Volledige versie bekijken : Automatisch juiste werkblad via snelkoppeling



boom
19 June 2008, 09:53
Hallo allemaal

Ik weet niet 100% of ik op de juiste plaats zit voor mijn vraag, maar ze heeft met excel te maken.

Ik heb volgend probleem: Er staat ergens een centrale server waarop allerlei data opgeslagen wordt. De server wordt door verschillende mensen geraadpleegd vanop afzonderlijke laptops. Op de server zijn er verschillende directories (vb: plakploeg,fototeam,journalisten,...). In de directory data staat 1 groot bestand met alle gegevens over de plakploeg, het fototeam en de journalisten. Deze gegevens staan op verschillende werkbladen.

Als iemand nu in de directorie journalisten bezig is en hij wil een adres van een journalist zoeken zou hij via een snelkoppeling naar het bestand in de data directory moeten gaan en naar het juiste werkblad journalisten.

Als iemand nu in de directorie plakploeg bezig is en hij wil een adres van een plakker zoeken zou hij via een snelkoppeling naar het bestand in de data directory moeten gaan en naar het juiste werkblad plakploeg.

Is zoiets mogelijk? En hoe doe ik dat.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Groeten

Jule
19 June 2008, 16:05
Een linkje naar een excelblad? Bekijk deze eens? (http://www.minatica.be/showthread.php?t=45232) Of wenst u iets anders?

boom
20 June 2008, 09:32
Daar kan ik in ieder geval al eens mee aan de slag.

Bedankt!

boom
20 June 2008, 11:01
Dat lukt dus jammer genoeg niet in een windows snelkoppeling.

Iemand anders een idee?

Jule
20 June 2008, 13:27
In een Windowssnelkopeling kan u enkel linken naar een bestand. Niet naar een pagina. U kan wel een excelbald opmaken met de nodig linken en deze mee laten opstarten met excel. Als u deze werkmap een klein formaat geeft (Ik geef maar een idee; een rechterstrook van enkele centimeters.) en vervolgens deze werkmap beveiligd, zodat het formaat niet meer wordt aangepast, ziet ze er slechts uit als een soort werkbalk. Hier kan u zien hoe u een excelwerkmap mee laat openen bij het opstarten van excel. Het voorbeeld, hier gegeven, handelt wel over office 2007. (http://www.minatica.be/showpost.php?p=340623&postcount=20) :good:

Jule
22 June 2008, 00:27
Indien u enkel informatie dient op te zoeken, kan u ook een aparte werkmap opmaken, met enkel verwijzingen naar het bronbestand. Naar deze "nieuwe" werkmap kan u wel een snelkoppeling maken.

Merel
23 June 2008, 18:26
Beste Boom,
Vermoedelijk weet je dit allemaal reeds... Als op de server zoveel mensen kunnen in de bronbestanden duiken, dan veronderstel ik dat je vertouwd bent met de toegangsrechten tot die bestanden. Het veiligste is dat ze alleen kunnen worden gedownload voor eventuele persoonlijke aanpassingen, maar weggeschreven naar de server uitsluitend door de hiertoe bevoegden van de werkgroep. Nog veel plakplezier.

boom
26 June 2008, 11:49
Op dit moment zit ik zowat te sukkelen met deze bestanden om te testen.
Enige nadeel is dat hij in het bestand "openen" niet alle werkbladen laat zien en het juiste selecteerd.

Voorlopig is het openen van het bestand ook afhankelijk van de bestandsnaam. Dat moet ik er ook uit zien te krijgen.

Ik ga het waarschijnlijk veel te ver zoeken.

Jule
26 June 2008, 23:41
U zit te werken in VBA? Ik had het over simpele linkjes?? :eek: Ik snap niet wat u precies wenst te bereiken. Waarom mag er niet gewerkt worden met de bestandsnaam? Filip is een stuk beter in VBA dan ik.

Bent u hier iets mee? (http://www.minatica.be/showthread.php?t=41030&page=2)

boom
27 June 2008, 14:26
Ik zal het nog eens proberen uit te leggen. Ik heb een bestand "gegevens.xls" in een data directory. In dat bestand heb je verschillende werbladen. ("journalisten,flyerteam,...)

Nu heb ik ook nog andere directory's. Bijvoorbeeld: plakploeg. Terwijl ik in de directory plakploeg bezig ben zou ik daar graag een snelkoppeling of een ander bestand in willen zetten dat mij automatisch naar het bestand "gegevens.xls" brengt in de data directory, met automatisch het tabblad "plakploeg" geselecteerd. (Tabblad plakploeg kan 16de tabblad zijn).


Als ik nu later beslis om ook een tabblad in gegevens.xls "afficheman" te noemen zou ik van een directory afficheman automatisch moeten kunnen gaan naar de file gegevens in de data directory met het "afficheman tabblad " geselecteerd.

