Volledige versie bekijken : Vraag over zwembad



RobinS
8 June 2008, 18:03
Hallo,
ik heb een vraag over ons zwembad.
Ons water is compleet grooen, wat is hier aan te doen ? En wat is de oorzaak ?
We doen er chloor in en de filterpomp staat geregeld aan.

compuchrisje
8 June 2008, 18:13
Denk dat dat net hetzelfde probleem is als met ons vijvertje: algen. Hiervoor kan je in een vijverwinkel wel middelen kopen, maar het is spijtig genoeg een steeds terugkerend probleem, vooral als er geen afdekking is. De ontwikkeling gebeurt dus onder invloed van zonlicht. En 't is idd een vies blubberig goedje.

Krikkie
8 June 2008, 18:54
Groen water = algen

Als je een zwembad zet, waarvan je het water niet zomaar kan verversen, een groot dus, is het best dat je het water behandeld.

- Een filter zorgt ervoor dat vervuiling uit het zwembad gefilterd word.
- Chloor zorgt dat er geen leven in het zwembad ontwikkeld.
- Met een schepnet kan je grotere vervuiling uit het water verwijderen.

Verder moet je nog regelmatig controleren of je Ph-waarde en je chloor gehalte van het water ideaal is. Hiervoor zijn setjes te verkrijgen in de winkel.
Indien je Ph-waarde niet correct meer is zijn er Ph-verbeteraars voor het zwembad te verkrijgen.
Teveel chloor dampt vanzelf uit (de dobber waarin de chloortabletten zitten kan je gewoonlijk op verschillende standen zetten, kies de juiste zodat je chloorwaarde stabiel blijft, dit is even proberen en het hangt sterk af van de temperatuur, in warm water verdampt chloor razend snel).
Het zwembad afdekken, indien niet in gebruik, belet het meeste zonlicht het water te bereiken en remt dus algengroei af, ook verdampt er dan een pak minder chloor.
Bij aanvang of indien het chloorgehalte zo ver gezakt is, gebruik je best chloorshock, dit is chloor in poedervorm oplossen in een emmer water om alzo in het zwembad te kieperen.
LET WEL OP MET HET GEBRUIK VAN CHLOOR!!!

Het is wel wat werk, maar als je consequent het onderhoud van je zwembad verzorgt blijft het water gemakkelijk een half jaar bruikbaar.

Veel zwempret!!!

Groetjes Krikkie

P.s.: Kijk ook even onder Google, je vind een hoop informatie (zoals hier (http://www.google.be/search?q=onderhoud+van+een+zwembad&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a))

RobinS
8 June 2008, 19:44
Ma het is voornamelijk op de bodem van het zwembad.

Krikkie
8 June 2008, 20:30
Ma het is voornamelijk op de bodem van het zwembad.

Tuurlijk, op de bodem komt het meeste zonlicht en dus groeien de algen daar het best, daar zetten zich vast.

Groetjes Krikkie

RobinS
21 June 2008, 18:17
Dus wat moet ik nu allemaal in mijn zwembad doen ?

chloor
ph + of -
een filter
schepnet
maar wat heb ik nog nodig ?

jellabi
21 June 2008, 19:04
je moet zoiezo altijd chloor erin doen, maar je moet zoals gezegd ook zon ph waarde meet setje halen in de winkel ;) Dan weet je ook welke ph verbeteraar je moet hebben ;)

Kpt Gibson
21 June 2008, 19:47
En zo'n stofzuiger voor zwembaden? :p Kheb da nog zien doen. Of is da nie tegen algen

Krikkie
22 June 2008, 00:04
En zo'n stofzuiger voor zwembaden? :p Kheb da nog zien doen. Of is da nie tegen algen

Dat is tegen vuil dat naar de bodem gezonken is.
Een "stofzuiger" zuigt de verontreinigingen op van de bodem.
Algen zijn planten, je zuigt die ook op, met de zuiger maak je ze van de bodem los en zuigt ze op, maar ze groeien direct terug ( je maakt niet alles los van de bodem, er blijft residu achter en normaal gebruik je een pomp die het water van het zwembad op zuigt en terug via een filter in het zwembad loost).
Dus algen blijven groeien.
Chloor of zuurstoftabletten maken het organische leven in feitelijk kapot.
Resultaat, langer zuiver water i.p.v. een groene poel.


