Volledige versie bekijken : MacBook vindt draadloos netwerk niet



God
23 June 2008, 16:19
het gaat dus om dit (http://www.auvisel.com/media/ccp0/prodsm/SMCWBR14G2.jpg) routertje waar hij moet mee verbinden (SMCWBR14-G2)

hij herkent het netwerk niet, maar wel het netwerk van de buren.
+ als er een usb stick van SMC in de home pc (die op Windows draait) wordt gestoken, wordt het draadloos netwerk herkent, maar wederom niet door de Mac.

Iemand een idee hoe ik die zelfstandig dat draadloos netwerk kan laten herkennen?

Het is een MacBook Pro (redelijk nieuwe)

Moeilijkheidje:

we kunnen niet in de user interface van de router, niet via Mac, nog home pc, omdat we hier thuis voor het internet ook andere router gebruiken. Deze heeft zelfde IP adres als die andere router, waardoor we dus enkel de interface van die andere krijgen te zien.

Snakey
23 June 2008, 18:10
Zijn de ssid's hetzelfde?

BenX
23 June 2008, 19:07
Zou het kunnen dat het draadloze netwerk zichzelf heeft verborgen/niet kenbaar maakt, behalve aan die gebruikers van wie het wifi-kaart-ID werd opgegeven ergens in het controlepaneel van de netwerksoftware?

God
23 June 2008, 23:34
bij het langslopen langs Forcom voor geheugen heb ik er ineens ook naar geinformeerd en die zeiden dat IP adressen konden conflicteren en dat we router apart moesten testen/configureren. maar volgens vader ging dat niet omdat die geen telefoonaansluiting heeft.
dan heeft hij wat kabeltjes uit de router getrokken en dan konden we wel in interface (dunno how he did it), maar nu heeft zus boven geen internet meer :D


Zijn de ssid's hetzelfde?

waar zie ik dat?

@benX: volgens gast bij Forcom moet dat draadloos netwerk zoiezo herkend worden, zelfs als router niet aan andere dingen is verbonden (als hij tenminste goed geconfigureerd is). dus ik vermoed dat het toekennen van permissies (of wat je anders bedoelt) niet echt nodig is

Snakey
23 June 2008, 23:59
ssid is de naam van het draadloos netwerk dat je kan vinden, bij de router instellingen kan je er ook voor kiezen om de ssid te broadcasten (ervoor zorgen dat het netwerk zichtbaar is), zorg ervoor dat beide draadloze netwerken een verschillende naam hebben.
Als beide routers dezelfde ip hebben als configuratiepaneel, verbindt dan eerst enkel met één router om in die configuratie te geraken.
Met 2 draadloze netwerken, zorg je er best voor dat beide ook op verschillende channels werken.
En wat is de afstand tussen uw macbook en uw router? Als de macbook dichtbij staat en de broadcasting (en airport op je macbook) staat aan, en hij vindt het netwerk nog steeds niet, probeer de firmware van de router bij te werken naar de laatste versie.

God
26 June 2008, 16:43
oké, even voor de duidelijkheid:

de eerste router (waar de andere inzit) werkt niet draadloos, die andere wel.

en tot hiertoe krijg ik maar één netwerk tegelijk omhoog (of het wireless, of hetgeen met draad)

vader zegt dat dat komt door zelfde ip-adressen of zoiets

iemand een duidelijke oplossing?

edit:

misschien even voor de duidelijkheid de basisdingen:
we willen 3 pc's, 1 laptop en 2 printers in een netwerk krijgen. De laptop moet draadloos kunnen, rest met draad.

tot hiertoe hebben we dit routertje (http://www.eupac.co.uk/Edimax-AR-7084-Modem-Router), waar dit routertje (http://www.pcwarehouse.be/index.php?page=netwerken&action=showdetail&itemdetail=WIRSM1430067&Category=WIR&Merk=SMC&SuperSearchKeywords=&PHPSESSID=457547523bd52ad9b22c9acc8ed94fa9) insteekt (fungeert dan eigenlijk als soort veredelde switch)

situatie nu: we kunnen oftewel de tweede router "laten werken" waardoor enkel draadloos kan gesurfd worden, of enkel de eerste, waardoor Mac dus geen netwerk vind.