Ik besef dat ik dan iedere keer de snelkoppeling, of het koppelingsbestand 1 maal manueel moet aanmaken, maar ik ben op zoek naar een manier waarop zo een bestand gemaakt kan worden en hoe dat juist in mekaar zou zitten. Maakt niet uit of dat xls,doc,exe of snelkoppeling is.

filip
28 June 2008, 11:24
Boom,

De simpelste oplossing voor uw werk zodat je er zelf alles kan aan veranderen is
maak voor iedereen een blad aan in hun eigen dir , cameraman,afficheman,plakploeg......
daar kunnen ze allemaal hun persoonlijke driften op uitleven...........
Nu wat jij wil is een excelblad waar alles in verzameld is zodat je waarschijnlijk de uren of bezetting en zo kan op uitlezen en bijwerken wel dat koppel je met alle afzonderlijke werkbladen je moet dan enkel op bijwerken drukken als het open gaat en je hebt alle laatste gegevens van elke persoon zijn blad hetgeen nu uitgerekend wordt op uw gezamelijk blad , kan je ook terugkoppelen naar de afzonderlijke werkbladen als ze geopent worden , op deze manier zal je zelf steeds bij machte zijn om een blad bij te steken als er een persoon bijkomt alles wat verder gaat zal je telkens hulp moeten inroepen als er iets veranderd en dat vind ik niet de bedoeling. zie schets......
http://users.telenet.be/simcity/bladen.JPG

filip
29 June 2008, 00:59
Er is me gevraagd via pm als reactie op dit onderwerp hoe je in een cel het pad kan weergeven waar het bestand zich bevind ik ben van mening dat ik dat met iedereen moet delen.
Voor cel A1 wordt gebruik gemaakt van:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Cells(1, 1) = ActiveWorkbook.FullName
End Sub

In cel A3 wordt gebruik gemaakt van =INFO("directory") dit is een standaard functie uit excel doch deze werkt niet bij iedereen even goed......dit is voor mij ook een raadsel.


Greetz......

Merel
29 June 2008, 20:47
Ter informatie filip,
De functie =INFO("directory") blijkt goed te werken op "mijn" Excel (versie Office 2003)

filip
29 June 2008, 20:57
Ter informatie filip,
De functie =INFO("directory") blijkt goed te werken op "mijn" Excel (versie Office 2003)
Klopt Merel je hebt waarschijnlijk een niet op een server werkende pc daar gaat het voor 90 % met zekerheid gaan tenminste als je niet met open office werkt op mijn werkplek werkt dat soms een tijd goed en dan niet meer , daar wordt het in de war gestuurd door het feit dat bij het openen van een bestand excel van de server geladen wordt "denk ik" , vandaar de bijkomende oplossing.

Jule
29 June 2008, 23:02
Ter informatie filip,
De functie =INFO("directory") blijkt goed te werken op "mijn" Excel (versie Office 2003)Bij mij werkt deze trouwens ook perfect onder Vista en office 2007. Onder Xp en Office 2003 stopt hij echter bij "Mijn documenten".??

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Cells(1, 1) = ActiveWorkbook.FullName
End Sub.Deze werkt perfect in XP en Office 2003. Ik zit nochtans niet op een server te werken. :thx: :good: :bow:

Ik ga hier bijvoegen hoe ik het had gedacht. Ik heb het VBA van Filip iets bijgewerkt. Als de directory altijd in dezelfde cel komt te staan, kan u via de functie Hyperlink en Indirect in excel een link gaan aanmaken die zichzelf aanpast. Maar ik weet zelf niet hoe ik de huidige foutmelding kan omzeilen. Misschien weet Filip raad?

boom
30 June 2008, 09:22
Allemaal hartelijk bedankt.

Ik kan er jammer genoeg pas morgen mee aan de slag gaan.

boom
30 June 2008, 13:27
Bedankt voor de moeite, maar nu wordt het ook te ver gezocht vrees ik. Ik zoek eigenlijk gewoon een middel om met een snelkoppeling in windows iets mee te geven zodat een werkblad in een excell bestand geopend wordt. Welk werkblad hangt dan af van de instelling in de snelkoppeling.

Jule
30 June 2008, 23:39
Ik heb zojuist mijn bestandje nog aangepast. Ik ga het hier toevoegen en het vorige verwijderen. In Kolom 1, Rij 4 moet u het path naar uw gegevens excelletje typen (eindigen met *.xls#). In de link (Kolom 1, Rij 5) wordt er gebruik gemaakt van de tekst die staat in Kolom 6 Rij 1. Wel jammer dat nu we een link hebben die zich aanpast afhankelijk van waar het excelletje zich bevindt, u het opgeeft. :cry:
De knop vernieuwen die ik heb toegevoegd, gaat het path dat in Kolom 1 Rij 1 staat, verdelen in rij 1. :good:

filip
1 July 2008, 23:04
Boom,

Dan denk ik dat je in deze richting moet zoeken , dit is een probeerversie voor 30 dagen
maar ik denk wel dat er freeware bestaat waar jij mee vooruit zal zijn installeer dat dan op elke pc en je kan alle kanten uit.

zie deze link (http://www.computeridee.nl/workshops.jsp?rubriek=1620361&id=1677248)

Met zulke programma's kan je macro's maken op windows niveau en ook in programma's zoals excel dus kan je dan een macro maken die het werkblad opent en dan automatich het blad selecteerd dat jij wenst, zo maak je dan voor elke gebruiker zijn aangepaste macro.........

