Volledige versie bekijken : Nog méér mensen onder de armoedegrens



compuchrisje
18 April 2008, 00:20
Zoals u hier (http://www.gva.be/nieuws/printversion.asp?art={1A0C38FD-A58B-4C33-93E9-D947205681E1}) kan lezen, zijn er steeds meer Belgen die hun lopende rekeningen niet meer kunnen betalen en moeten aankloppen bij het OCMW voor steun.
De hogere prijzen (alhoewel bij hoog en laag wordt beweerd dat deze geenszins hoger liggen) van voeding, nutsvoorzieningen en daaruit voortlopend zowat àlles wat moet aangekocht worden, liggen aan de basis hiervan.
Electriciteit bv is stilzwijgend verhoogd, sommige gezinnen soms tot 100 € per jaar. Gas volgt kwiek, water wordt verspreid aangerekend, maar komt uiteindelijk toch op een heel wat hogere som terecht. Om nog maar te zwijgen over brood en andere graanproducten, verpakkingen, taksen....

Obsessed
18 April 2008, 11:39
Als het zo blijft evolueren in ons apenlandje, dan wordt het terug zoals (heel) vroeger.
De middenstandsklasse zal langzaamaan overgaan naar de armoede.
Dan is er nog enkel "stinkend rijk" en "straatarm" :damn:.

dannyma
18 April 2008, 12:11
gedeelte gelijk maar ook niet .....
als je pech hebt kan je er weinig aan doen ,maar ook kan je er zelf beetje voor zorgen dat het niet uit de hand loopt en mogelijke maatregels neemt om dit te voorkomen .
je kan ook niet verstoppen dat somigen onder ons willen leven op een niveau waar ze niet aan toe zijn en er boven gaan leven met alle gevolgen nadien , ik zeg wil je meer zal je er meer voor moeten doen o.a extra werk aanvaarden om zo toch die dure luxe te kunnen aanschaffen .

compuchrisje
18 April 2008, 16:34
Er is verschil, iemand die werk heeft én werkzekerheid (en dàt zijn er niet veel meer tegenwoordig), kan de vaste onkosten incalculeren en plannen maken voor grotere aankopen. Wij gaan om de 10 jaar es op reis en zijn meestal blij dat we terug zijn. De centen die we niet aan reizen geven gaan naar huisje-tuintje-boompje. Want na dik 30 jaar is wél de bouw af, maar begint het repareerwerk. En vermits een auto hier nogal een noodzaak is, zelfs een slager is hier niet te vinden, komt daar ook af en toe een klein tegenvallertje bij piepen. Om dan nog te zwijgen over eventuele gezondheidsproblemen. Neem maar gerust aan, dat je tot een risicogroep behoort, eenmaal je onder doktershanden komt te staan. En als je dan nog werkonbekwaam wordt.... is tellen de enige hobby die je nog gepermitteerd is.

Pjj
18 April 2008, 17:34
Over dit onderwerp weet ik één ding.
Er is veel verborgen armoede, en dat is juist het grootste probleem.

Jule
18 April 2008, 20:34
Ocharme, :cry: de honderd miljoenen mensen, in de sloppenwijken overal ter wereld hebben het waarschijnlijk veel breder dan de sukkelaars van bij ons die bij het ocmw gaan aankloppen ... :cry:

Ik heb als beginnend landbouwertje de dioxinecrisis van 1999 meegemaakt wat toen voor mij een financiële aderlating betekende. Toenertijd las je in de lezersrubriek van de kranten dat het voedsel veel te goedkoop was. Dit is nu enigzinds gecorrigeerd ... (Maar nog niet voldoende. De kostprijs van allerhande opgelegde maatregelen is nog bijlange niet volledig in de voedselprijs inbegrepen.)

compuchrisje
18 April 2008, 22:10
Die kostprijs zit er dubbel en dik inbegrepen! Alleen blijft het merendeel hangen aan de tussenstations die het graan, of de aardappelen, of eender wat moeten passeren. Niemand klaagt over de producenten van onze voeding, wél over de marchandeurs.
De dioxine-crisis heeft iedereen mee betaald, zowel degene die hun dieren moesten laten afslachten als wij, de consumenten, waar het toch allemaal om draait. Aan een bevolking van armen heeft geen enkele staat wat, en we weten dan waarop het uitdraait.

Jule
18 April 2008, 22:35
Heeft u enig idee wat de genomen (millieu, traceerbaarheid, volksgezondheid, ...) maatregelen kost aan die zogenaamde tussenstations? Trouwens, de verwerkingskost hangt mee af van de energieprijs. (olie dus)
Als de ganse bevolking heeft mee betaald aan de dioxinecrisis, hoe kan vetsmelter Verkest dan nog zaken doen? Bij Ford Genk staakt men voor minder ...
Als bepaalde drukkingsgroepen (woongebieden Zaventem, Gaia, Groen!, ...) het zo nodig vinden om economische schade aan te richten, dan wordt iedereen verplicht op de blaren te zitten?
Niemand klaagt over de voedselproducenten? Dat zegt iemand die de tomaten in de supermarkt voor haar te min vindt. :lol: :D :p (http://www.minatica.be/showpost.php?p=375298&postcount=29)

Ik geef eerlijk toe dat ik liever mijn geld geef aan één of andere Chinees die 12 uur op 24 wil werken en dit 7 op 7 in plaats van aan een Vlaming die om elf uur 's middags in nachtkledij zijn voordeur opentrekt met een sigaret tussen de lippen en een flesje Jupiler in zijn handen om zijn brood in ontvangst te nemen. De werkwillende Vlaming bestaat gelukkig ook. Maar die moet teveel betaald worden omdat ie de eerst genoemde mee moet helpen betalen. Waar halen trouwens die armoedige mensen geld voor hun rookverslaving? Dat is hetgene dat mij altijd opvalt, als er een "sukkelaar" in beeld komt.

scaldis
24 April 2008, 17:20
Ja zeer efficient en veel goedkoper die vrije markt.