Volledige versie bekijken : Waaarom kan het niet gewoon werken ???



carl
26 April 2008, 08:49
Hey,
Ik zit met (opnieuw :p) dikke shit in linux;
distro = ubuntu hardy heron
GPU=X1600 pro @ AGP4X 512MB
driver: 8.4 (fglrx)
vermoedelijk probleem: AGPGART ???
(ati site:
Note: In order to use the fglrx internal AGP support, you have to make sure that the kernel agpgart support is not active, i.e. it is not compiled into the kernel and the kernel modules are not loaded. If the fglrx kernel module detects that the kernel agpgart support is active, it will automatically use that even if its internal AGP support is requested in order to avoid conflicts that can cause problems under some circumstances.

maar ik heb geen idee wat het betekent :s, dat is linux denk ik, nooit eens iets duidelijk en voluit schrijven/zeggen, er gwn vanuit gaan dat iedereen wel weet waar het over gaat)
problemen zijn: zwart scherm bij boot na install driver
Soms na veel 'gefoefel' crasht de x-server keer op keer waardoor ik in low graphics mode kom
De standaard driver na install werkt wel, maar no direct rendering, vesa werkt ook niet

m.a.w.: nog eens een voorbeeld van hoe onlogisch linux is, kan iemand me helpen ? (en dan liefst door duidelijk uit te leggen, geen "herinstalleer de x-server is om dan mesa769985eziuhroze te herconfigureren" ofzo)
edit: ik was nog iets vergeten: geen ATI-geflame als in "ATI zijn n00bs omdat ze hun drivers niet opensource maken en niet l33t zijn en dus naar de hel moeten"

carl
26 April 2008, 13:26
Probleem opgelost: HDD geformatteerd en vista geinstalleerd. Installatie ging veel sneller hoewel het 5X zoveel data betreft en alles werkt nu.

Snakey
28 April 2008, 17:11
edit: ik was nog iets vergeten: geen ATI-geflame als in "ATI zijn n00bs omdat ze hun drivers niet opensource maken en niet l33t zijn en dus naar de hel moeten"
Gelieve dan linux ook niet te flamen dat het "onlogisch" is. Bij linux krijg je steeds zeer uitgebreide foutboodschappen, wat je bij veel besturingssystemen niet terugvindt.
Hoe dan ook, je moet rekening houden met het feit dat linux niet gewoon linux is, er zijn zeer veel distributies met vaak ook ingrijpende wijzigingen over hoe sommige dingen in het systeem werken en aangesproken worden. Daarom is het steeds aangeraden om dingen te installeren via de pakketbeheerder (synaptic/apt in geval van Ubuntu) met een bronnenlijst voor uw distributie. Deze software is geoptimaliseerd voor uw distributie. Als ik het goed voor heb, dan zitten de binary drivers van ATi ook in één van de bronnen van Ubuntu. In de recentere versies vind je zelfs de optie in het systeemmenu om de binary drivers te installeren.

Er bestaat ook een Envy (http://www.albertomilone.com) script die de juiste kaart detecteert en automatisch de juiste driver installeert.

Merel
30 April 2008, 22:43
Ik had geen enkel probleem met nVidia drivers op Ubuntu 7.10 maar met die Reiger 8 zit het niet goed voor de weergave van de fonts (AGP kaart)

Ik krijg nooit dezelfde (normale) weergave als in Windows. Trouwens de drivers van nVidia worden niet officieel ondersteund, noch door nVidia noch uiteraard door Ubuntu (Canonic).

Ik heb ook geleerd dat de knop "Upgrade" naar een nieuwe versie toch niet altijd de optimale methode blijkt te zijn, maar een life-CD installatie eventueel toch nog beter zou zijn. Waarom is me nog steeds een raadsel.

Bedankt voor de tip Envy. Ik probeer het toch maar.

En beste Carl , waarom het niet "gewoon" kan werken ?
Het is al een puur mirakel dat computers meestal wél werken, als men op de zaken wat dieper nadenkt. We vermoeden niet 1/100 van wat er allemaal nodig is geweest om zover te komen als we nu zijn ! Zo veelzijdig complex is het !

carl
5 May 2008, 21:26
En beste Carl , waarom het niet "gewoon" kan werken ?
Het is al een puur mirakel dat computers meestal wél werken, als men op de zaken wat dieper nadenkt. We vermoeden niet 1/100 van wat er allemaal nodig is geweest om zover te komen als we nu zijn ! Zo veelzijdig complex is het !
Euhm, omdat een pc gewoon uitvoert wat de programmatuur beveelt. Wanneer er problemen optreden wijst dit op nalatigheid van een programmeur: oncorrecte communicatie met hardware, ...
De kans dat dde hardware iets doet wat er niet verwacht wordt uit zichzelf is zo klein; een van de mogelijkheden zijn kwantumfluxes (redelijk zeldzaam dacht ik:) of magnetische velden, schokken, slijtage, ....) en dan ligt het dus aan externe factoren. Dus JA het is logisch dat pc's gewoon werken voor de eindgebruiker. Wat is een eindgebruiker met een product dat in pakweg 60% van de gevallen zou werken ?
stel je voor dat je in de winkel een doos koeken gaat halen waar maar in 60% van de gevallen iets in zit, in 40 % van de gevallen zit je met een lege doos waarvoor je dan betaalt hebt. Is misschien banaal voorbeeld, maar daar komt het wel op neer. Als eindgebruiker van een product mag je een garantie verwachten dat het product ook effectief werkt

