Volledige versie bekijken : Nieuw scherm adviezen gevraagd



jellabi
19 May 2008, 21:19
Ey,

Aangezien we onze laptop (waarvan het scherm niets meer deed) niet laten repareren voor 125 euro, krijg ik hem nou. Nou wou ik er dus een nieuw beeldscherm voor kopen, zodat ik deze laptop gewoon op dit beeldscherm kon laten draaien. Ik zat zelf te denken aan iets van 21, 22 inch. Het beeldscherm echter is niet alleen bedoeld om voor deze laptop te gebruiken, want ik ga nu sparen voor een eigen pc. Dit zal nog wel zeker een jaartje duren, maar dan heb ik het beeldscherm al. Is dit zoiezo al een goed idee om dat beeldscherm dan gewoon mee te nemen? En dan wou ik ook nog weten of iemand ervaringen heeft met schermen, welke goedkoop zijn en waar ik ze dan zou moeten halen (N.B. Ik woon in Nederland). Verder heb ik nog een vraagje over DVI en VGA. Op mijn laptop zit dus nog vga, maar de meeste beeldschermen tegenwoordig zijn met DVI aansluitingen, bestaat hier een converter of zoiets voor? Kortom mijn vragen nog ff voor het gemak:
1. Welk beeldscherm zou ik moeten pakken? (welk merk, hoeveel inch)
2. Zou het een goed idee zijn om dit beeldscherm dan mee te nemen naar volgende pc die ik nog moet gaan kopen?
3. Is er iets van een DVI-VGA converter? En loop ik hier veel verlies van kwaliteit mee op?

Bvd, jellabi

Jelle
20 May 2008, 11:17
1. Welk beeldscherm zou ik moeten pakken? (welk merk, hoeveel inch)

Hoeveel inch je neemt, kunnen wij moeilijk voor je beslissen. Wat wil je en wat kan je portemonnee aan? Dat zijn betere vragen :)
Ik ken zo ook nog mensen die tegen breedbeeldschermen zijn en nog gaan voor de traditionele 4:3 verhouding. Dat is dus je eigen smaak.

21 inch bestaat - denk ik - wel niet. Je bedoelt waarschijnlijk 20 en 22 inch.


2. Zou het een goed idee zijn om dit beeldscherm dan mee te nemen naar volgende pc die ik nog moet gaan kopen?

Dat kan je zeker. Vorig jaar heb ik een nieuw 22inch scherm van LG gekocht (L226WTQ) en dat wordt momenteel nog altijd verkocht als topmodel. De vooruitgang gaat er niet supersnel en het is dus geen weggegooid geld.

De L226WTQ staat ook nog altijd als de aanrader in onze high-end maandconfiguratie (http://www.minatica.be/showthread.php?t=53149). Hij is goed geschikt voor games (2ms reactiesnelheid) en heeft een goede kleurweergave.
Samsung heeft ook goede schermen in dezelfde categorie, maar er zijn nogal wat verschillen in productiekwaliteit waargenomen de afgelopen tijd en je kan dus tegenslag hebben qua paneel.

Voor de goedkoopste prijs in Nederland kijk je best even in de Tweakers.net Pricewatch: http://tweakers.net/pricewatch/154844/lg-l226wtq-sf.html

Zo zijn er ook de nodige goede 20inchers. Er zijn ook goedkopere schermen in de supermarktaanbiedingen, maar dat gaat dan meestal ten koste van de beeldkwaliteit.


3. Is er iets van een DVI-VGA converter? En loop ik hier veel verlies van kwaliteit mee op?

De meeste goede schermen hebben gewoon twee inputs, DVI én VGA.

carl
20 May 2008, 17:20
Er bestaat een DVI-VGA converter, maar ik geloof niet in de richting die jij zoekt :s
de adapters die ik tot nu toe gezien heb dienen om een VGA scherm op DVI aan te sluiten. Andersom heb ik nog niet gezien.
Voorts als je nu kan ergens een goedkoop (occasie) model nemen zou ik je dit zeker aanraden: je kan je laptop blivjen gebruiken ook met de nieuwe pc.
En vooral met de opgang van de 3D technologie (zowel in kinepolis als voor thuis) zou ik nog even wachten met een high end monitor. Ik dacht dat er nu een zalman 3D monitor uit is.
Grootte en merk moet je zelf kiezen. Samsung is een der betere merken.

jellabi
20 May 2008, 19:20
Voorts als je nu kan ergens een goedkoop (occasie) model nemen zou ik je dit zeker aanraden: je kan je laptop blivjen gebruiken ook met de nieuwe pc.
En vooral met de opgang van de 3D technologie (zowel in kinepolis als voor thuis) zou ik nog even wachten met een high end monitor. Ik dacht dat er nu een zalman 3D monitor uit is.


3D technologie/monitors? Wat is het verschil met beeldschermen die er nu zijn? en wat bedoel je met dat goedkope model? want ik wil wel meteen een GOED scherm voor me pc (niet dat goedkoop niet goed kan zijn, maar je zult vast wel weten wat ik hier bedoel), zodat de monitor meteen verder kan naar mijn volgende pc die ik nog moet gaan kopen, welk een high-end configuratie wordt...

