Volledige versie bekijken : BM afgeschaft



Martijnke
2 May 2008, 16:45
Hoi,

heeft er nu al iemand een autoverzekering zonder Bonus-Malus ?
ik heb nog steeds 1 met BM
mijn verzekering doet van mijn BM wel 2 af / jaar omdat de mijne
zo hoog is

wettelijk gezien mag het nu nog wel ?
volgens de wegcode niet ?! : zie http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=19
ik wil minder betalen :D

Kpt Gibson
2 May 2008, 20:58
Pas maar op da ze u nie meer doen betalen inplaats :p

2B's
2 May 2008, 21:56
Ik zou hier een heel lang verhaal kunnen vertellen. Immers, Di Rupo was de eerste die de voorzet heeft gegeven voor afschaffing van de Bonus Malus.... In Nederland kent(de) men dit systeem eveneens, net zoals in Duitsland. Afschaffing ervan is quasi onmogelijk omdat er altijd zal gerekend worden aan het risico dat een verzekeraar loopt om tussen te moeten komen bij schade. Op dit ogenblik blijven verzekeraars dus vasthouden aan de BM zoals ze dat zelf noemen... als we nu die naam eens veranderen in bijvoorbeeld ongevallen statistiek... dan nog blijft het systeem hetzelfde. Vroeger was die bonus malus graad héél eenvoudig. De trap waarin je stond bepaalde de premie. Danzkij onze vriend Di Rupo is echter ondertussen ook het hele tarievenstelsel van verzekeringsmaatschappijen aangepast. De bonus malus blijft een bepaling van een aantal procenten van een basispremie waarvan 100% gelijk is aan bonus 14. Voorts zijn er nog tal van segmenteringen doorgevoerd, waaronder de categorie jongeren met leeftijden tussen 18 en 22 waarin duidelijk wordt gesteld dat meisjes minder ongevallen veroorzaken dan jongens enz... Misschien heb jij een idee hoe we dit hele premie probleem zullen aanpakken zonder bonus malus, inventief zijn kan hier misschien enig soelaas bieden maar ik vrees er een beetje voor.

Martijnke
3 May 2008, 10:54
de vraag is eigenlijk eerder of BM nog legaal is of niet
('t is logisch dat de botsers meer betalen)

2B's
3 May 2008, 20:50
Blijft legaal omdat er niemand met een vernieuwd werkend systeem op de proppen kan komen. Di Rupo heeft ondertussen zijn bollekens strikje vervangen door wat anders maar zijn kinderlijke lach is gebleven. 't Is natuurlijk wel leuk om te roepen dat een systeem slecht is maar ondertussen zijn er al diverse regeringen de revue gepasseerd en het is onze vriend zijn zorg niet meer... dus?!

scaldis
4 May 2008, 07:41
mij hebben ze weer de hoogste graad aangerekend omdat ik het zeven jaar zonder auto heb gedaan, ik had de nummerplaten maar niet moeten binnengeven. Nu moet ik evenveel betalen als een 18 jarige en ik rij amper, kan hem eigenlijk beter terug weg doen en taxi nemen, komt waarschijnlijk nog minder uit per kilometer. Voor de rest maakt de bank wel 4 miljard euro winst. Legale corruptie noem ik dat. Met al die politiekers in hun raad van bestuur.

2B's
4 May 2008, 12:48
mij hebben ze weer de hoogste graad aangerekend omdat ik het zeven jaar zonder auto heb gedaan, ik had de nummerplaten maar niet moeten binnengeven. Nu moet ik evenveel betalen als een 18 jarige en ik rij amper, kan hem eigenlijk beter terug weg doen en taxi nemen, komt waarschijnlijk nog minder uit per kilometer. Voor de rest maakt de bank wel 4 miljard euro winst. Legale corruptie noem ik dat. Met al die politiekers in hun raad van bestuur.

Je spreekt van "de bank"... je laat dus je verzekeringen over aan een bankier? Ook ik heb een bank kantoor maar ben van origine verzekeringsmakelaar en die kan je wél beter helpen wellicht. Kun je dan nergens een bewijs leveren van je rij-ervaring. Wat heb je in die 7 jaar uitgespookt? (met wie zijn wagen heb je gereden?) Bij welke verzekeraar was je vroeger verzekerd.... Je moet MIJ die antwoorden niet geven want ik ga zeker niet zoeken naar een oplossing maar DAT zijn een handvol vragen die je bankier had moeten stellen. Kon je op die vragen niet antwoorden? Dan heeft hij het bij het rechte eind...