Volledige versie bekijken : Upgrade High-end Gaming PC



Stuntman Phil
8 June 2008, 11:38
Hoi, ik heb al wel een goede (zeker niet het beste) pc, maar ik zou hem graag nog wat beter maken. Raden jullie mij iets aan? Hier zijn mijn gegevens:

graka: Radeon ATI HD3870 512MB DDR4

processor: Intel Core2 dual 3.0 GHz

RAM: 2GB Kingston DDR2 (weet niet meer hoeveel Mhz en zit op een andere pc...)

mobo: Gigabyte GA-P35-DS3P

voedding: 550 watt van Artic cooling (bijgeleverd bij de Silentium T4 case van AC)

Sturing: Windows xp home edition 32-BIT


Ik zou misschien het RAM-geheugen willen upgraden naar 4 GB, maar ik weet niet als dat echt nodig is (PC wordt alleen gebruikt voor high-end gaming, soms 10 u per dag :bow:)

carl
8 June 2008, 12:45
Alles hangt af van hoeveel je wil spenderen, maar ik vind eigenlijk dat je een vrij krachtig systeem hebt. Je kan upgraden naar een quad core CPU, maar als je enkel gaat gamen ga je voorlopig nog niet veel performance winst maken (tenzij we het hebben over een Extreme Q9450 ofzo :D
Ik zou inderdaad ram upgraden tot 4GB, maar ervoor zorgen dat je Dual Channel blijft behouden (4X1GB of 2X2GB).
Voorts kan je ook nog je grafische kaart vervangen door een 8800GTS 512 (gaat niet zoveel verschil maken) Of er gewoon een bijsteken als je mobo Xfire ondersteunt (crossfire). Je kan ook nog 2 harde schijven in RAID0 zetten, eventueel WD raptors (10000RPM) of een SSD als je echt geld teveel hebt ;)

Stuntman Phil
8 June 2008, 12:51
Alles hangt af van hoeveel je wil spenderen, maar ik vind eigenlijk dat je een vrij krachtig systeem hebt. Je kan upgraden naar een quad core CPU, maar als je enkel gaat gamen ga je voorlopig nog niet veel performance winst maken (tenzij we het hebben over een Extreme Q9450 ofzo :D
Ik zou inderdaad ram upgraden tot 4GB, maar ervoor zorgen dat je Dual Channel blijft behouden (4X1GB of 2X2GB).
Voorts kan je ook nog je grafische kaart vervangen door een 8800GTS 512 (gaat niet zoveel verschil maken) Of er gewoon een bijsteken als je mobo Xfire ondersteunt (crossfire). Je kan ook nog 2 harde schijven in RAID0 zetten, eventueel WD raptors (10000RPM) of een SSD als je echt geld teveel hebt ;)

over mijn processor ben ik eigenlijk tevreden, misschien dan nog een graka'tje bijsteke en mn RAM upgrade(wat voor nut heeft dat eigl?). Mn harde schijf ga ik laten zoals hij is, is nie echt goed maar is ook nie echt nodig hé.

tnx

carl
8 June 2008, 13:00
Inderdaad, windows xp kan geen gebruik maken van 4GB ram, met 4GB zou je wel zonder problemen Vista draaien. Let wel op, als je moederbord geen 2 pci-e sloten heeft of je kaart heeft een dikke cooler ga je geen kaart meer kunnen bijsteken ....
Voort kan ene harde schijf upgrade meer doen aan BOOT en laadtijden dan eenders wat als je voldoende cpu en ram hebt ;)

Stuntman Phil
8 June 2008, 13:05
Inderdaad, windows xp kan geen gebruik maken van 4GB ram, met 4GB zou je wel zonder problemen Vista draaien. Let wel op, als je moederbord geen 2 pci-e sloten heeft of je kaart heeft een dikke cooler ga je geen kaart meer kunnen bijsteken ....
Voort kan ene harde schijf upgrade meer doen aan BOOT en laadtijden dan eenders wat als je voldoende cpu en ram hebt ;)

windows XP 32-bit kan gebruik maken van 4GB en 64-bit van 8 GB :good:Wat ik bedoelde is of ik er iets van zou merken. Heb 2 PCI-Express sloten, en een dikke (standaard) koeler op mn videokaart, maar de mensen van Gigabyte zijn zo slim geweest om die sloten ver van elkaar te zetten zodat de kaarten erin passen ;-). kijk anders op google voor mijn kaart (afb)

carl
8 June 2008, 13:08
Dan kan je ene tweede grafische kaart steken, maar vergeet niet dat in bepaalde gevallen waar de game het neit odnersteunt je geen winst zal halen. Ik denk overigens wel dat je winst zal halen uit 4GB, er is immers veel meer speelruimte en hij moet veel minder gaan pagefilen. En als je dan nog eens af en toe wat multi-taskt zal het allemaal vlotter gaan.

g_man
8 June 2008, 13:11
Windows XP 32-bit maakt géén gebruik van 4Gb... kan maar max. 3.2Gb adresseren ;)
Grafische kaart eventueel upgraden naar HD3870 X2 ...
Raptors zijn idd een mogelijkheid voor laadtijden te verminderen (maar ook RAID 0)

Vraagje: welke CPU heb jij erin steken? Hetgeen je beschrijft is een beetje vaag. :)

Stuntman Phil
8 June 2008, 13:16
Windows XP 32-bit maakt géén gebruik van 4Gb... kan maar max. 3.2Gb adresseren ;)
Grafische kaart eventueel upgraden naar HD3870 X2 ...
Raptors zijn idd een mogelijkheid voor laadtijden te verminderen (maar ook RAID 0)

Vraagje: welke CPU heb jij erin steken? Hetgeen je beschrijft is een beetje vaag. :)

Intel Core2 dual 3.0 GHz s775 , voor de rest zal ik na de exames eens kijke (zit bij mn ma nu). Is die HD3870 X2 gewoon crossfire van mijn kaart?

carl
8 June 2008, 13:20
Nee, er bestaat ook een X2 welke erop neerkomt dat het 2 cores op 1 kaart zijn. Het komt op ongeveer hetzelfde neer hoor.

Stuntman Phil
8 June 2008, 13:22
Nee, er bestaat ook een X2 welke erop neerkomt dat het 2 cores op 1 kaart zijn. Het komt op ongeveer hetzelfde neer hoor.

en hoeveel gaat me dat dan kosten :S?

Iced Dragon
8 June 2008, 13:24
dat zal de E8400 zijn.

Waarom per se raptors?
Met twee Seagate 7200.11 500GB 32MB schijven en de juiste Windows instellingen kan je quasi even rap voor de helft van de prijs.

carl
8 June 2008, 13:27
Een X2 kost 370 eur en een gewone 216 (bron; padeg.be)
Je kan ook 1 of 2 9800GX2 steken, dat is dan het beste wat er momenteel is (zo eentje kost je wel 480)
Omdat de raptors naats een hogere RPM en meer cache ook nog is kleiner zijn en dus een lagere zoektijd hebben, ...
Je kan ook 2 solid state disks in RAID zetten (eentje zal al genoeg zijn ook :D)

Stuntman Phil
8 June 2008, 13:38
Mag een slotje op!