Volledige versie bekijken : 2 windowsen



.:RuSty
22 April 2008, 22:13
Beste,

Tijdje terug is mijn pc gecrasht dus heb ik Restore-cd erin gestoken maar deze is blijkbaar voor een Windows 98 .. Dus begon deze windows 98 te instaleren na de Restore.
Dus direct cd eruit gehaalt en windows Xp Cd erin gestoken. Maar omdat ik 2 schijven heb, is deze op de D schijf geinstalleert .. En op de C schijf staat nu Windows 98..

Hoe zou ik die 98 eraf kunnen halen en die Xp op de C schijf kunnen zetten? Want nu kan ik natuurlijk maar 1 schijf gebruiken .. Wat wel best ambetant is..

Alvast bedankt
Groeten

compuchrisje
22 April 2008, 23:05
Vermits je de installatie-CD van XP hebt.. gewoon tijdens het opstarten van de installatie de C-schijf formatteren en je XP installeren. Vergeet ook niet je D-partitie terug leeg te maken (format).

.:RuSty
22 April 2008, 23:24
Vermits je de installatie-CD van XP hebt.. gewoon tijdens het opstarten van de installatie de C-schijf formatteren en je XP installeren. Vergeet ook niet je D-partitie terug leeg te maken (format).

Dus nu moet ik de Cd van windows Xp insteken. Dan da installeren op de C-schijf. Da wijst zen eigen allemaal uit ?
En hoe moet ik da formateren? Voor de installatie? Hoe gaat dit dan te werk?
Alvast bedankt !

wolfskin
22 April 2008, 23:33
Als je de CD van Xp hebt ingestoken, wijst dat zich in grote belangrijke lijnen wel uit. Deze vraagt zelf of er moet geformateerd worden en waar.

.:RuSty
23 April 2008, 20:01
Oké. En moet ik nu al men bestanden op memorystick zetten? Of is er een mogelijkheid zodat de bestanden van de D schijf naar de C schijf gaan?

Want anders ben ik weer al mijn foto's, documenten en muziek kwijt ..
Alvast bedankt !

compuchrisje
23 April 2008, 22:17
Wat je data en instellingen betreft, kan ik je hierheen (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=52) verwijzen. Het is een mirakels tooltje. Let er wel op dat je de doelmap ook niet op je C zet, met een stick zal je er vrees ik niet meteen komen, of 't moet al een flinkerd zijn. Toen ik die tutorial schreef heb ik al die acties uitgevoerd, het resultaat was een gecomprimeerde map van 4 gigabyte en mijn documenten horen niet bij mijn C-schijf.
Ben je niet gerust gesteld, dan kopieer je gewoon al je mappen uit 'Mijn documenten' naar zo'n datadrager, stick of DVD of extern medium. Het is meteen ook een mooie opruiming.
Als je programma's hebt waar je via mail een key voor hebt gekregen, zorg er dan voor dat je die bv in een tekstdocument naar je webmail stuurt (yahoo, gmail, hotmail). Daar blijven ze netjes staan. Het voorbereidend werk is het belangrijkste en vraagt ook het meeste tijd, maar nadien ben je een tevreden mens dat alles binnen handbereik ligt.
Kijk ook nog even naar dit hier (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=22).

Baloeke
23 April 2008, 23:11
Zorg er wel voor dat je CD opstart terwijl je de pc opstart. Hiervoor moet je even in de BIOS zijn. Druk op de DEL-toets of F12?? afhankelijk van je pc. Daar moet je even de bootvolgorde gaan aanpassen. Als eerste moet je CD-rom station zijn. Vervolgens je 1ste harde schijf.

.:RuSty
24 April 2008, 17:22
Oké. Da ga ik eens in het weekend gaan proberen..
Nog een vraag. Wanneer ik windows xp op de C schijf heb geinstalleert, hoe krijg ik dan de windows xp van de D schijf (waar ik nu op zit) ervan af?

g_man
24 April 2008, 17:44
Gewoon de D:\schijf formatteren. :) ;)