Volledige versie bekijken : Doel: doel of geen doel ???



Phil O'Sophe
24 June 2008, 19:24
Ondanks protest worden tegen volgende week zeven woningen afgebroken.
Waar gaat dit heen ???

zie_hier (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=JL1TGD09)

bron: Het Nieuwsblad

compuchrisje
24 June 2008, 20:13
Zoals het in de film over de Mirabrug ging denk ik, en zoals het met Lillo verging... en zoals het binnen 50 jaar hier kan worden. En dat alles voor een haven die nooit zonder baggerwerken bereikbaar kan blijven. Kilometers dok en aanlegkades, die leeg staan. Hectaren gezonde poldergrond ondergespoten onder de smurrie, waar men zogezegd een natuurgebied heeft ingeplant (waarvan foto)

http://img165.imageshack.us/img165/2112/dsc00424ln3.jpg

Prosperpolder ligt midden in dat geweld nog, een gehuchtje omringd door industriezones (in de toekomst... ergens toch) oprukkende dokken, onder de schaduw van de koeltorens. Iemand die het niet kent daar, snapt niet wàt er juist verloren gaat. Net zoals iemand niet kan begrijpen hoe mooi een onweer kan zijn als je midden in die grootse vlakten rondhost, of hoe het hooi ruikt in de zomer...

2B's
24 June 2008, 22:15
Ik vrees, hoe vaak het ook al in het nieuws is geweest, dat de onverschilligheid van onze medeburgers de oorzaak is van het feit dat de industrie en het kapitaal hier hun gelijk halen. Hoe vaak Jan Creve, welke ik persoonlijk ken, ook in de massa zijn verhaal mag komen doen. De burgers in Doel zelf hebben één voor één afgehaakt, gedwongen of niet. Waar zit onze eendracht die ons zo machtig moet maken?

Phil O'Sophe
25 June 2008, 18:22
Ik vrees, hoe vaak het ook al in het nieuws is geweest, dat de onverschilligheid van onze medeburgers de oorzaak is van het feit dat de industrie en het kapitaal hier hun gelijk halen. Hoe vaak Jan Creve, welke ik persoonlijk ken, ook in de massa zijn verhaal mag komen doen. De burgers in Doel zelf hebben één voor één afgehaakt, gedwongen of niet. Waar zit onze eendracht die ons zo machtig moet maken?


Zie PM aub. ;)

Jule
25 June 2008, 23:13
Ik weet niks af van Doel. Maar vooruitgang betekent verandering? En voor zover ik weet, zijn de Doelenaars vergoed geweest voor de onteigening? U mag tegen industrie en kapitaal wezen, maar onthou heel goed waar de luxe vandaan komt die u de dag van vandaag kent. Doel is slechts een kleine opoffering als u ziet hoe men in China te werk gaat ...???

compuchrisje
25 June 2008, 23:26
Het gaat hier niet alleen om het dorp Doel hoor, dàt is trouwens nu nagenoeg een containerkade geworden. Terwijl de kerk ervan dit jaar nog voor miljoenen is gerestaureerd!!! Wat is hier de zin of onzin van?
Het gaat ook om de vele hectaren vruchtbare landbouwgronden. Als beroepsmens zou je moeten weten dat iedereen in de toekomst zal afhangen van mensen zoals jij. Wat kan je echter doen zonder grond om te bebouwen? Waar zet je je vee te grazen? Lees ook even de commentaar van onze noorderburen over de Hedwigepolder. Ergens op het net moet dat te vinden zijn. Hedwigepolder loopt voor een stuk door de streek rondom Doel. Het gaat hier niet om groen als partij, maar om groen als voedingsbron.
Bewoners van Doel zijn vergoed ja, maar vermits er al zo'n 30 jaar een twistdebat draaide, is er heel weinig nieuwbouw bijgekomen en zijn sommige panden niet meer vernieuwd. Door de spiraal de laatste vijf jaar is er méér leegstand gekomen, werden panden gekraakt door illegalen en zowat gesloopt. Dàt werd dan weer voor de voorstanders van Doel-weg gebruikt om een handje mee te helpen, zodat zelfs heel intacte woningen werden vernietigd. Een groot deel van de bewoners had al een zekere leeftijd, om dàn nog iets opnieuw op te bouwen...

Jule
25 June 2008, 23:33
Mochten mensen voedsel belangrijk vinden, zou men met plezier betalen en waarderen wat er in de winkelrekken te krijgen is. Maar men staakt voor loonopslag en er gaan veel meer mensen met het vliegtuig op vakantie. Komt daar nog bij dat alhier reeds veel vruchtbare landbouwgrond wordt afgehuurd door paardenliefhebbers. Koppels die beiden gaan werken en geen blijf weten met hun geld. Want aan hun paard steken ze enkel geld toe.

compuchrisje
25 June 2008, 23:45
Tja, ik héb geen paard, dus zeker geen meervoud ervan en op reis gaan doen we ook al niet, dus ook geen vliegtuig. Onze stookolie-tank moet nog gevuld worden, dus weten we waar het naartoe gaat en dat is niet op de Canarische eilanden of Turkije of wie weet waar ze allemaal heen trekken. Ik ken die manier van praten Jule, ik heb schoonfamilie die ook die taal spreekt...

Phil O'Sophe
26 June 2008, 12:50
Natuurlijk heeft over zulke zaken ieder zijn mening en zienswijze.
Maar wie de gevolgen van zulke "ingrepen" ondervindt kan er toch niet mee
lachen.

2B's
26 June 2008, 19:42
Velen onder ons vinden dit een "ver van mijn bed show" maar geloof me vrij... als ze jouw bed willen ruimen dan ga je klauwen als een gek om dat te beschermen. Als je veel geld in een huisje hebt gestoken, verzorgd met liefde en je verbonden met je woongebied, wat zou jij dan zeggen? Kijk eens naar de commotie die ontstaan is rond illegaal bouwen... Wij Vlamingen zijn vaak te laks en beperken ons té vaak tot onze directe omgeving. Wellicht is dat onze historische ondergang.

Als je dan toch de krantenkoppen haalt met je verhaal, er in slaagt om zelfs het journaal op TV te halen... 's Anderendaags vindt de pers (al dan niet in opdracht) wel iets anders om sensatie te brengen. Voorbeeldje? Zaak Dutroux, die doofde ook plots uit...

Jule
26 June 2008, 23:18
Ik geef eerlijk toe dat het voor mij een ver van mijn bed show is. Maar als ze mijn bed hier ruimen en mij daarvoor de nodige financiële middelen uitkeren, ga ik wel ergens anders mijn bedje opmaken. De mens is zo succesvol dank zij zijn aanpassingsvermogen. We wonen op de evenaar tot tegen de poolcirkel. Wat maakt dan een tiental kilometer? En ja, ik woon op mijn geboorteplaats! Maar morgen kan ik mijn bedje reeds kwijt zijn. Eén vonkje is genoeg?
@Compuchrisje: Wat betreft uw stookolietank: een dikke wollen trui op de naakte huid, is ook lekker warm, zuinig en ecologisch verantwoord. De jeuk krijgt u gratis. :D :p ;)

compuchrisje
26 June 2008, 23:51
Wat 2B's hier vertelt, klopt zo'n beetje voor de hele Vlaamse bevolking, (behalve voor Jule blijkbaar). Wij zijn met een baksteen in de maag geboren en willen die daar ook houden, vooral als die baksteen onze eigendom is. Op mijn ronde(s) kwam Doel ook in mijn lijsten voor, toen leefden die mensen daar nog op hoop. Maar bij anderen zag je dat behangen en schilderen werd uitgesteld tot ze meer wisten. De papiermolen is heel laat op gang gekomen en plots moest het dorp leeg. Tot er amper nog een paar honderd over bleven, vooral ouderen die dachten dat ze toch aan hun laatste dagen bezig waren. Of een enkeling die het daar zalig wonen vond, omdat de huur zo laag was en er totaal geen drukte was rondom, behalve dan van de kerncentrale. De meesten zijn uitgezwermd naar de hoofdgemeente van de fusie, Beveren-Waas; in Vrasene is een wijk opgetrokken, speciaal voor ex-Doelenaars, in de achtertuin van de plaatselijke bewoners, die dus ook slachtoffer werden en nu moeten meekijken in de huis-tuin-keuken perikelen van anderen. Het gekke is dat de nieuwe bewoners van die wijk slechts door een minderheid aan Doel-genoten is bevolkt. Ik vrees dat er weinig zijn die echt vooruitgegaan zijn door de ingreep, zeker niet als je rekening houdt met de gangbare bouw- en huurprijzen.
Door de vondst van de Kogge is alles weer wat gerekt, maar het heeft helaas niet mogen baten, Doel is dood, ook al is het daar kermis dit weekend.

