Volledige versie bekijken : De computer blijft maar 'rekenen'



driesdb
15 June 2008, 22:03
Als ik mijn computer aanzet, dan blijft hij maar 'rekenen' (geluid maken alsof hij bezig is met defragmenteren, of virusscan uitvoeren.)
Dit doet hij ongeveer 20 minuten. Ik zou graag willen weten wat hij precies doet. In het venster van taakbeheer staat niets op het tabblad toepassingen. Het tabblad processen staat vol, maar ik weet niet of ik daar iets mee ben.
Het lawaai van het 'rekenen' is zeer storend. Ik wil weten of die 'berekeningen' wel nodig zijn.

compuchrisje
15 June 2008, 22:38
Virusscan is mogelijk ja, en waarschijnlijk staat die ingesteld om bij het opstarten al meteen een scan te doen. Kijk dat best even na binnen je virusscanner zelf, dus zeker nog niet in msconfig gaan rommelen.

J.W.
15 June 2008, 23:12
Het tabblad processen staat vol, maar ik weet niet of ik daar iets mee ben.

U kunt hier toch zien welk proces veel CPU % gebruikt.

driesdb
18 June 2008, 20:18
enkel bij taskmgr staat er onder CPU een cijfer. (0 tot 4) Maar hoe kan ik weten wat dat is?
Ik gebruik AVG als virusscan en daar heb ik alle schedules gedisabled. Hij blijft 'lawaai' maken.

jellabi
18 June 2008, 22:21
start hij ook zeer langzaam op of iets dergelijks?

carl
19 June 2008, 16:13
Windows Vista defragmenteert dagelijks de harde schijf indien anders ingesteld. Ook is er het controleren van updates, het opruimen van het pagefile, het opstarten van allerlei services,...
Het kan ook zijn dat hij programmas in het ram aan het laden is als we het over vista hebben. Virus scan is een mogelijke optie, spy/malware kan ook.

driesdb
24 June 2008, 23:17
De computer start niet trager op dan anders. Het kan zijn dat hij alle dingen doet die carl schrijft, maar ik weet niet waar ik dat moet controleren.
Onder het CPU-gebruik staat er Latijn voor mij, daar staat niet: 'controleren van updates', of 'defragmentatie', ...

carl
1 July 2008, 20:04
Het merendeel daar zal toch van svchost.exe komen, normaal gezien. Je kan zien of hij aan het updaten is door "update" in te tikken in het startmenu gevolgd door enter. Defrag kan je zien als je rechts klikt op een schijf->extra->defragmentatie ofzo. De meeste dingen kan je uitzetten met het service beheer (services in de zoekfunctie). Kan je verscheidene services uitschakelen. Pagefile is het wisselbestand, kan je ook uitzetten (rechter klik op deze comp, eigenschappen, prestaties ofzo wisselgeheugen) maar dat raad ik niet aan.voorts kan je alles wat opstart met de pc beperken door start>uitvoeren>msconfig>opstarten dingen weg te vinken.

Merel
7 July 2008, 19:10
Het merendeel daar zal toch van svchost.exe komen, normaal gezien.....
Dat is inderdaad zo ; maar het probleem is daarmee niet opgelost. Er zijn immers (toch bij mij) verschillende services met diezelfde identieke benaming.
Ik vermoed dat er hier wel drie of misschien vier tegelijk zijn. Dat blijkt niet zo abnormaal te zijn, volgens wat ik ooit heb gelezen.

Hoeveel tellen jullie er in taakbeheer /services ?
En wat doen ze ? Duistere zaak !

Het percentage processor gebruik van elk dezer svchost.exe is dan zeer vershillend. Onder taakbeheer services springt er dan regelmatig ééntje van die svchost gevallen naar een zeer hoog percentage CPU gebruik om dan weer weg te duiken ; en dan even later zie je wéér svchost bij de hoge percentages opduiken. (Allemaal tijdens het verwerken van de account-config ; het bureaublad is dan reeds op scherm geladen)

Maar is het dan telkens dezelfde svchost die naar boven kruipt of is het een van de homoniemen ? Dan kan je merken door hem met de muis te selecteren, als het in de top 5 komt verschijnen. Dan kan je hem blijven volgen.

Bovendien, svchost.exe is van het soort service dat ik niet echt durf te "disablen" (wat is alweer het Nederlandse woord voor "disable" ?)

Ik heb momenteel ook een "nogal" actieve harde schijf na het verschijnen van het bureaublad. Ik elimineer (via msconfig en/of via het programma WinPatrol (plus versie) de services en opstartprogramma's, eentje tegelijk.

Uiteindleijk zullen we wel vinden wie eventueel hyperactief is. Maar eens dat de harde schijf zich heeft gekalmeerd, dan blijft die ook kalm doen.

Beste driesb :
- Het duurt bij mij zeker geen 20 minuten ! Hoogstens 1 tot maximaal 2.
Als dat zo lang duurt, dan zit je vermoedelijk toch met een een "scan"
- Ik denk niet dat je uw OS hebt vermeldde ?

Merel
8 July 2008, 10:09
Heb het vanmorgen nagekeken.... svchost.exe is er 7 maal !!!
Het zijn er wel verschillende.

4 zijn er door "System" in gebruik
2 zijn er voor "Network Service"
1 is er voor Local service

Een van de svchost.exe (van systeem) blijft lang actief en zolang blijft ook de harde schijf actief. De merkbare activiteit van de HDD is hier dus gebonden aan deze specifieke service. Wat die doet is een raadsel.:wtf:

Tijdens dat fenomeen, is een multitasking mogelijkheid even traag als de splitsing van BHV.