Snakey
26 June 2008, 17:52
Die tweede router heeft toch ook een switch met 4 poorten.

God
26 June 2008, 18:06
your point? (sorry, ben leek)

Snakey
26 June 2008, 19:05
Als die draadloze router werkt, kan je dan niet je ethernetkabels daarop aansluiten?

Pilote
27 June 2008, 08:54
Die tweede router heeft toch ook een switch met 4 poorten.
This platform independent multi-functional router combines a 4-port 10/100 Mbps dual-speed switch.
deze (http://www.pcwarehouse.be/index.php?page=netwerken&action=showdetail&itemdetail=WIRSM1430067&Category=WIR&Merk=SMC&SuperSearchKeywords=&PHPSESSID=457547523bd52ad9b22c9acc8ed94fa9)

God
28 June 2008, 09:04
k, dus de kabels daarin? maar we hebben maar 4 poorten (en hebben der meer nodig)...

daarom dat mijn vader die 2e router in die 1e had gestoken, voor meer poorten (oa voor printserver)

PeterN
28 June 2008, 16:47
Eenvoudigste is twee routers na elkaar zetten. Om niet te sukkelen met instellingen kan je dat eenvoudig doen door enkel de switch van de tweede router te gebruiken.
->
Steek de kabel die van je modem komt in op de eerste router. Neem hiervoor de draadloze. Op één van de 4 switch poorten van die router steek je een kabel naar 1 van de 4 switch poorten van de tweede router. Op beide routers heb je nu nog 3 poorten vrij wat een totaal geeft van 6 poorten en de draadloze verbindingen.

God
29 June 2008, 11:18
maar op die draadloze router is geen telefoonaansluiting.
mijn vader zegt hier: we hebben geen modem, de kabel komt ineens binnen op die edimax router.

dus dat wat jij voorstelt gaat niet echt denk ik
mijn gedacht: we hebben en ander kaske (ipv die wireless router die we nu als switch gebruiken) nodig om zowel met draad als draadloos te kunnen. Iemand een voorstel?

PeterN
30 June 2008, 11:33
maar op die draadloze router is geen telefoonaansluiting.
mijn vader zegt hier: we hebben geen modem, de kabel komt ineens binnen op die edimax router.

dus dat wat jij voorstelt gaat niet echt denk ik
mijn gedacht: we hebben en ander kaske (ipv die wireless router die we nu als switch gebruiken) nodig om zowel met draad als draadloos te kunnen. Iemand een voorstel?

Een modem heb je altijd;) Daar de kabel ineens binnen komt op die edimax router wil dit zeggen dat dit een router is met ingebouwde modem. Deze heeft 4 lan aansluitingen (switch) achteraan veronderstel ik.
De draadloze router heeft ook 4 switch poorten achteraan veronderstel ik.
Verbindt beide routers met een kabel op telkens 1 van die poorten. Er blijven zo op iedere router 3 poorten over. Deze 6 poorten kunnen al gebruikt worden voor een netwerk. Kijk eens als voor het draadloos gedeelte deze ook automatisch op dezelfde switch poorten komen?

God
30 June 2008, 22:42
Kijk eens als voor het draadloos gedeelte deze ook automatisch op dezelfde switch poorten komen?

die zin snap ik niet goed.

en wat je ervoor zegt lijkt eigenlijk gewoon op beschrijving van huidige situatie.
punt is dus: die draadloze kan niet eerst staan omdat daar geen modem in zit,

groet,

Snakey
1 July 2008, 09:08
Wat PeterN wilt zeggen is dat je bij de draadloze router de eigenlijke router moet overslaan. De draadloze Access Point zit normaalgezien direct aangesloten op de switch.
Als je dus één van je LAN poorten (bv. LAN1) van je modem/router naar een LAN poort van je draadloze router verbindt, dan verbind je de 2 switches met elkaar en breidt je de switch uit naar 6 poorten met Access Point. De WAN poort van je draadloze router mag dus niet aangesloten zijn. Want dan zit je router er terug tussen.

