Volledige versie bekijken : Avast



Gladif
19 June 2008, 16:39
Hoi,

Ik gebruik voor het eerst Avast Anti Virus. Ik heb gekozen voor een Zorgvuldige scan. De scan is op dit moment nog bezig en de huidige scanner status staat nu op 4%. Hij is nu al voor ong. 2 uur bezig.

Dit klopt toch niet?!?!

Wie kan mij helpen?

&

Wat is bij Avast de functie 'de kluis'? Is het niet beter om de virus te verwijderen ipv in de kluis te stoppen? Als jullie mij hierover wat kunnen uitleggen, zou dat heel fijn zijn!

J.W.
19 June 2008, 16:56
Hoi,

Ik gebruik voor het eerst Avast Anti Virus. Ik heb gekozen voor een Zorgvuldige scan. De scan is op dit moment nog bezig en de huidige scanner status staat nu op 4%. Hij is nu al voor ong. 2 uur bezig.

Dit klopt toch niet?!?!

Wie kan mij helpen?

&

Wat is bij Avast de functie 'de kluis'? Is het niet beter om de virus te verwijderen ipv in de kluis te stoppen? Als jullie mij hierover wat kunnen uitleggen, zou dat heel fijn zijn!

Hoe groot is uw harde schijf?
Hoeveel hiervan is beschreven.
Avast staat niet bekend als een "snelle" scanner.

De Kluis: het is niet het virus, maar het besmette bestand dat in de kluis wordt bewaard. Dit, voor het geval dat in de toekomst, dit bestand misschien kan hersteld worden (wat niet waarschijnlijk is).
U kunt toch kiezen tussen "verwijderen" en in de "kluis" plaatsen.
Neem maar verwijderen.

Gladif
19 June 2008, 17:04
Harde schijf is plusminus 250 gb. Ik vind 2 uur voor 4% nogal lang duren.

compuchrisje
19 June 2008, 18:14
Met deze 'snelheid' zou je op zo'n dikke twee dagen je hele schijf hebben gehad ja, dit is dus véél te traag.
Avast is geregistreerd, hoop ik? Zo nee, ook voor de free versie, doe dat dan even.
Welke toepassingen draai je, terwijl Avast bezig is? Beperk dit tot het minimum, zo mogelijk open je niets. Data-gebaseerde toepassingen veranderen continu de data op de schijf, die Avast telkens opnieuw onder de loep neemt.
Voordat je Avast laat werken, kan je nog een paar dingen doen. Bv even apart een anti-spyware scanner laten lopen en mss iets wat heel nodig is: je schijf defragmenteren!

Krikkie
19 June 2008, 18:46
Als ik een volledige systeemscan doe met Avast dan doe ik dit voor het slapen gaan.
Ik start de pc op onder veilige modus en doe dan een scan (niet alleen voor een virusscan is dit aangewezen ook voor het defragmenteren).
Nadeel, als Avast een virus tegen komt stop hij met scannen en vraagt wat er moet gebeuren (dus even voor je gaat slapen eraan beginnen), voordeel in veilige modus is je pc véél sneller, er is niet zo veel actief, dat scheelt veel .

Wat de kluis betreft heb je al geleerd van J.W. (http://www.minatica.be/member.php?u=435) en ja, verwijderen die handel, spijtig maar de kans dat er een herstel-optie voor je geïnfecteerde software komt is super klein en als die dan nog zou werken...

Je hebt nu Avast geïnstalleerd op je pc, indien je de virusscanner altijd laat aanstaan, kan je beter, je pc af en toe scannen via een on-line virusscanner, zoals bitdefender, de kans dat Avast iets vind dat hij daarvoor niet had opgemerkt is vrij klein, je vraagt dus misschien beter een tweede opinie aan een derde partij.

Je hebt pas Avast geïnstalleerd, heeft hij dan niet voorgesteld her op te starten en een scan uit te voeren voor Windows geladen werd? Indien ja, heb je reeds gescant.
Deze scan gebeurt veel sneller...

Ik gebruik al jaren Avast en ben er erg tevreden over.

Groetjes Krikkie

serna
19 June 2008, 18:48
Je kunt beter een opstart scan plannen. Het is sneller en er draaien geen andere programma's op de achtergrond.

Gladif
19 June 2008, 18:55
@ Krikkie
Die eerste scan na de installatie heb ik gedaan, die heeft ie succesvol uitgevoerd ;)

Op dit moment is Avast op 39% na een paar uurtjes..
Ik heb op dit moment gewon mijn internet explorer open staan, that's it.

Wat is veilige modus? Hoe kun je dat krijgen?
Wat is defragmenteren precies?
Sorry, weet nog niet zoveel hierover!

Krikkie
19 June 2008, 19:52
@ Krikkie
Die eerste scan na de installatie heb ik gedaan, die heeft ie succesvol uitgevoerd ;)

Je bent dus een tweede maal op rij aan 't scannen ;)


Op dit moment is Avast op 39% na een paar uurtjes..
Ik heb op dit moment gewon mijn internet explorer open staan, that's it.

Avast grondig laten scannen is traag... Liever traag en grondig dan snel een...
Ben je gehaast? :D


Wat is veilige modus? Hoe kun je dat krijgen?

In veilige modus geraak je door bij de opstart op de F8-toets te drukken, na het opstarten van de bios, maar voor het opstarten van Windows.
Kort gezegd, juist voor het Windows-logo op 't scherm verschijnt op de F8-toets rammen.
Kies dan met de pijltjes-toetsen veilige modus e, enter, bij account's kies ik dan voor administrator.

Bij veilige modus start Windows alleen op wat essentieel om te draaien, dus eigenlijk alleen de basis van Windows.

Je zal dan zelf je virusscanner moeten opstarten (via start->programma's->Avast)


Wat is defragmenteren precies?

Defragmenteren is je harde schijf herschikken.
Je zet alle data terug bij elkaar zodat je prestatie van de pc verbeterd.
Zie ook even hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Defragmenteren).


Sorry, weet nog niet zoveel hierover!

Geeft niet, ik heb ook eens moeten beginnen... ;)

Groetjes Krikkie