Volledige versie bekijken : IP Rooter



Gabiel03
23 April 2008, 11:47
Beste,

Sorry als deze vraag reeds in het verleden voorgekomen is maar ik heb dringen een antwoordje nodig van mensen die er wat kennis over hebben.

Ik zit namelijk met volgende vraag,

Waar kan ik het IP zien van mijn rooter en wat moet ik exact doen om dat ip van die rooter te kunnen resetten of te veranderen, het is namelijk een linksys rooter (weet niet of dit je wat kan voorthelpen)

Heeft het trouwens enig nut om het ip van je computer te wijzigen alsook het ip van je rooter?

Of is het ip van je rooter enkel belangrijk want het ip van je rooter gaat naar de buitenwereld vermoed ik (het is namelijk om mij te registreren op een website)

jellabi
23 April 2008, 14:27
hmmm nou kijk ik zal het ff in het kort uitleggen. Via je modem komt er een signaal binnen. Dit signaal is als het ware genummerd met een uniek nummer; Je ip-adres. Via je modem gaat dit signaal naar de router. Deze verdeelt het signaal in verschillende signalen die ook allemaal een nummer krijgen. Deze heten ook Ip nummers, maar als ik het goed heb zijn deze voor buitenaf niet zichtbaar, alleen binnen je netwerk. Als je het ip nummer wilt hebben van het signaal dat je modem binnenkomt, dan kun je even naar http://whatsmyip.org/ surfen. Daar kun je het zien. Als je je andere computerip wilt hebben, ga dan naar start - uitvoeren - cmd - typ 'ipconfig /all' en kijk dan bij je ip adres (er staan er twee maar je zult zelf wel zien welke de goede is, de ander is namelijk met letters en die moet je niet hebben). Als je de andere ip's in je netwerk wilt zien moet je kijken wat de standaardgateway is. Dit kun je ook kijken met ipconfig /all. Zodra je de standaardgateway hebt, open je internet explorer en typ je het nummer bovenin de adresbalk waar je normaal een site typt. Dan ben je in het menu van de router en als je daar ff rondsnuffelt (niks veranderen als je er geen verstand van hebt natuurlijk!!!!!) zul je ergens een soort van 'clients list' (zoals het in mijn router heet) tegenkomen. Hierop zie je alle pcs die op je netwerk zijn aangesloten met bijbehorend ip-adres.

In jou geval gaat het om de eerste soort ip die je nodig hebt, dus het wordt surfen naar http://whatsmyip.org/ ;)

gr, jellabi ;D

Edit:
Sorry ik was het deel vergeten waar je vroeg of je het kon wijzigen. Dit kan zeker, zet je modem uit en zet hem na een tijdje weer aan. Dit werkt overigens niet bij elke provider, sommige hebben een 24-uurs beveiliging of een maandbeveiliging, zodat je voor die tijdsperiode geen ander ip kunt krijgen. Maar waarom zou je hem willen wijzigen?

boneless
23 April 2008, 15:12
Hoi!

Een Linksys router heeft normaal gesproken 192.168.1.1 of 192.168.1.5 als IP. Standaard login naam is leeg, wachtwoord admin als ik het goed heb...

Obsessed
23 April 2008, 15:44
Hoi!

Een Linksys router heeft normaal gesproken 192.168.1.1 of 192.168.1.5 als IP. Standaard login naam is leeg, wachtwoord admin als ik het goed heb...
Standaard is Login én Passwoord "admin"

Als het de bedoeling is om het IP te veranderen dat van buitenaf gezien wordt, dan ga jen in de configuratie van de router naar het tabblad "status", "verbinding verbreken", drietal seconden wachten, en terug "verbinden.
Dit gaat enkel als je router ingesteld staat voor "dynamisch IP-adres".

jellabi
23 April 2008, 19:52
en zoals ik al eerder zei er geen beveiliging op zit, zoals bij mij het geval is: een 24-uursbeveiliging van @home (nederland)