PeterN
1 July 2008, 09:09
Ik bedoel volgende:
Als eerste zet je de edimax, dat is diegene met de telefoon aansluiting. Je sluit er uw telefoon kabel op aan. Aan de achterkant van die edimax heb je een 4 poort switch. Op één van die poorten steek je een ethernet kabel.
De tweede router is de draadloze router. Deze heeft ook een 4 poort switch aan de achterzijde. In één van de poorten van deze tweede router steek je het uiteinde van de ethernetkabel die van de edimax komt.
Je hebt dus nu de telefoon aansluiting in de edimax en van zijn switch poort een verbinding naar de switch poort van de draadloze router.

Op beide routers heb je nu nog 3 poorten van de 4 vrij. Deze 2 keer 3 aansluitingen werken net hetzelfde alsof je een 6 poorts router hebt. Je kan dus 6 toestellen in hetzelfde netwerk aansluiten.

Nu moet je enkel nog zorgen dat de draadloze verbinding van de tweede router mee opgenomen wordt in het zelfde netwerk als de andere poorten.
Best kan je hiervoor volgende instellingen doen op de draadloze router:
- Natuurlijk alle instellingen eigen voor draadloos zoals wireless enable, ssid, kanaal, snelheid, ..etc. Zet nog geen beveiliging op. Dat doe je pas als je weet dat alles werkt.
- Stel nu eerst uw edimax juist in. Surf naar de instellingen van de edimax en zet hem op DHCP (automatisch ip's uitdelen), zet de router zijn ip adres op een gekent ip bv 192.168.2.1 en zorg dat je een ip pool instelt van bv 50 ip's. Dit maakt dat je edimax aan alle aangesloten apparaten automatisch een ip zal geven tss 192.16.2.2 en 192.168.2.52
Het subnet mask laat je op 255.255.255.0 staan. Ook de gateway verander je niet, die staat naar de router zijn ip.
- Nu stel je de draadloze router in. Zet hem ook op DHCP en geef hem een ip pool van bv 10. Hierdoor kan je 10 draadloze connecties maken. Zet nu deze router op een ip dat nog niet bezet is. In het vb is dat bv 192.168.2.60 Het subnetmask laat je ook hier op 255.255.255.0 staan. Bij gateway vul je nu het ip van de edimax in, wat in ons vb 192.168.2.1 is.

Probeer zo eens als alles werkt? Werkt het niet, doe dan eens ipconfig op één van de pc's, ipconfig op de draadloze pc en post deze hier even. Maak ook een screenshot van de status van beide routers en post deze ook even. Dan zien we wat meer ;)

God
8 July 2008, 19:49
het heeft gewerkt, dank u Peter!

ik zie alleen niet waar ik netwerk kan beveiligen met een wachtwoordje

PeterN
9 July 2008, 08:35
Netwerk beveiligen met paswoord? Bedoel je hiermee uw draadloze verbinding of de toegang tot gedeelde mappen en printers?
Voor het draadloze moet je een macadres filtering instellen. Dat doe je in de settings van de router. Je kan daar opgeven welke mac adressen (en die zijn uniek voor iedere hardware) connectie mogen maken met uw draadloze router.
Daarnaast kan je een encryptie key instellen, wpa of wep. Deze moet je instellen zowel in de router als op je pc en moet natuurlijk identiek zijn aan beide zijden.

Een netwerk beveiligen met een paswoord doe je enkel op de pc's. Maar ook hier zijn weer verschillende mogelijkheden: het beveiligen van een gedeelde map of een beveiliging waarbij men met een paswoord pas toegang krijgt tot het netwerk.
Xp home laat enkel eenvoudig delen toe terwijl de prof versie verder gaat. Idem zo voor Vista waar sommige versies meer mogelijkheden bieden. Hoe dat met Mac zit weet ik niet;)