Volledige versie bekijken : Kan Win 98 niet afsluiten



jack
2 June 2008, 02:14
Dag allen,
k'Heb een klein probleem maar wel irritant.
Ik kan mijn Win 98 op geen normale manier afsluiten.
Bij start .... computer uitschakelen .... wordt mijn scherm afgesloten maar de harde schijf valt niet uit.Om de Pc definitief af te sluiten moet ik enkele seconden op de startknop blijven drukken en dan is de pc afgesloten.
De gevolgen zijn, als ik terug opstart dat ik het bekende blauwe scherm zie met de schijf controle.
Kan iemand mij daarbij helpen?
groeten
jack

Krikkie
2 June 2008, 08:00
Probeer eens met je windows te herstellen (opstarten met diskette en dan via cd of cabsfiles W98 herstellen), bij mij deed dat vroeger steeds de problemen verdwijnen in W98.

Groetjes Krikkie

jack
2 June 2008, 19:13
geen resultaat

Merel
4 June 2008, 15:22
Dat is een speciale feature ingebakken in Windows 98 en Windows 98SE.
Je krijgt ze gratis mee. Kwestie om je zolang mogelijk vast te houden aan Windows.
Je kan je suf zoeken hoe dat komt, je kan het eventueel verhelpen, als je veel tijd hebt.
Maar vermoedelijk zal het steeds opnieuw komen opdagen.... zoals het ook vanzelf kan verdwijnen.

Ik heb er destijds mee leren leven. Als je de kans hebt om te upgraden naar XP is er geen enkele reden om je aan Win98 vast te klampen.

De oorzaken kunnen van verschillende aard zijn. Ik herinner mij (via Google) dat bijna iedereen mee vroeg of laat mee aan het sukkelen was.

ajaxloverr
4 June 2008, 15:43
laat progjes als CCleaner eens je register fouten eruit halen :)

compuchrisje
4 June 2008, 19:15
't Is weer ff geleden dat ik met win 98 SE werkte, maar omdat het moeilijk was om nog patches te vinden, heb ik me uiteindelijk gewonnen gegeven voor XP.
Als je windows een volgende keer goed opstart, (laat eventueel schijfcontrole uitvoeren als erom gevraagd wordt voor windows geladen wordt), moet je volgende es proberen.
In plaats van af te sluiten druk je op Ctrl-Alt-Delete en bekijk je de lopende processen. Beëindig elk proces dat niks te maken heeft met Explorer of internet. Ga dan naar Start om af te sluiten op de gewone manier. Sluit je pc nu perfect af en komt er BSOD bij het herstarten, ligt het aan één van de zaken die je vooraf hebt beëindigd. Blijft het probleem dan ligt het meestal aan internet. Dus zou je dan eerst je internetverbinding moeten sluiten.
Je kan ook een batch schrijven die hetzelfde doet. Open hiervoor Kladblok en tik hierin:
shutdown /s /f /t 6
dat cijfer mag ook 8 of 10 zijn, ietsje hoger is wel veiliger.
Sla dit bestand op op je buroblad via Bestand - opslaan als: afsluiten.bat (dus géén txt!!!!) Door op dit bestandje te klikken dwing je alle lopende processen af te sluiten. Hopelijk werkt het voor jou.

Merel
4 June 2008, 23:34
Om sneller af te sluiten weliswaar in Win-XP heb ik mijn bureaublad een link aangemaakt met als target "%windir%\system32\SHUTDOWN.exe -s -t 01"

Voor die link koos ik een icon met een mooie rode vierkante POWER knop.
De gekozen naam is SHUTDOWN. Deze knop wordt slechts aangeklikt in de uitzonderlijke situatie, als er echt iets aan de hand zou zijn dat afsluiten onmogelijk maakt. En dat is al zolang geleden dat ik zelfs niet meer weet of het nog wel werkt.

Zou dit ook werken voor Win98 ?
Het batch bestand van Chrisje heeft zowat similaire allures.

gordini
5 June 2008, 00:01
Kijk hier eens onder, ik had die problemen ook vaak toe ik nog 98 draaide

http://www.recalc.nl/win98probleem.html

Gordini

compuchrisje
5 June 2008, 00:15
De link in die link is een prima ding Gordini! Nu weet ik tenminste waarheen als iemand met win 98 een probleempje heeft!

Baloeke
5 June 2008, 14:33
Klopt. Een linkje voor in de favorieten te zetten, voor in geval van ;)

jack
5 June 2008, 15:26
Bedankt aan iedereen
Oorzaak gevonden
Bij de installatie diskette van mijn Beeld kaart was er een fout bij de drivers.
Andere drivers gezocht en klaar was Kees.
groeten
jack