ik nu mij pc aanzet draaien alle fans enzo wel, maar ik hoor geen 'biep' geluid, wat ik normaal bij iedere boot hoor. Ik zie ook helemaal niks op het scherm.

Ik heb al vanalles geprobeerd. CMOS resetten hielp niet, ander RAM gebruiken ook niet.

Help mij alstublieft!
Wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt,
Nammy

dannyma
17 April 2008, 11:20
batterijtje vervangen op het moederbord ?

Obsessed
17 April 2008, 12:11
batterijtje vervangen op het moederbord ?
Nammy's pc (1) lijkt me echter nog niet zo oud, tenzij het zijn 2de systeem is.

Ik zou eerder aan een defekte Harddisk denken.

Nammy
17 April 2008, 21:46
Het is mijn nieuwe pc.
Ik heb op het ASUS forum al veel mensen met hetzelfde moederbord en hetzelfde probleem gezien. Mijn hard disk dat kan ik nog wel testen op een andere pc, dat ga ik morgen eens proberen.

Hoe moet ik te werk gaan om die batterij te vervangen?

serna
18 April 2008, 01:17
Kan je ook niet starten van cd?
Met ubuntu of zo kan je eens proberen.

dannyma
18 April 2008, 12:22
Het is mijn nieuwe pc.
Ik heb op het ASUS forum al veel mensen met hetzelfde moederbord en hetzelfde probleem gezien. Mijn hard disk dat kan ik nog wel testen op een andere pc, dat ga ik morgen eens proberen.

Hoe moet ik te werk gaan om die batterij te vervangen?
daar zal je pc voor moeten open doen en zie je op het moederbord zo'n klein plat batterijtje .
dit HEEL VOORZICHTING verwijderen en vervangen door en nieuwe , dat het ligt aan de hd twijfel ik zwaar omdat je zelfs niets meer ziet en alleen alles nog hoort draaien blijkt het gevolg te zijn dat je bios is uitgevallen en dat gebeurd alleen als de baterij van bios het begeeft omdat dit het hart is van je pc en wordt met baterij op het moederbord zo het geheugen bijgehouden dat je dit niet elke keer alles moet terug goed zetten .
dus in uw geval na zetten van nieuwe batterij zal je somigen onderdelen terug op zijn plaats en tijd moeten zetten maar is niet erg hoor met een beetje hulp van forum ben je er zo vanaf van je probleem ;).

Obsessed
18 April 2008, 14:13
dat het ligt aan de hd twijfel ik zwaar omdat je zelfs niets meer ziet en alleen alles nog hoort draaien ;).
Idd Dannyma,
wat je daar aanhaald klopt.
Hel lijkt er idd op dat de batterij of het moederbord defect zou zijn.
Toch lijkt de batterij me onwaarschijnlijk, gezien de jonge leeftijd van het systeem, tenzij er ergens spanningsverlies is :damn:

Nammy
19 April 2008, 11:17
OK, bedankt allemaal
Kan ik het best googlen naar hoe ik die batterij precies moet vervangen, ik weet welke batterij het is enzo maar moet ik daar nog iets speciaal mee doen?

@Obsessed: Hoe kan er spanningsverlies optreden?

jellabi
20 April 2008, 01:14
als er een draadje of zo niet goed is aangesloten, of geen geaarde stopcontacten

zariash
20 April 2008, 08:59
je zegt dat je de cmos hebt gereset ik vraag me af hoe je dat doet zonder de batterij eruit te halen .
je pc start zelfs op zonder batterij op het moederbord het einige wat je dan krijgt is dat alles naar de standaartinstellingen van het moederbord gaat.
en je krijgt dan tijden het opstarten ook de melding cmos battery low.
grtjs

Nammy
20 April 2008, 17:49
ik weet wel hoe ik die batterij eruit kan halen maar moet ik gewoon een nieuwe batterij erin stoppen dan?
En zonder batterij start hij ook niet op, en ik heb ook geen melding gehad ofzo.

Obsessed
20 April 2008, 23:14
je zegt dat je de cmos hebt gereset ik vraag me af hoe je dat doet zonder de batterij eruit te halen .
je pc start zelfs op zonder batterij op het moederbord het einige wat je dan krijgt is dat alles naar de standaartinstellingen van het moederbord gaat.
en je krijgt dan tijden het opstarten ook de melding cmos battery low.
grtjs
Dat kan simpelweg door een jumpertje even te verplaatsen hoor ;)
Raadpleeg de handleiding van uw mobo maar eens.

