Volledige versie bekijken : EXIF-gegevens bewaren na bewerking in PSE



lidy
11 May 2008, 23:57
Ik bewerk mijn foto's meestal in Photoshop Elements (5), dwz croppen, evt verscherpen enz. en gebruik daarna de optie Save for Web (ik heb de Engelse versie). Als ik de bewerking dan plaats, zijn de EXIF-gegevens weg. Weet iemand hoe ik PSE zo kan instellen dat de EXIF met de bewerking meegaan?

Alvast bedankt!

lidy
12 May 2008, 00:46
Ik heb 't antwoord al, denk ik. :damn: Normaal gesproken gebruik ik Save for Web, maar bij Save As (b)lijken de EXIF- gegevens wel bewaard te blijven. Klopt dat volgens jullie?

peenif
12 May 2008, 07:59
Bij Save for Web produceert Photoshop een kopij geoptimaliseerd voor Web gebruik, dit betekent een bestand die zo klein mogelijk wordt gehouden, het spreekt voor zich dat de EXIF gegevens daarbij overboord gaan. Zoals Uzelf hebt vastgesteld doet de opdracht 'Save as' dit niet omdat dit dan gewoon een bewerkt bestand van het origineel is. Opgepast : bij 'Save' wordt het origineel overschreven en ben U die onherroepelijk kwijt.

Groetjes

Pjj
12 May 2008, 19:57
Opgepast : bij 'Save' wordt het origineel overschreven en ben U die onherroepelijk kwijt.
Niet persé, als de foto in Photoshop nog openstaat kan je in de history teruggaan naar de oorspronkelijke afbeelding. Die kan je dan onder een andere naam opslaan ;)

peenif
12 May 2008, 22:24
Akkoord Pjj maar...terug in de history is die ook niet meer bewerkt! De opdracht 'Save' blijft sowieso een aanval op het origineel en zeker voor iemand die beginnend is met photoshop. Ikzelf maak steeds een kopij vooraleer ik met PS aan de slag

lidy
12 May 2008, 22:44
Ik ben niet zo heel erg beginnend met Photoshop, maar 't heeft toch nog wel veel geheimen voor me. Ook nu weer dus. :eek: Ik dacht dat 't probleem opgelost was met Save as ... maar ik heb nu 2 foto's op die manier opgeslagen. Bij de ene kan ik alle EXIF-gegevens zien, bij de ander zegt 'ie dat er geen gegevens bekend zijn. :wall: Ik heb bij beide foto's overeenkomstige handelingen uitgevoerd - gecropt en verscherpt. 't Is nu te laat, maar ik ga 't later deze week nog eens proberen. De kans is natuurlijk groot dat ik toch zelf iets verkeerd heb gedaan.

Dank je wel voor jullie meedenken in elk geval! :good: