Volledige versie bekijken : Windows-XP Updates zoeken TRAAG ?



Merel
18 April 2008, 16:04
Ter hulp geroepen voor een PC die heel traag Windows afsluit, heb ik allereerst gekeken of die Windows wel up-to-date was. WinXp Home NL Updates zoeken die nog moesten worden geïnstalleerd verliep bijzonder traag. De uitleg hiervoor was nogal evident want uIteindelijk bleek dat de gebruikster een lange waslijst van bijna 100 updates achter stond (waaronder deze van het programma "Windows Updater" zelf + een update naar IE7, welke lang heeft geduurd)
Enfin, na het downloaden + installatie van die talrijke "updates" (bedankt Bill om dat allemaal zogezegd automatisch te doen) dacht ik dat de zaak wel rond was. Dus na heropstarten en het doorworstelen van de firewall meldingen was die PC dan toch up-to-date.
Toch nog even nakijken of er ondertussen alweer een nieuwe update zou zijn, je weet maar nooit !
Maar zoeken naar eventuele "nieuwe updates voor deze computer" bleek opnieuw even lang te duren !!

Ik dacht toch dat dit niet zolang hoefde te duren ? Niets anders was op dat ogenblik aan het draaien.(firewall staat zelfs even uitgeschakeld ; surfen gaat met de gewone snelheid) Dat programma hoeft toch maar één zaak te doen : de lijst geïnstalleerde updates op die PC inlezen en die vergelijken met hun database om te besluiten met een vraag of je de gevonden items wil downloaden en installeren ?
Ik ben deze versie van WinXP Home NL niet gewoon. Dus weet ik eigenlijk niet of die lange zoektijd bij dit specifieke zoekwerk "normaal" is te noemen ?
Uiteindelijk na deze lange speurtocht vond het zoeken nog slechts één enkele ; een veiligheidsupdate voor IE7
Tja, het blijft Microsoft hé ! Misschien zitten alle Windows-XP Home (NL) gebruikers nu samen op die server tegelijk aan het updaten, van de pure schrik dat M$ morgen failliet gaat ?

berger
18 April 2008, 16:17
In principe zijn er elke maand updates, zo rond de 10 de van de maand. Het zoeken naar nieuwe updates staat bij mij op "automatisch" en ik zie soms wel dat het programma begint, en dan afbreekt, met al dan niet een gedeelte afgewerkt. En soms duurt dat zelfs een twee of drie dagen, ik vermoed in functie van de drukte op de server bij Microsoft. Maar ik trek me daarvan niets aan, uiteindelijk weet je toch dat het gebeurt, en doe je gewoon voort met andere taken.

compuchrisje
18 April 2008, 16:42
Ga eens naar het menu Start - Uitvoeren en tik, zonder aanhalingstekens 'services.msc'. Rechts in het nieuw geopende scherm zoek je naar Automatische Updates. Staan die ingesteld op Gestart en automatisch?

Het zoeken naar mogelijke updates duurt altijd wel even en de snelheid van de downloads hangt ook af van de server vanwaar je ze ophaalt (MS ding dus).

Merel
18 April 2008, 17:24
Ga eens naar het menu Start - Uitvoeren en tik, zonder aanhalingstekens 'services.msc'. Rechts in het nieuw geopende scherm zoek je naar Automatische Updates. Staan die ingesteld op Gestart en automatisch? Affirmatief !

Het zal dan helaas wel een "MS ding" zijn (Multiple Sclerosis ?)
Maar dat het zoooo lang duurt is wel ongehoord lang vergeleken wat ik mijn eigen PC zie gebeuren. Vandaar dat het een topicvraag waard was.
Bedankt

Merel
18 April 2008, 23:37
Heeft er misschien iets mee te maken.
Toeval of niet ... zit vandaag in mijn nieuwsbrief van MS Updates

System Update Readiness Tool (KB947821) [April 2008] (http://go.microsoft.com/?linkid=8741655)
This tool is being offered because an inconsistency found in the Windows servicing store may prevent the successful installation of future updates, service packs, and software.

compuchrisje
18 April 2008, 23:45
't Kan dus best MS zijn zelf, knudde. Probeer of het met die patch beter werkt he, mss ook handig als tip.