Volledige versie bekijken : Ubuntu - Dos emulators



Merel
3 June 2008, 23:08
Omdat ik gehecht ben aan een oude database in DOS, waarmee eigenlijk alles kan zonder veel poespas, zou ik een goed werkend emulator willen gebruiken voor Linux.

Er zijn er wel enkele beschikbaar, maar graag had ik vernomen of iemand de kans had om die onderling te vergelijken.

Ik vrees dat dingen als DosBox alleen voor spelletjes is bedoeld en dat een wat zakelijker programma beter zal draaien op een of andere emulator.
Men spreekt over "DOSEMU" als een soort virtuele PC, waar men eigenlijk nog een echte DOS moet op installeren (zij het dan zelfs bv. een originele Dos 6.22 geïnstalleerd op een virtuele C:\ schijf (een Linux map)

DOSEMU installeren gaat als een fluitje van een cent, op voorwaarde dat men het langs de goede weg aanpakt en het via Ubuntu zelf laat installeren. Maar dan daarna werkt er eigenlijk nog geen DOS ! Het is niet zo eenvoudig, zeker als je nog maar weinig Terminal kunsten hebt opgedaan !

Men valt al snel in installatie probleemjes. Die mannen van SourceForge geven wel een hele hoop details voor software techneuten, maar "Linux for Human Beings" is dan toch anders.

Andere emulatoren zijn misschien simpeler te installeren en gebruiken ?

Jule
4 June 2008, 19:23
Heeft u reeds wine geprobeert? Bij mij werkte ie in ieder geval niet zo goed. (Men beweert dat ie office 200 aankan, maar excel loopt na drie enters vast.)

RoestVrijStaal
8 June 2008, 23:00
:cool: DosBox doet het bij mij heel erg goed. En op de website,in SF.net en in synaptic vind je verschillende links enzo voor het programma en de frontends ervan (Grafische schil om dosbox heen).
Maar je hoeft niet per se een frontend te hebben om dosbox te draaien.

Merel
8 June 2008, 23:04
Bedankt ; zal die beide ook eens aan de tand voelen.

compuchrisje
8 June 2008, 23:33
Ik heb Linux 'maar' apart staan op een oud pc-tje, dus ben er niet zo actief in. Heb ook es nagevraagd naar die Wine, blijkbaar moet dat flink wat geheugen hebben om applicaties buiten die van Linux te draaien.
Begin nu toch te twijfelen wàt juist volgen komend schooljaar...

Merel
15 June 2008, 00:05
Compuchrisje,
Ongekend is onbemind. Het is zoals in een huwelijk. Hoe langer het duurt, hoe gemengder de gevoelens worden. Je apprecieert meer en meer de beauty van de zaak en tegelijk wordt je lastiger van de negatieve kantjes.

In het begin is Linux wat tegenvallen. Als je er mee doorgaat ontdek je toch veel zaken die erg prettig werken. Met Ubuntu/Kubuntu zit je in een OS dat in de lift zit en slechts met de dag beter kan worden. Ik ben ook beginneling, maar het is alleszins de moeite en zeer interessant om er in verder te gaan. Ik vermoed dat de grafische omgeving meer en meer zal toelaten om regel commando's uiteindelijk helemaal te vervangen.