Volledige versie bekijken : Samenstellen Videobewerkings Pc



counterke
23 June 2008, 16:16
Ela,

Ik ben vanplan om binnekort een nieuwe pc samen te stellen .
Ik heb zo een budget van 2500€
De schermen zijn daar al afgerekend en ik ben gegaan voor 2x 24 inch schermen van viewsonic http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/xseries/vx2435wm/

Nu zou ik alleen nog wat hulp kunnen gebruiken bij het samenstellen van men systeem;)

Ik weet nog niet juist waar je op moet letten bij een videobewerkingpc...

Ik hoop dat jullie mij zo een beetje kunnen helpen met een configuratie :)

Thx

Counterke

g_man
23 June 2008, 18:57
Doe je er ook 3D-rendering mee?

counterke
23 June 2008, 19:32
Ja , ben voornamellijk vanplan om met Adobe After Effects te werken.

Grtz

g_man
23 June 2008, 20:03
INTEL Core 2 Quad Q9450 45NM 2.66 Socket 775 € 289,00
OCZ OCZ2G8004GK 4096MB KIT (2X2048MB) 800MHZ Vista Performance Gold Dual ... € 88,00
SCYTHE Mugen (infinity) CPU Cooler € 42,00
MSI P35 Platinum Socket 775 Intel® P35 € 149,00
MSI N9600GT-T2D1G Zilent 1024MB PCI Express Nforce 9600GT € 209,90 1
4 x WESTERN DIGITAL 500GB-abys 16MB SATA300 7200RPM 24X7 1.2MILJ Mtbf € 360,00
SAMSUNG SH-S203D/bebe Zwart S-ATA 20X DVD-RW € 25,00
ANTEC P182 Black Performance Case € 120,00
ANTEC Neopower 650WATT EC € 119,00
LOGITECH MX3200 Azerty Laser Cordless Desktop & Mouse € 79,90
CREATIVE Gigaworks T40 2.0 Speakers € 129,90
Totaalprijs € 1611,70

counterke
23 June 2008, 21:05
De volle 2500 euro mogen echt benut worden hoor :D
Dus spaarzaam zijn hoeft niet ;)
Mss een iets zwaardere grapische kaart en proccesor?

Grtz

g_man
23 June 2008, 21:16
Mobo Gigabyte Ga-X48T-DQ6 verschil +74€
4Gb DDR3 OCZ 4096MB Kit (2x2048MB) 1600Mhz PC3-12800 DDR3 Platinum Enhanced Bandwidth Edition Series 7-6-6-24 +291€
POINT OF VIEW GTX280 Geforce GTX280 1024Mb +340€
Windows Vista Ultimate 64-bit +299€ (weet niet of je die hebt, was er nog niet bij)

Brengt je totaal op 2615€

carl
23 June 2008, 22:08
Ik zou wat meer besparen op dat ram, een iets duurdere cpu nemen, en 2 van die grafische kaarten nemen zodat elk een scherm voor z'n rekening neemt

counterke
23 June 2008, 22:15
Is het geheugen niet een van de belangrijkste dingen bij videobewerking?...
En zou die GTX280 Geforce de 2 schermen niet aankunnen...

carl
23 June 2008, 22:20
Geheugen is inderdaad belangrijk, maar DDR3 geheugen is, vind ik, atm niet echt een goede investering. Je bent best dat je een DDR2/3 moederbord neemt en later naar DDR3 upgrade. Uiteraard zal die kaart de 2 schermen aankunnen, maar meer power kan toch nooit kwaad ? Maar als je voor dezelfde prijs misschien meer cpu en ram kan steken ...
Heb je trouwens als gedacht aan een mac pro met dat budget ?
Je zou ook een extreme edition cpu kunnen nemen met een fameuze koeler bij en nog wat overklokken.

counterke
23 June 2008, 22:37
Ik ben niet echt zo een mac fan ;)

Maar hoe komt het toch dat iedereen dat aanraadt?

Grtz

g_man
23 June 2008, 22:39
Ik zou wat meer besparen op dat ram, een iets duurdere cpu nemen, en 2 van die grafische kaarten nemen zodat elk een scherm voor z'n rekening neemt

VErschil tss Q9450 en Q9550 is zijn prijs niet waard, imho.
En de QX9650 is té duur imho.
Opmerking van de graka had ik ook al aan gedacht..al zijn de meningen daarover ook verdeeld.
Hij zou ook kunnen gaan voor een nVidia Quadro FX... (http://www.tomshardware.com/reviews/workstation-shootout,1721.html) al weet ik niet direct waar die te koop zijn... :p


Heb je trouwens als gedacht aan een mac pro met dat budget ?
En ook daaraan had ik al gedacht... :)

carl
24 June 2008, 11:54
Ik ben niet echt zo een mac fan ;)

Maar hoe komt het toch dat iedereen dat aanraadt?

Grtz
Omdat mac gewoon het beste is (=lame fanboy comment)
Je betaalt weliswaar wat meer, maar je krijgt kwaliteit terug. En de meeste (3D) rendering prorgammas werken evengoed op amc als op widnows dacht ik. Je kan OSX gebruiken, en je bent er zeker van dat alle hardware perfect op mekaar is afgestemd. Maar het is je goed recht om voor pc te gaan hoor. Ik ga dat ook wrss doen met de volgende laptop aankoop :D Je kan er ook iets meer specs instoppen, maar anderzijds gaat OSX beter met zijn specs om vind ik

counterke
2 July 2008, 17:58
Ok ik heb effe een samenstelling gemaakt , vertel me wat jullie hiervan vinden.

Proccesor : INTEL CORE2 Quad Q9450 45nm (2.66) 289€
Moederbord : MSI P45 Platinum DDR2 169€
Geheugen : CORSAIR TWINX DDR2 4096MB (2x2048MB) 1066Mhz (2x) 299,8€
Grapische kaart : Geforce 9800Gx2 1024Mb DDR3, Clock Rate 600Mhz 459€
Case : ANTEC Performance Case P182 Black 120€
Harde schijf 1 : WESTERN DIGITAL 500GB 16MB SATA II (7200/300) 90€
Harde schijf 2 : WESTERN DIGITAL 500GB 16MB SATA II (7200/300) 90€
Harde schijf 3 : WESTERN DIGITAL 500GB 16MB SATA II (7200/300) 90€
Lezer : DVD-RW SATA SAMSUNG Zwart Internal DUAL LAYER 22X 27,50€
Voeding : ANTEC NeoPower 650 Watt Modulair 119€
Proccesor Koeling : Thermalright Ultra-120 eXtreme 55€
Toetsenbord + muis : LOGITECH MX3200 79,90€
Scherm: Viewsonic VX2435wm 709,24€

Totaalprijs : 2597,44€


Grtz

carl
2 July 2008, 19:50
Zou je geen 4e harde schijf nemen en 2 in RAID0 en 2 in RAID1 zetten ? (is maar een ideetje ;))
Voorts zou je nu ook kunnen opteren voor de HD4870X2 die volgens geruchten veel sneller zou zijn dan de 9800X2. Ik denk wel dat je misschien een iets potiger voeding zou mogen nemen, maar daar ben ik niet zo zeker van. Voor de rest ziet het er me een super masjientje uit :D
P.S.: je kan ook 1SSD appart en 2 van die harde schijven in RAID1 zetten, een 32GB is niet zo duur meer ;)

g_man
2 July 2008, 20:06
Zou je geen 4e harde schijf nemen en 2 in RAID0 en 2 in RAID1 zetten ? (is maar een ideetje ;))Dan heeft de PSU een molex te kort :p
Edit: eigenlijk een SATA aansluiting ;)

Voorts zou je nu ook kunnen opteren voor de HD4870X2 die volgens geruchten veel sneller zou zijn dan de 9800X2.maar die ligt pas in augustus in de winkel :)

Ik denk wel dat je misschien een iets potiger voeding zou mogen nemen, maar daar ben ik niet zo zeker van.mss wel ja

Voor de rest ziet het er me een super masjientje uit :D idd ;) mag ook wel voor die prijs

carl
2 July 2008, 20:08
Ik had geen rekening gehouden met de molexen :D
Maar die SSD lijkt me wel een goed idee, er zouden er gaan uitkomen van corsair voor een 100 eur per SSD. Je kan daaro pdan vista en je pagefile zetten ...

g_man
2 July 2008, 20:16
Tss die SSD's zit blijkbaar veel verschil...ben eens gaan kijken op prijswatch op tweakers en daar zie je van BV. OCZ 32Gb versies van 159€ en van +500€ ??? En in de naam maar 1 letter verschil. Vanwaar het prijsverschil? Moet ik eens nakijken. :)

Merel
7 July 2008, 21:44
Ik ben niet echt zo een mac fan ;)

Maar hoe komt het toch dat iedereen dat aanraadt?

GrtzDe vraag stellen is vermoedelijk al de vraag beantwoorden. Ik weet absoluut niets van Macs maar inderdaad, het blijkt de computer te zijn in de professionele middens die grafische omgeving gebruiken.