Jule
28 June 2008, 13:16
Onteigening is voor niemand een aangename zaak. :cry: En er valt inderdaad geen geld mee te verdienen. :cry: Maar de som ontvangen, om dan de rest van uw leven in uw huis te blijven wonen, is toch ook bij het haar getrokken? Want dat is toch hetgene wat nu gebeurd? Of ben ik abuis?

compuchrisje
28 June 2008, 20:59
Dat geldt maar voor een enkeling, Jule. Maar het zijn natuurlijk die uitzonderingen die opvallen. Mensen die huren, wisten dat het elk moment hét moment kon zijn. Voor zover ik weet, zijn er twee die absoluut weigeren te vertrekken, terwijl ze toch beseffen dat ze tegen de kaaimuur vechten (in dit geval letterlijk én figuurlijk).
Niet alleen Doel valt voor Antwerpen haven, ook het project Lange Wapper ligt zuur. Wat de mensen het meeste bijt is het prijskaartje dat er telkens aanhangt, terwijl een eventuele vooruitgang er enkel in zit voor het grote kapitaal, de lasten en hinder zijn vooral voor de kleintjes.

Jule
29 June 2008, 23:15
U gaat dus nooit met uw auto over de Lange Wapper rijden? Of erger nog: u gaat nooit een product kopen dat geleverd werd met een vrachtwagen die over de Lange Wapper is gepasseerd? De rijken worden rijker, de armer worden armer ... De rijken halen misschien het grootste profijt uit de Lange Wapper, maar er blijven altijd kruimeltjes over voor de kleine man? Of de arbeider die werkt aan de realisatie van de Lange Wapper, die doet dat volgens u gratis? :p

compuchrisje
29 June 2008, 23:41
Wat werkgelegenheid betreft: ga kijken wie er juist aan werkt, dan weet je genoeg. Maar het gaat hier over Doel en de tewerkstelling die dàt oplevert is povertjes te noemen. Als je daar 60 mensen aan het werk vindt, is het daar druk te noemen.

Jule
29 June 2008, 23:52
En het werk dat daaruit voort vloeit? (De container trafiek.) België is een doorvoerland. Maar er gebeuren hier ook bewerkingen met de producten. Denk maar aan de diamantsector die grotendeels in Antwerpse Joodse handen zit?

compuchrisje
30 June 2008, 08:55
Jule for president zou ik zo zeggen, op twee pagina's tijd heb je half België werk gegeven.
De dag dat diamantairs hun edele steentjes in containers gaan transporteren, wil ik met je meegaan naar die splinternieuwe containerkade van Doel, om te rapen wat er 'van den boot is gevallen'. Verder heeft de expansie van de haven totaal geen verband met de werkgelegenheid, integendeel, je kan het bijna omgekeerd evenredig noemen. Vele reders willen tegenwoordig dat hun tijdelijk werkloze werknemers aan boord de job van de lokale dokwerkers overnemen. Onze werkmensen staan dan toe te kijken, mogen geen voet aan boord zetten! Het transport ... dat kan je op de wegen zelf ook zien, je kan alle nationaliteiten vinden en soms zelfs nog een Belg ook.
'k Vrees dat je een paar gazetten achter staat Jule...

Fakke_Berto
30 June 2008, 19:22
Als Doel niet weg zou moeten, wat zou ik daar graag wonen. Het is echt zo'n dorpje waar je tot rust komt. Daar voel ik me pas thuis.

Jule
30 June 2008, 23:28
Als Doel niet weg zou moeten, wat zou ik daar graag wonen. Het is echt zo'n dorpje waar je tot rust komt. Daar voel ik me pas thuis.Ik zal effen hard maar eerlijk zijn: Er zijn veel kerkhoven die vol liggen met grotendeels "onmisbare" mensen. Dat is ook het jammerlijke lot van Doel. De natuur is nu éénmaal wreed van aard. De menselijke natuur is waarschijnlijk wel de wreedste ... :cry:

@Compuchrisje: Als u kijkt naar het lage percentage werkelozen van tegenwoordig, mogen we toch blij zijn dat er hier zoveel buitenlanders willen komen werken? Wie loopt er nu een paar gazetten achter? :devil: :evil: :D :p :shy:
Mocht het u geruststellen: de grote transportfirma's nemen terug liever Vlamingen in dienst. Die Polen, Roemenen, ... hebben blijkbaar een probleem met het nemen van verantwoordelijkheid. Eén voorbeeldje: Een grote transportfirma, hier uit de buurt, heeft een vrachtwagen mogen terug halen uit hartje Duitsland. De Poolse chauffeur heeft, zonder iets te laten weten, er de brui aan gegeven en is naar huis gegaan. En zo ken ik er nog een paar ... :shy: :p :shy: