Volledige versie bekijken : fan mobo kapot



God
21 June 2008, 12:59
Oké, in het grote opkuistopic had ik gezegd dat mijn pc ineens veel meer lawaai maakte.
Wel, nu heb ik hem eens opgezet wanneer de case open stond en nu heb ik gezien waar het probleem (http://www.nvnews.net/articles/athlon_64_dual_core_upgrade/images/asus_a8n_deluxe_chipset_cooler.jpg) zit

Heb al naar Forcom gebeld en het zou mij 84 euro kosten + 2 weken dat ik hem kwijt ben, om dat klein dingetje te laten vervangen door een Obelisk fan.
Nu vind ik dat nogal veel.
Daarom deze vragen: Is er een manier om met dat kapot fannetje toch verder te werken?
Is passieve cooling een optie?

Als er dan toch een andere cooler/fan (weet niet of het synomiemen zijn) op moet, kan ik er dan niet beter ineens eentje opzetten die iets beter is? (de 80 euro aan werkuren moet ik dan toch zoiezo betalen)

En tenslotte: als er inderdaad een andere op moet, is er iemand uit het Antwerpse die dat voor minder dan 80 euro kan :D
Je moet wel degelijk veel van computers kennen, want volgens mannen bij Forcom moest alles uit elkaar gehaald worden en dan terug in elkaar gemonteerd.

Just my luck dat dat net gebeurd wanneer mijn vakantie begint en ik Age of Conan wil installeren...

g_man
21 June 2008, 16:02
Die northbridge koeler kan defect geraken...heb mijne van m'n DFI ook defect gehad. MAAR DFI heeft dan een prachtige service...gemaild en nog geen week later zat er een neiuwe in m'n brievenbus...volledig kostenloos.
On topic... je moet deze idd vervangen...
Het kan passief, maar dan moet het degelijk materiaal zijn. Thermalright HR05 SLI (http://www.bigbruin.com/2007/hr05ifxsli_1) is een beest van een northbridgekoeler...
Wat betreft het vervangen...idd moet alles uit je PC...het moederbord moet namelijk langs de achterkant gemanipuleerd worden. Die chipsetkoeler zit er met een soort weerhaakjes op vast, en die kan je enkel eraf krijgen langs de achterkant. Erop zetten kan anders :p

God
23 June 2008, 17:19
heb hier net gehoord dat er op Asus mobo's 3j garantie zit, dus dan zou de mijne ook nog binnen garantie moeten vallen.
(ga ik nu even voor naar forcom bellen)

iemand zegt mij ook dat het southbridge cooler is, wat is verschil met northbridge en welke van de twee is het?

g_man
23 June 2008, 18:22
Als het gaat om de fan op de foto in je 1ste post, gaat het wel degelijk om de noordbrug. :)
Nogmaals, als je SLi gebruikt en je hebt bv. dualslot koelers op je graka...let dan op want véél koelers gaan niet passen.

Verschil tss beiden?
Noordbrug is de controller tss CPU/mem/AGP/PCI-E...
Zuidbrug controleert de HDD/PCI/Floppy/etc...

God
23 June 2008, 23:30
garantie is geen optie.
en heb net gezien dat fan definitief dood is nu (daarvoor maakte hij nog beetje lawaai)
en het is wel degelijk fan van 1e post.

mja, op 9lives stellen ze een passieve Zalman cooler voor, that'll work?

carl
24 June 2008, 12:39
Ik vermeod wel dat dat zijn werk zal doen. Zalman is goeie kwaliteit meestal. Je moet wel opletten met de grootte van de koeler, ik zie dat er een grafische kaart vlak naastzit, als het te nipt wordt zou ik me de koeler niet riskeren. Vooral niet omdat deze dan eerder warmte gaat opnemen van/afvoeren naar de grafische kaart.

g_man
24 June 2008, 21:32
Beste wat je kan doen is meten... meten hoeveel plaats je hebt onder, linke en rechts van je chipset als je graka erin steekt. Op basis van die gegevens kan je een nieuwe koeler zoeken. :)

God
24 June 2008, 22:53
heb iemand gevonden die het voor 15 euro wil doen.

hij zei dat grootte niet echt onoverkomelijk probleem is. die zalman koeler is naar het schijnt 'buigbaar', dus je kan grootte beetje manipuleren.

nog één vraagje:
bij zo'n passieve koeling is airflow van vitaal belang (lijkt me). dus ik dacht aan een extra 120mm fan achteraan (die naar buiten blaast), er staat nu al ééntje in zijwand, die naar binnen blaast.
de vraag: slorpt zo'n grote fan veel van voeding weg? (heb een 420W powersupply)

carl
24 June 2008, 23:03
wel, dat hangt af van de fan. De meeste fans zitten op de 12 V rail, en gebruiken ongeveer 1-2 ampere. R= U.I was het ? en dan P= R.I^2 zeker ?
ik zit er denk ik ergens naast want ik kom aan 100 watt ofzo :p

g_man
25 June 2008, 06:30
Hmm, denk dat de meeste FAns op de 6V rail zitten, en die wordt voldoende gevoed. Die Zalmans kan je idd goed buigen/breken/knippen ed, maar dan ziet h'm er niet meer uit. Ikl heb trowens hetzelfde gedaan, me zelf een passieve koeling gemaakt in afwachting van mijn nieuwe fan die ik gratis van DFI toegestuurd kreeg. (en m'n mobo was al lang niet meer in garantie hoor)
Koelplaatje van een CPU genomen, en daarop een zalman met bijna geen koelvinnen meer erop en zo gemonteerd. :)

God
25 June 2008, 10:55
strakke service van DFI, maar heb persoonlijk geen zin in het opsturen van mobo naar Asus.
en werkte dat modified koelertje?

sykke
25 June 2008, 13:52
wel, dat hangt af van de fan. De meeste fans zitten op de 12 V rail, en gebruiken ongeveer 1-2 ampere. R= U.I was het ? en dan P= R.I^2 zeker ?
ik zit er denk ik ergens naast want ik kom aan 100 watt ofzo :p

Zo'n fan zit op de 12v lijn en gebruikt zoals een processorkoeler afhankelijk van type en merk tussen de 0,1A en 0,3A wat een vermogen vraagt P=U.I dus maximum 12 . 0,3 = 4 Watt

@ Carl de wet van Ohm is U=I.R en van vermogen P=U.I

carl
25 June 2008, 16:06
Ik dacht al dat het zoiets was. Ik had wat beter moeten opletten bij fysica :D
P= R I^2 werkt ook hoor ;)
R= U/I --> maal I dus i valt weg --> P= UI