Volledige versie bekijken : Netwerkbakje



kurt002
12 June 2008, 01:12
Beste,

de titel zal mss beetje raar overkomen, maar ik weet de exacte benaming ervan niet.
De vraag is: Als ik vertrek vanaf een switch (van D-link) met een afgeschermde UTP kabel, ongeveer zo een 60m lang, op dit uiteinde een fiche aankoppel en dit dan in de laptop plaats, heb ik een redelijk goede/stabiele verbinding. Echter, de laptop wordt zéér dikwijls verplaatst, dus de fiche wordt dikwijls in- en uitgeplugd en na een bepaalde periode komt dit een beetje los. Daarom zou ik na die 60m UTP, opv een fiche aan te koppelen, zo een ethernet bakje (of hoe je dat ook noemt) willen plaatsen aan de muur.
Vanaf hier plaats ik dan een gekochte (of zelfgemaakte) UTP kabel van bv 2 meter in en in de laptop. Ik zou dit op iedere plaats waar er zo een UTP kabel is, zo een bakje willen plaatsen, en telkens mn 2 meter kabel en laptop verplaatsen. Dit is ongeveer wat ik zou doen/willen.
Er wist me echter iemand te vertellen, dat het plaatsen van zo'n bakje een groot kwaliteitsverlies zou zijn. Klopt dit (ik wil dit met zekerheid weten vooraleer ik aan die installatie begin)?

Als ik vanop mn router vertrek met een lange UTP kabel, om de hoeveel meter zet ik er best een switch tussen (om te versterken en eventueel een aftakpunt extra te hebben)?

Alvast bedankt.

broere69
12 June 2008, 07:38
waarom zet je die dat niet draadloos ? is toch makkelijker ?of heb ik het mis ?

PeterN
12 June 2008, 08:23
Idd draadloos is makkelijker en geeft geen problemen met inpluggen. Wel is draadloos nog steeds trager dan een echte kabelverbinding.
Signalen over een goede kwaliteits utp kabel kunnen zonder problemen tot 400 meter afleggen. Het zelfde geld voor een aftak doos: Als je een goede aftakdoos neemt waar ook de afscherming mee is aangesloten zal het verlies niet zo veel bedragen.
Kijk maar naar die systemen die netwerk voorzien via het elektriciteitsnet in je huis, die werken ook goed. Mss zelfs een oplossing voor jou ook. Niet zo duur en je hebt geen installatie. Enkel de adapter inpluggen, en die is wat robuster dan een ethernet aansluiting ;)
Zie http://www.minatica.be/showthread.php?t=43780

Pilote
12 June 2008, 18:00
Normaal kan je van de modem naar de switch max. 100 meter gaan. Dan plaats je best terug een switch. Zo blijf je zeker dat je geen verlies hebt op je internet verbinding.

Zo een bakje (een splitter) geeft altijd wat verlies.

broere69
13 June 2008, 09:43
je kan er ook nog een versterker tussen steken als je zeker wilt zijn