Jelle
20 May 2008, 23:03
3D-technologie in de bioscoop bestaat al langer, maar ik zie mezelf nog niet met een gek brilletje voor de pc zitten ... Zulke schermen voor consumenten worden al vijf jaar aangekondigd, maar zijn er nog altijd niet. Zoals ik al zei: de topmodellen van juni vorig jaar zijn nog altijd dezelfde.

Dat scherm van Zalman waarover je het had, werd op Cebit voorgesteld in maart 2007: http://tweakers.net/nieuws/46782/zalman-komt-met-concrete-plannen-voor-3d-schermen.html
Het is in 2007 ook echt uitgekomen, maar is in geen enkele gewone winkel verkrijgbaar. Een zoveelste flop ...

Tweedehands schermen kopen lijkt me ook niet echt handig :damn:
De kans is groot dat ze je zo juist een scherm met een afwijking proberen aan te smeren: kapotte pixels, Samsungs van een slechte productiereeks, ...

carl
24 May 2008, 13:11
Met een goedkoop scherm bedoelde ik dat je je misschien een tussenoplossing zoekt tot je de nieuwe pc hebt en dan degelijk spul koopt. Of de schermen dan nog altijd dezelfde zullen zijn of dat ze zullen verbeterd zijn kan niemand voorspellen, tenzij jij een glazen bol hebt staan of bepaalde talenten hebt met koffiedik.

jellabi
9 June 2008, 23:19
nee weet ik carl, maar het is vooral wat jelle zei: de topmodellen van dit jaar zijn dezelfde als die van vorig jaar. Overigens ben ik ook geen rijke student die met geld kan smijten dus ook zon goedkoop scherm als tussenoplossing is voor mij onzin, dan doe ik het wel gewoon met zon grote kast als scherm en dan wacht ik wel tot ik al het geld heb....

carl
15 June 2008, 09:44
Ja, dat begrijp ik wel, maar de topmodellen van dit jaar zijn misschien niet die van volgend jaar ... Dat wou ik gewoon even zeggen. Maar als je nu een degelijke monitor koopt dan blijft die goed hoor, je hebt gewoon kans dat je ietsje achterloopt op technologisch vlak met je nieuwe pc

Snakey
15 June 2008, 12:16
Op vlak van schermen zal dit toch wel een tijdje hetzelfde blijven hoor, het grootste verschil van dit jaar tov volgend jaar zit in de portemonnee. High end schermen worden wat goedkoper, en er worden nieuwe schermen met zowat dezelfde kwaliteit uitgebracht.
Als je nu tevreden bent met je 22" scherm en met de kleurweergave/reactietijd/contrast/helderheid... ervan, dan zal je met je scherm in de nabije toekomst echt geen nadeel ondervinden.

Waar je zeker op moet letten is de resolutie, tft-schermen zijn zodanig gemaakt dat ze eigenlijk maar op één bepaalde resolutie goed/best op werken en dat is vaak de maximale resolutie aangeduid op de verpakking (andere resoluties werken ook, maar je kan duidelijk een kwaliteitsverschil zien). Kies je een scherm met een hoge resolutie, zorg er dan ook voor dat je grafische kaart dit aankan.

Bij de Samsung tft schermen moet je inderdaad opletten bij de 22" reeks, daar heb je R-panels die niet door Samsung zelf zijn gemaakt, als je een Samsung van 22" (bv. SM245B), zorg ervoor dat je een S-panel hebt.

Let ook op het soort panel als je een scherm wilt kopen:
TN heeft een zeer snelle reactietijd (meest geschikt voor games) maar een ietwat minder goede kleurweergave (SM245B & L226WTQ zijn TN panels)
IPS heeft een veel betere kijkhoek en een betere kleurweergave
MVA is een mix van TN & IPS, een snelle reactietijd, brede kijkhoek en hoge contrast, ten koste van de schermhelderheid & kleurweergave
PVA is een alternatieve MVA panel maar met een hogere contrast

De technologie staat niet stil, ikzelf heb een Samsung SyncMaster 2493HM, wat een TN-panel is, en de kleurweergave is voor mij al meer dan voldoende. Ook de kleurweergave en de helderheid van MVA panels zijn al heel wat verbeterd.

carl
15 June 2008, 12:19
Zou het kunnen dat bij mijn scherm de kijkhoek fenomenaal slecht is ? Ik heb een syncmaster 904MW maar zodra ik onder het midden van het scherm zit wordt alles wat donker is bijna onzienbaar.

ajaxloverr
15 June 2008, 17:25
ga je er mee gamen?? ik heb zelf een: HP w2207h 22" Wide flat panel(zie hier op de foto) Prima ding:good: werkt goed met snelle games, maar ik heb er wel €310,- voor betaald http://img169.imageshack.us/img169/3161/vergleichbildw2207xe1qa8.jpg