Jule
6 May 2008, 09:57
Als een pc koopt om enkel te gebruiken in linux, dan zal uw pc ook naar behoren werken indien u een goede pc-boer heeft??? Hoeveel soorten hardware en drivers bestaan er zo? Mochten er slechts 6 op 10 pc's naar behoren werken; Microsoft nogal in de problemen komen?
U wenst een kant en klaar gratis product (linux) dat perfect is voor duizenden verschillende pc-systemen???? Get real!!

compuchrisje
6 May 2008, 19:09
Gekregen paarden niet in de bek kijken... Het werkt wél, en naargelang de jeugdigheid van je systeem zelfs beter dan met andere besturingssystemen. Een oude pc krijgt hiermee een nieuw leven en nog wel met een OS dat alles mee geeft: office-toepassingen, beeldbewerking, muziekprogramma's... en dàt allemaal gratis!
Ik zou zeggen, lees ook de gebruiksaanwijzing es, er zijn forums zat op het net die bezocht worden door mede-gebruikers en waar de oplossingen maar te vragen zijn.
De server van dit forum draait toch goed? En die is Linux-gebaseerd.

broske
6 May 2008, 20:16
Euhm, omdat een pc gewoon uitvoert wat de programmatuur beveelt. Wanneer er problemen optreden wijst dit op nalatigheid van een programmeur: oncorrecte communicatie met hardware, ...
De kans dat dde hardware iets doet wat er niet verwacht wordt uit zichzelf is zo klein; een van de mogelijkheden zijn kwantumfluxes (redelijk zeldzaam dacht ik:) of magnetische velden, schokken, slijtage, ....) en dan ligt het dus aan externe factoren. Dus JA het is logisch dat pc's gewoon werken voor de eindgebruiker. Wat is een eindgebruiker met een product dat in pakweg 60% van de gevallen zou werken ?
stel je voor dat je in de winkel een doos koeken gaat halen waar maar in 60% van de gevallen iets in zit, in 40 % van de gevallen zit je met een lege doos waarvoor je dan betaalt hebt. Is misschien banaal voorbeeld, maar daar komt het wel op neer. Als eindgebruiker van een product mag je een garantie verwachten dat het product ook effectief werkt

De eindgebruiker is ook een externe factor, en zijn die koeken in die koekenwinkel dan gratis of moet je die betalen?

Snakey
7 May 2008, 14:00
Bij moderne omgevingen (windows/*nix/osx), zal een softwareprogrammeur, zowel degene die normale applicaties maakt als degene die besturingssystemen maken, nooit direct communiceren met de hardware. Een applicatie programmeur zal steeds communiceren met de besturingssysteemlaag via API's (Application Programming Interfaces). Het besturingssysteem heeft dan nog een aantal lagen daarin waarin de instructies staan, bv. een bestandsbeheerlaag, als je besturingssysteem zegt tegen die laag, schrijf dit, dan zal die gewoon een write functie doorgeven aan de driver. Het is dan de taak van de driver om de write instructie juist te interpreteren en dan te vertalen naar de taal van de hardware (bv. harde schijf) om dan een bestand weg te schrijven.
Je kan onmogelijk verwachten dat een programmeur voor elke harddisk een andere methode moet neerschrijven... Elk besturingssysteem heeft z'n eigen interface, met z'n eigen instructies, die doorgegeven worden aan de betreffende drivers. Het is de taak van de fabrikant om dan een juiste driver te schrijven die de calls juist interpreteert zodat de hardware optimaal kan werken.


Trouwens, de kans dat er een hardware uit zich iets fout doet, is heel groot, denk maar aan een moederbord, alles zit zo dicht tegen elkaar aangeplakt dat de kans zeer reëel is dat er vaak een bitje overspringt door magnetische inductie. Daarom moet er steeds softwarematig controles (zoals parity checks) gedaan worden en dat is de taak van zowel de firmware als van de driver.
Daarom zijn ook de officiële drivers van de hardwarefabrikant de beste, aangezien zij de technische documenten hebben van hoe hun hardware precies werken, drivers die ontstaan zijn door reverse engineering, zullen daarom vaak minder goed werken omdat men dan een trial en error methode gebruikt om te kijken wat een bepaald stukje hardware doet. De functies die besturingssystemen gebruiken om met de drivers te communiceren zijn goed bedocumenteerd en gemakkelijk beschikbaar voor de hardwarefabrikant.

carl
8 May 2008, 16:01
Dus m.a.w. omdat linux gratis is mag je er geen kwaliteitseisen aan stellen ?

compuchrisje
8 May 2008, 21:52
Wat is kwaliteit? T-shirts die in India, Pakistan of China worden gemaakt voor 10 cent per stuk, waar hier in Europa een lintje van één of ander merk wordt bijgeperst en dat het T-shirt opeens 20 € laat kosten. Is dàt kwaliteit?
Linux en afgeleiden wordt samengesteld door honderden mensen die dit vrijwillig doen, met het oog op het best mogelijke. Het is een uitschieter als een randapparaat niet wordt opgenomen in je systeemconfiguratie. Gisteravond was het hier update-ronde van MS Windows, en ja, problemen! Gelukkig op te lossen dank zij wat zoeken en proberen en dàt is toch wat je met Linux ook af en toe moet doen?
Overheidsdiensten gebruiken de alternatieve systemen, scholen gebruiken ze, en wees gerust, die klagen niet hoor!

Jule
9 May 2008, 00:55
Overheidsdiensten gebruiken de alternatieve systemen, scholen gebruiken ze, en wees gerust, die klagen niet hoor!Er is van Linux niet te klagen! Indien er iemand niet content is, kan ie zelf gaan aanpassen. Het is Open Source of zoiets? Carl; take the hint; voldoet het niet, maak het zelf beter! Er staat enorm veel info op het web!