Nammy
22 April 2008, 18:26
Ik heb er een andere batterij in gestopt maar dit heeft niets geholpen.
Ik ga mijn pc straks weer eens helemaal uit elkaar halen en terug in elkaar stoppen. En als dat niet helpt dan stuur ik mijn mobo terug. Tenzij jullie nog raad weten?

Obsessed
22 April 2008, 21:25
100% zeker dat het je mobo is kan je nog niet zijn hoor.
Het door u beschreven probleem zou zelfs van een defecte, of slecht functionerende, voeding kunnen komen.

PeterN
22 April 2008, 21:39
Beste manier om te testen als je wat handig bent:
- verwijder de stroom kabel en open je pc.
- verwijder voorzichtig alle geheugen latjes en schrijf op waar welke zat.
- trek de bandkabels of sata kabels en de stroomkabels los van je gd, dvd, floppy en andere opslag media. (Onthoud waar wat zat)
- verwijder voorzichtig uw grafische kaart en eventueel andere kaarten uit de sloten van je moederbord en kopel eventueel kabels af.(Onthoud waar wat zat)
- ontkoppel netwerkkabels, printers en andere randapparatuur.

Je houdt nu enkel een voeding over en een moederbord met CPU zonder dat er iets op het moederbord is ingeplugged van geheugen, kaarten of hd/dvd.
Sluit nu terug aan (zonder monitor want er zit geen graka in) en luister naar het speakertje. Uw pc moet nu een aantal maal piepen om aan te geven dat er geen geheugen aanwezig is. Als dit werkt, kan je zeker zijn dat het mobo met cpu en de voeding inorde zijn. Bouw nu stuk voor stuk terug op en test telkens. Zo kom je bij de boosdoener.
Hoor je in het andere geval bij het testen geen piep geluiden, dan is uw voeding, mobo of cpu naar de haaien :(

Nammy
22 April 2008, 22:46
Ik ga dat morgen eens proberen, PeterN. En ja als blijkt dat ik geen piep geluiden hoor dan wordt het terugsturen. Maar wat als ik nu wel piep geluiden hoor? Dan ligt het waarschijnlijk mijn graka, ofniet?

Obsessed
22 April 2008, 22:55
Via DEZE (http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm) link kom je bij "Bios Central", en daar wordt de betekenis van de verschillende "biepjes" uitgelegd (is wel in't engels).
Je moet wel eerst in het boekje van je moederbord kijken welk type Bios je hebt, en die kiezen op de website bij "Bios beep codes" (rechts)

PeterN
22 April 2008, 23:19
Maar wat als ik nu wel piep geluiden hoor? Dan ligt het waarschijnlijk mijn graka, ofniet?
Als je piep geluiden hoor kan je de code opzoeken bv hier http://www.minatica.be/showthread.php?t=21388
Normaal gaat de code zijn dat er geen geheugen aanwezig is.
Bouw daarna uw pc stuk voor stuk terug op en controleer de piepjes. Steek bv eerst enkel het geheugen terug, en de piepjes moeten veranderen , bv dat er geen graka aanwezig is. Steek je graka dan en kijk als je beeld hebt. Ga zo stuk voor stuk verder ;)

mikasjors
22 April 2008, 23:47
Zitten al je kabels wel goed vast? heb ooit eens iets soortgelijks gehad en toen bleek mijn IDE kabel niet helemaar lekker in mijn hd te zitten. Kabels ff chekken kan iig nooit kwaad.

Te snelle reactie, had de 2e pagina niet gelezen :)

Nammy
23 April 2008, 15:06
Ik hoor niks geen geluidjes, helemaal niets. Ik denk dat mijn mobo gewoon naar de vaantjes is. Op het asus forum staan ook veel topics over mensen met hetzelfde mobo en hetzelfde probleem.
Dat wordt terugsturen die handel, er zit gelukkig 3 jaar garantie op.

Maar toch bedankt allemaal,
Nammy

PeterN
23 April 2008, 18:07
Het moet idd niet zo zijn dat het mobo stuk is. Het kan gewoon de verkeerde of verloren bios zijn. Hoe dan ook, als hij niks doet dan is het ofwel de cpu, ofwel de voeding ofwel het moederbord. De voeding kan je eventueel nog na meten als je de verschillende spanningen krijgt. De rest is moeilijker te controleren.
Hier moet je hulp gaan inroepen van de garantie als je die nog hebt ;)

Nammy
1 May 2008, 13:34
Ik heb een RMA aangevraagd, maar ik moet de verzendkosten naar ASUS wel zelf betalen, de winkel zelf geeft namelijk slechts 1 jaar garantie.
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Groetjes,
Nammy