Geïntrigeerd ben ik toch ook eens een Mac winkel binnengestapt in mijn buurt gewoon om wat te informeren. Zoals je zal merken heb ik geen enkele hoop om een goede service te krijgen, als het al op deze manier moet beginnen :

In kom dus die Mac winkel binnengestapt. Er zit geen geen kat (zoals gewoonlijk) behalve een vent van rond de vijftig, verdoken achter een bureau, zeer verdiept op een Mac te tokkelen en op zijn scherm starend.
Kijkt niet op, zegt geen goeie dag, en blijft daar maar zitten zitten.

Ik zwijg als vermoord en wacht op het wakker worden van de "verkoper". Na zowat een twee minuten wachten in heilige stilte ....(nog steeds geen begroeting ; nog steeds niet opkijkend van zijn scherm) komt er eindelijk een murmellend geluid van het personage : "Zeg het eens ...?"

Ik dan: "Wel mijnheer, ook goeie dag. Ik ken niet zoveel van de Mac's en sprak met gebruikers die er mee werken. Volgens hun ervaringen hoorde ik dat ...." Plots onderbreek ik mijn eigen zin in het midden.

De man bleef daar zonder opkijken maar zitten tokkelen op zijn klavier. Het minste dat je kan doen voor een onbekende potentiële nieuwe klant is even opstaan en hem toch aankijken, in plaats van daar als een spraakloze zak te blijven zitten zitten.

Ik herneem het "gesprek" (bijzonder geërgerd en geïrriteerd door die boertige houding) en maak ik nu een einde aan de "conversatie". Met een duidelijk "Zeg man ! Foert hé " , draai ik mij om en ik stap resoluut richting deur.
Achter mij hoor ik nog een stem mij achterna roept : "Mijnheer, mijnheer ! Ik luister hoor, ... mijnheer ! Ik luister ! ... zegt U het maar !"

Maar het is te laat, de maat is vol, en ik ben reeds buiten. We hebben elkaar niet één moment in de ogen gekeken op de volle drie minuten tijd dat ik daar binnen was. Moet je daar nu service van verwachten ?

Is een Mac kopen niet een beetje alsof je een Rolls-Royce zou kopen, maar dan zonder enige hoop op een service die merknaam waardig ? Ik was meteen bekoeld, dat kan ik U wel verzekeren.

carl
7 July 2008, 21:56
Ik vind dat nogal een snelle conclusie. Omdat 1 man in 1 winkel een lompe boer is heeft mac slechte service ???? Ik ken persoonlijk iemand van de technische dienst bij easyware en die gaat soms na werktijd bij klanten langs, wanneer er een probleem is zoekt hij het op en belt de persoon terug. Ik ken iemand die een mac kocht bij switch, er was een probleem met zijn macbook en er moest een stuk vervangen worden. Hij heeft gebeld en mocht 's anderendaags langsgaan, op 20 minuten herstelden ze de zijn macbook en ze hoefden niet eens een rekening te zien. Een andere kennis had zijn macbook op grond getrokken met de stroomdraad. Eigen schuld zou je zeggen, maar in de winkel zeiden ze: productiefout van de magsafe power adapter en een nieuwe macbook !
Ietsje meer bewijs dan jouw ervaring met de lompe boer.

Merel
7 July 2008, 22:09
De videobewerking wordt een geval apart voor de PC's, omdat de AVCHD compressie (of toekomtige standaarden) steeds meer kracht zullen vragen van de hardware. Daarom moet een configuratie evolutief zijn voorzien.

De "High-End configuratie van de maand" zou wellicht eens tweeslachtig kunnen worden ? Een PC voor de spelletjes en ... een variante voor de videobewerkers die héél veel en heel snelle opslag behoeven... zeker als videoberwerking in full High Definition populair wordt.

Merk op : Ervaren fanaten van videobewerking zittten momenteel nog niet te juichen met deze norm en ze gebruiken (nu nog steeds) liever tape in plaats van de opkomende AVCHD codering die men ziet bij de laatste Full-HD camcorders. Ik moet zelf een camcorder aanschaffen en dat maakt het er niet gemakkelijker op.

carl
7 July 2008, 22:14
Inderdaad, videobewerking heeft het meeste baat bij snelle data doorvoer. Snel genoeg cpu, voldoende (snel) ram en zeer snelle harde schijven. (Zoals raptors of SSD, al dan niet in RAID0, en een paar dataschijven in RAID1 voor opslag om datazekerheid te hebben, iets wat raid0 net niet doet.)