Mvg.

Jule
1 July 2008, 23:47
Een domme vraag, maar waarom maakt Boom geen menublad aan met op elk werkblad een link naar dit menu? Zowat iedereen doet dit toch op deze manier?

boom
2 July 2008, 09:35
Hallo Jule, Filip

Jule:Omdat je in een directory geen menublad kan aanmaken.

Filip: Ik ga het eens bestuderen.

Groeten

boom
2 July 2008, 10:42
Hallo Filip

Hier is dan het nadeel dat ik dat op elke pc zou moeten installeren.
(Bestanden gaan op een server staan die door een twintigtal mensen gebruikt wordt)

Er moet toch een manier zijn om met een snelkoppeling een code mee te geven zodat automatisch een werkblad naar keuze opent.

Groeten

filip
3 July 2008, 00:42
Jule : Dat is het leuke aan een pc dat je nooit gedaan hebt met zoeken en alles uitproberen , moest iedereen reageren zoals jij en steeds dezelfde weg volgen dan zou het wel saai zijn , er zou maar 1 weg zijn naar de kust en naar brussel met files of mss hadden we nog geen wegen omdat we nog te voet gingen.........Tuurlijk doet iedereen het met een voorblad met daar een heleboel knopjes die je in het geval van boom dan maar voor 1/20 gebruikt of je kan dan nog voor elk ook een voorblad maken ( 20 stuks )waar ze eerst naartoe gaan ook via een knopje ik vind het idee van boom om dat te proberen vooruitstrevend.En er zou minder werk , geheugen en diskspace aan te pas komen.Boom wil gewoon rechtdoor in 1 ruk naar parijs.........geen omwegen.

Boom: Uw probleem zal steeds zijn dat eens je excel activeert de buffer van je toetsenbord leeggehaald ( gereset ) wordt dus kan je niet op voorhand dat gebruiken om alles in te stoppen dit zou een gemakkelijke oplossing zijn anders via programmatie.
Dus moet je een programma hebben dat resident blijft eens excel gestart is en de besturing verder afwerkt. Het idee om dat te kunnen lijkt mij ook wel interessant en ik zal daar in het weekend eens op doordrammen het zal toch regenen :-) .Als je zelf iets vind hou me ook op de hoogte he. Ik maakte zoiets in de tijd 6 groepen personen en dat moest allemaal doorgesluisd worden naar 1 blad dus heb ik 7 workbooks gemaakt 1 monsterbook dat gekoppeld was aan de 6 kleinere dus kon niemand aan de gegevens van een andere enkel degene die het monsterbook opende had alles in zijn bereik en kon daarmee werken.

Mvg.

Jule
3 July 2008, 07:09
Maar het idee is niet interessant wanneer u een werkmap heeft met enkele tientallen werkbladen, vooral als de benaming van de werkbladen niet altijd even duidelijk is?
Werken met directories: een goede classificatie?
Werken met menu's en submenu's: een goede navigatie??
Maar daarom ben ik Boom zijn idee niet minder genegen. Ik ben dus ook benieuwd hoe het zal aflopen. ;)

boom
3 July 2008, 13:43
Het idee komt eigenlijk zo ter stand: We willen hier 1 excel-file met een tiental werkbladen. (allemaal adressen,tel nrs, enz...)

Maar wanneer de grafische vormgever bezig is in zijn "flyers" directory en graag iemand van het flyerteam wil opbellen, zou dat toch via een simpele snelkoppeling moeten kunnen. Dat gaat dus eigenlijk heel simpel in windows met een snelkoppeling. Maar, dan moet hij nog steeds het juiste werkblad kiezen. Dus krijg ik als opmerking "Kan die daar niet automatisch heen gaan?".

Maar die vraag is veel simpeler dan het antwoord precies :-)

filip
3 July 2008, 21:49
boom,

Wel ja eigenlijk wel maar dat moet zeker gaan door in de programmacode on workbook open hem te laten kijken van waar er geopend word en zo de desbetreffende pagina aan te bieden dan ben je al meester je zit al in excel he op dat moment , er moet eens gekeken worden bij de instructie van VBA naar de serverinstructies er zal daar wel wat bruikbaars bijzitten denk ik.

Jule
5 July 2008, 00:32
Dan komt u toch vrij vlug in de buurt van een excelletje dat zo ingesteld is dat het altijd opent op het werkblad "Menu"??