Volledige versie bekijken : PC vergeet de bios settings



wolfskin
26 May 2008, 17:34
Beste Minatica's,


Ik heb een probleem met een PC van me. Deze geeft telkens de vermelding (nog voor xp opstart) ' CMOS CHECKSUM ERROR - DEFAULTS LOADED - CPU HAS BEEN CHANGED'
Ik heb er een andere CPU in gestoken, wss vandaar deze vermelding.

Ik moet elke keer de bios opnieuw instellen. Heb reeds de batterij op het mobo vervangen door een nieuwe.

Het mobo is een MSI type MS-7005 ver. 1

Weet hier iemand raad mee aub?:wall:

Alvast BEDANKT!:good:


Wolfskin

g_man
26 May 2008, 19:57
Als je een CPU wijzigt, moet je de BIOS settings voor deze CPU ook wijzigen...daamee wil ik zeggen de Front side bus, de Multiplier, de HT-bus, etc...

wolfskin
2 June 2008, 20:11
Hey g-man,


Heb dit nu al een paar keer geprobeerd, maar telkens vergeet de pc de settings. Kan er nog een andere reden zijn voor dat verlies van bios-settings?

g_man
2 June 2008, 20:36
Wsl overbodige vraag maar je hebt toch de juiste batterij met de juiste voltage erin gestoken? En op de juiste manier?
heb je ook de CMOS al eens gereset? En dan de BIOS opnieuw instellen.
En probeer een 'Load optimized settings' in je BIOS en dan Saven natuurlijk.

wolfskin
2 June 2008, 20:45
Yup, is de juiste batterij ( 2032 ), heb ook reeds CMOS gereset, en achteraf de bios opnieuw ingesteld. Heb ook al de 'load optimized settings' geprobeerd.

Helaas allemaal met hetzelfde resultaat........

g_man
2 June 2008, 20:54
Is je Bios wel goed voor de nieuwe CPU? Anders eens kijken welke BIOSversie je hebt en dan een hogere versie flashen.

wolfskin
2 June 2008, 21:32
Is ook reeds gebeurd. met weer helaas hetzelfde resultaat.

dannyma
3 June 2008, 14:44
mischien is verder kijken in bios mischien zie je iets over het hoofd .
wat weet ik ook niet maar mischien staat er iets unabled of disabled en moet het net anders om zijn of staat er iets ON of OF en moet het net anders om zijn .
als je dit doet wel even noteren wat je gedaan hebt moest het fout gaan ;) .

wolfskin
5 June 2008, 07:21
Heb de oorzaak gevonden. Ik heb gevonden dat de jumper die er voor zorgt dat de bios wordt onthouden, niet op het mobo zat. En dan is het uitteraard logisch dat deze niet wordt onthouden.....

Straf dat de vorige eigenaar, van wie ik deze pc gekregen heb, dit nooit gemerkt heeft...

Hier mag een slotje op, thanks voor de reply's!!!