Volledige versie bekijken : Monitor Acer 19" flikkeringen



Joostvane
23 June 2008, 17:15
Hey,

Ik heb een 19" monitor van Acer. Mijn monitor is ondertussen al 3.5 jaar oud en wordt, denk ik, tegenover het gemiddelde heel veel gebruikt.
Sinds 6 maanden voorheen heb ik flikkeringen op lokale, kleine (5 bij 5 cm, kan ook groter/kleiner/overaler/...). Toen was dit nog niet zo erg en is dit na enige tijd overgegaan.

Maar sinds gisteren zijn de flikkeringen terug begonnen en veeeel erger dan voorheen. Nu krijg ik na 10 minuten coden in dreamweaver al irritatie in de ogen, doordat alle lettertjes constant flikkeren ><.

Als ik de FOCUS van mijn scherm verplaats (ze kan van 1 tot 100), verschuift het plekje dat flikkert naar een andere plaats op mijn scherm.

Mijn monitor draait nu op 75 hertz (maximum). Als ik deze op 70 hertz laat draaien, verdwijnen de flikkeringen, maar heb ik het gevoel dat ik ook irritatie krijg aan de ogen. (geen idee, hopelijk kunnen jullie dit verklaren? :p)


Is mijn scherm gewoon versleten of heb ik iets fout aan mijn instellingen?

Alvast bedankt voor de hulp :D

Obsessed
23 June 2008, 23:58
Scherm eens demagnetiseren.
Dit gaat via het OSD menu. Meestal symbooltje van een U-magneet.

Joostvane
24 June 2008, 09:44
Wat is het OSD menu? Ik snap het niet, kan je een meer gedetailleerde procedure geven alstublieft. Alvast bedankt voor de hulp.

En ik heb igsteren ook gegamed, in de game zelf was niks te zien van flikkeringen...

Obsessed
24 June 2008, 11:12
Aangezien je vernieuwingsfrequentie staat ingesteld op 75 Hz, ga ik ervan uit dat je een CRT scherm hebt (zo'n ouderwets "dik" scherm), en geen TFT (een TFT scherm moet altijd op 60 Hz ingesteld staan).

Met OSD (= On Screen Display)-menu bedoel ik het menu van de monitor zelf, te bereiken via één of ander knopje/toetsje op de monitor.
Daar zou je ergens een instelling "demagnetiseren" moeten vinden, meestal afgebeeld als een U-magneet (bestaat niet bij een TFT-scherm).
Door die te activeren ga je uw scherm demagnetiseren.
Niet schrikken van de trilling die, gepaard gaande met een "zoem"geluid, door uw scherm zal gaan.

Hopelijk help het.

Wel eigenaardig dat het tijdens het gamen NIET gebeurd.

carl
24 June 2008, 12:06
Ik heb een 70 Hz TFT op sommige resoluties hoor. De functie die hij bedoelt ehet emestal "degauss" of dergelijk. Het kan ook zijn dat je beeldbuis het aan het begeven is. Maar heb je het over een TFT of CRT scherm ? (plat of bak ?)

Joostvane
24 June 2008, 12:53
Ik heb een plat scherm... :p

Ik vind dus het demagnetiseren knopje niet of het TFT of LCD is weet ik niet. Wat is het verschil?

Ik zit nu in mijn OSD en ik heb een 'Info' knopje gevonden:

het zegt
Info
1024x768
H: 60 Khz V: 75 hz
Analog input

Joostvane
24 June 2008, 12:56
Hey,

Ik heb nog even geprobeerd de Hertz te veranderen. (60 hertz - 70 - 75) Normaal draai ik op 75, maar de lokale flikkeringen komen overal voor.

Deze stoppen wel als ik een game ga spelen. (zo een game als je scherm eventjes zwart wordt, en dan het game begint oppopt, je begrijpt wel wat ik bedoel).

alvast bedankt

carl
24 June 2008, 14:31
je kan je scherm eens proberen in te stellen op 1280x1024, want dat zal de standaard resolutie zien. 60Hz is daarbij meestal ook de nodige refresh rate. Demagnetiseren azl je op TFT niet vinden ;). Drivers en directX is porberen te reinstalle

Joostvane
24 June 2008, 14:43
Deze resolutie vind ik wel heeel klein hoor. Ik kan zo onmogelijk werken...

Ik zal eens proberen de drivers te reinstallen. Ik hou jullie op de hoogte, alvast bedankt voor de replies tot nu toe!

Joostvane
24 June 2008, 14:56
Net mijn 'Media Graphic Accelerator' (ofzoiets) gereinstalled van op mijn Intel drivers CD. Ik hoop dat het dit was dat je bedoelde.

De flikkeringen gaan gewoon door. :wall:Nog ideeën? :rolleyes:

Obsessed
24 June 2008, 16:01
Misschien het eenvoudigst als je hier een paar gegevens doorgeeft, zodat we doelgerichter kunnen oordelen/helpen.

-Welk merk en model is uw scherm/monitor.
-Hetzelfde van uw grafische kaart als het kan. dan kunnen we een link plaatsen waar je de meest recente drivers kan downloaden.

carl
24 June 2008, 16:01
Ik zou eigenlijk niet meer weten waaraan het zou kunnen liggen. Misschie ngewoon de backlighting die het aan het begeven is ? Ik heb het ook als ik mijn laptop sluit en weer open ...

jellabi
24 June 2008, 17:11
ik heb ook dat mijn scherm wel is trilt, maar dan zit de aansluiting gewoon een beetje los. Gewoon is de kabel er goed (maar dan ook echt goed!!!) induwen en misschien gewoon de kabel veranderen (vraag anders is de VGA of DVI kabel van een vriend, kijken of het dan wel werkt misschien ;)