Dus wat moet ik nu allemaal in mijn zwembad doen ?

chloor
ph + of -
een filter
schepnet
maar wat heb ik nog nodig ?

Je hebt nodig,
- een filter, je zwembad is gewoonlijk daarvoor uitgerust en de filter is mee geleverd.
- Een schepnet indien je grote vervuiling hebt (Bv; bomen die zijn bladeren in je zwembad laat vallen of voor insecten).
- Een setje om de Ph-waarden te controleren en indien niet correct Ph+ of Ph- voor te corrigeren (koop dit wanneer nodig).
- Chloortabletten met vlotter en chloorshock om het chloorniveau op pijl te brengen en eventueel een tweede behandeling te geven indien nodig (dit zie aan de hand van je setje om de Ph-waarden te meten, deze controleert ook je chloorgehalte).

Optie: een afdekzeil, het houd vuil uit je zwembad, belet je chloor te verdampen en remt algengroei af.

De rest is gewoon gezond verstand en de vastberadenheid om consequent onderhoud te doen (minstens twee maal per week controleren of je waarden nog optimaal zijn en zo nodig bijsturen).

Groetjes Krikkie

sykke
22 June 2008, 02:10
Heb je post #3 gelezen?

Quazie
22 June 2008, 10:49
In uw topic staat dat u regelmatig de filterpomp aanzet. Dat is duidelijk niet genoeg. Algen groeien ook als het regent of als u geen zin of tijd hebt om een verkwikkende duik te nemen. Dus uw filter dag en nacht aanzetten. Maar er is nog werk aan de winkel. Het schepnet dat de grote slierten wegvangt is eigenlijk maar een noodoplossing. Door de mazen ontnappen er steeds heel kleine deeltjes van de algen, en die groeien dan op hun beurt weer aan tot lange slierten. En daar hebben we dan de filterpomp voor.
Filterpomp: 1 woord, 2 functies. De pomp zorgt voor het circuleren van het water en brengt de rondzwevende algen naar het filter. Het filter dat naargelang fabrikant en/of model bestaat uit netten (vergelijk ze maar met het dampkap filter) of cirkelvormige borstels waar de algen blijven aanhangen. En het zijn juist die filters die wat onderhoud nodig hebben.
Het is zoiets als eten. Eerst de arbeid (zaaien, planten, verzorgen, oogsten, klaarmaken) dan het genieten van de consumptie.
Vertaald naar uw zwempartij geeft dat: Eerst de arbeid, beginnend met het schepnet. Daarna het filter dagelijks reinigen, zeker de eerste dagen/weken naargelang de grootte van de plas. Deze filters zijn normaal gezien van kunststof en gemakkelijk met een waterstraal al te spoelen, zie eventueel de gebruiksaanwijzing van het toestel voor (de-) montage en onderhoud.
Daarna consumptie = genieten van de zwempartij.
Nog een warme zonnige zomer gewenst.

RobinS
23 June 2008, 12:06
Merci

Wel nog een vraagske.
Wij vullen ons zwembad met grondwater, we hebben een put op 9 meter diep geboord en pompen dan water omhoog. Het is zeer helder. Maar ik heb dit ergens gelezen ; " Als je het zwembad toch zou vullen met recuperatiewater, wat af te raden is, dan doe je er goed aan om tegelijkertijd het product O-NET (http://www.dreamland.be/dreamland/static/pools/onderhoud_product_n.shtml#onet) toe te voegen (25 ml per m³)." is dit waar ??

carl
23 June 2008, 22:25
Ik ben een leek, die PH setjes, zijn dat niet gewoon PH lintjes zoals we die kennen uit de chemie ?
Pure chemische kennis zou ik zeggen om je pH op peil te houden met zwavelzuur en ammoniak, maar of dit erg gezond is :p

Krikkie
23 June 2008, 23:20
Merci

Wel nog een vraagske.
Wij vullen ons zwembad met grondwater, we hebben een put op 9 meter diep geboord en pompen dan water omhoog. Het is zeer helder. Maar ik heb dit ergens gelezen ; " Als je het zwembad toch zou vullen met recuperatiewater, wat af te raden is, dan doe je er goed aan om tegelijkertijd het product O-NET (http://www.dreamland.be/dreamland/static/pools/onderhoud_product_n.shtml#onet) toe te voegen (25 ml per m³)." is dit waar ??

Naar mijn mening, zeker niet. Ik heb dat één maal gebruikt, het water wordt wel helder maar er komt een residu (o-net+vervuiling) dat zich op de bodem legt. Als je dan zwemt is het water troebeler dan voorheen. Ik stel voor om vuiligheid uit je zwembad te krijgen, gebruik je filter, hij is daar speciaal voor ontworpen.


Ik ben een leek, die PH setjes, zijn dat niet gewoon PH lintjes zoals we die kennen uit de chemie ?
Pure chemische kennis zou ik zeggen om je pH op peil te houden met zwavelzuur en ammoniak, maar of dit erg gezond is :p

Je hebt dat inderdaad in papieren lintjes of een setje met twee buisjes die je vult met zwembadwater, hierbij doe je druppeltjes om je pH-waarde te bepalen. Bij het laatste zit er ook nog een reageerbuisje om na te gaan of er voldoende of te veel chloor in je water is.
Ik opteer voor het tweede, omdat ik hier ook mijn chloorwaarde meet, ik weet niet of je dat ook met strips kan doen.
En neen, pH-waarde van je zwembad daar gebruik je geen zwavelzuur voor...;)

Groetjes Krikkie

Quazie
24 June 2008, 00:04
@RobinS,
Zelf heb ik geen zwembad en heb dus geen behoefte gehad om naar info over dergelijke produkten te zoeken.
Bedoel je met recuperatiewater regenwater opgevangen in bv een ondergrondse betonnen waterput. Weet dan dat regen op zijn weg naar uw tank de industriele smog, pollen, woestijnzand, bacterien ... meebrengt. Aangevuld met sommige gassen vormt dit wat men zegt zure regen. Prima geschikt dus om in te zwemmen. De ontsmettingsmiddelen dienen eigenlijk alleen om de inwendige mens te beschermen voor het geval u er een slok zou van innemen.
De geboorde put die u gebruikt is niet echt diep en u mag er dus van uitgaan dat u oppervlaktewater gebruikt. Het stof en de smog zijn er dan wel al uitgefilterd (vandaar de helderheid) maar het heeft dan wel tijdens het neerdalen in de grond de tijd gekregen om allerlei stoffen op te lossen. Om één voorbeeld te noemen fosfaten uit natuurlijke en kunstmatige meststoffen, en wasmiddelen zoals tot 10 - 15 jaar geleden.
Laat die fosfaten nu juist "het" ideale voedsel voor algen zijn.
Wilt u echt de kwaliteit van uw putwater kennen zal er toch een labo aan te pas komen.
Maar maak u nu ook niet ongerust, van een slok uit uw algenvijver gaat ge heus niet dood. Integendeel het is tegenwoordig "in" om een zwemvijver te hebben, met levende waterplanten en bewoond door vissen, amfibieën en insecten. Ga maar eens surfen op het net voor meer info hierover.

carl
24 June 2008, 14:42
Ik zou me dus pas zorgen beginnen te maken als wat er in je zwembad ligt begint te zwemmen of eruit te kruipen ;)

Krikkie
24 June 2008, 18:29
Ik zou me dus pas zorgen beginnen te maken als wat er in je zwembad ligt begint te zwemmen of eruit te kruipen ;)

Zoals je kinderen??? :lol:

carl
24 June 2008, 19:46
Ik heb wat in je sig staat toegepast :D
Die was echt goed

Krikkie
24 June 2008, 21:56
Ik heb wat in je sig staat toegepast :D
Die was echt goed

THX, ik kon het wel gebruiken... :good:

RobinS
3 July 2008, 12:46
Ja men zwembad is in orde nu

Pilote
3 July 2008, 16:26
Fijn dit te horen,dan gaat er hier een slotje op.