Volledige versie bekijken : vraagje ivm overklokken



carl
30 May 2008, 21:38
Hey,
Ik heb onlangs bemerkt dat ik mijn cpu amper boven de 50° krijg, meestal 30-35 °. Ik dacht er dus aan van eens flink gaan voer te klokken. Maar in de bios zijn er niet zoveel mogelijkheden; ik kan enkel de CPU external frequency omhoogdraaien. Na enige research zie ik dat hierdoor ook de AGP,PCI en RAM frequenties de hoogte in gaan. De pc wordt evenwel heel instabiel vanaf 205mhz ong. Ik vermoed dat dat aan het ram ligt.
mijn vragen:
1) is het mogelijk om toch over te klokken ? (ddoor evt aanpassen van de multiplier)
2) haalt 'voltmodden' -> vcore omhoog iets uit ?

ik heb:
asus P4PE-X
intel P4HT 2.8 ghz northwood (800mhz FSB, MP14) (zalman CNPS9500AlCu)
DDR400 ram (2X512MB) (DDR freq=200mhz)(CL2.5, Tras 8clocks, dram IT 8)

ajaxloverr
31 May 2008, 08:47
eerst je bios maar eens updaten :)
en je hebt een P4 met HT? dze kunnen heel snel heel warm worden.
ik zou eerst een high-end cooler aanschaffen :)

carl
1 July 2008, 11:22
Ik beschik over een zalman CNPS 9500 Cu, koeling genoeg dus (load komt ie niet boven de 43°).
Ik heb nu is geprobeerd, maar ik kan nog steeds niet overklokken. De enige manier om de cpu fameus over te klokken is de FSB verhogen, maar mijn ram kan dit niet halen. In de bios is er wel een optie om je ram speed manueel te zetten, maar daar staat enkel "auto" bij mij. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de jumperfree mode. Ook als ik de PCI/AGP frequency op 66.6/33.3 zet (wat dacht ik standaard is) wilt windows neit meer booten (zwart scherm na xp laadscherm, wanneer de accounts zouden moeten komen).
(bios is geupdate)