Volledige versie bekijken : ubuntu kubuntu linux unix ik kan er geen wijs meer uit



jellabi
24 June 2008, 22:42
Ey,

nou zit ik hier zo wel is rond te neuzen op het forum en dan hebben ze het allemaal over andere OS'en, maar wat is nou het verschil tussen ubuntu kubuntu linux unix en al want ik kan er echt geen wijs meer uit. Ze praten erover alsof het allemaal hetzelfde is en zo :P Maar wat is het nou eigenlijk en wat is het verschil? zijn het allemaal verschillende OS'en ofzo? :P

Gr, jellabi

carl
25 June 2008, 17:30
ubuntu, kubuntu, mandriva,.... zijn linux distributies. Een distributie is gemaakt met een kernel =LINUX kernel, een desktop manager (gnome of KDE) EN DE x SERVER en wat apps. (ik weet dat het verkort is, maar dit si de simpelste uitleg. Het zijn als het ware versies van linux. Unix is de niet-gratis variant waarop linux gebaseerd is; zie wikipedia voor meer info

Ik ben nog vergeten toe te voegen dat Mac OSX ook een unix variant is ;)

Snakey
25 June 2008, 18:08
Unix is een netwerkbesturingsysteem waarbij heel veel gebruikers ingelogd kunnen zijn op 1 besturingssysteem (denk maar aan mainframes <> terminals, maar is niet enkel beperkt tot mainframes, Unix werkt op verschillende platformen). Er bestaan verscheidene Unixsystemen, zoals HP OpenVMS, Sun SPARC etc...
Men wou dit dan ook naar de normale pc brengen, zo ontstond BSD, dit is een port van Unix naar de gewone pc (Mac OSX is gebaseerd op een variant van BSD)

Linux daarentegen staat vrijwel helemaal los van de Unix stamboom. Het GNU Project van eind jaren 80 had het doel om een vrij systeem te distribueren. Men maakte bij de GNU project een Unix kloon, met kloon bedoel ik dus dat ze niet dezelfde broncode hebben en er ook niet op gebaseerd is, maar dat de "werking" (de principes) van Unix nagemaakt zijn. Dit in tegenstelling tot BSD. In jaren 90 kwam dan de Linux kernel, waarmee je bij het GNU Project dan uiteindelijk een volledig besturingssysteem had dat ongeveer zo werkte als een Unix-systeem.

De grootste verschillen tussen BSD en Linux zijn de licenties. Bij sommige BSD varianten kan je de broncode nemen, dingen aanpassen, een nieuw product op de markt brengen, zonder zelf je eigen aanpassingen vrij te geven (bv. Mac OSX). Bij GNU gaat dit niet, indien je een product verspreidt dat gebaseerd is op de GPL licentie, dan moet je ook je aanpassingen in de broncode vrij beschikbaar geven.

Daarom heb je ook zoveel distributies. Een distributie is een besturingssysteem gebouwd rondom de linux-kernel met een heleboel extra software applicaties erbij, vaak ook met een eigen applicatiemanager etc.
Iedereen kan er een eigen versie op maken en verspreiden en moet z'n broncode beschikbaar stellen, waardoor iemand anders op die aangepaste versie ook z'n eigen versie van kan maken etc.
Welke distributie bij wie past, hangt sterk af van je eigen smaak en hoever je gevorderd bent ivm computertechnologie. SUSE en Mandriva zijn bijvoorbeeld zeer gebruiksvriendelijk, terwijl je bij Debian vaak naar de manuals verwezen wordt indien je op een probleem stuit.
Vergelijk het met auto's, ze rijden allemaal, maar niet iedereen rijdt met dezelfde auto.

jellabi
26 June 2008, 21:18
ok bedankt heel helder ;)


maar nog een vraagje dan, zijn er ook overeenkomsten met windows? bijvoorbeeld dat je SUSE kunt vergelijken met windows vista en mac osx met xp bijvoorbeeld? of zijn dit gewoon verschillende besturingssystemen door een ander gemaakt dus?

Merel
26 June 2008, 21:42
Dat is allemaal mooi en interessant uitgelegd. Maar ik vrees dat Jan met de Pet daar weinig van zal slikken.

Ik zie het vandaag nog voor mijn ogen... Jaren geleden kwam een man de FNAC binnen met een pas gekochte laptop onder de arm recht naar de balie ...

"Monsieur cela ne fonctionne pas !" Ik bleef geamuseerd luisteren. "Quand je tape sur le clavier de ma machine à écrire, cela fonctionnne, mais avec ce machin là ... RIEN ne se passe !" :wall:

De verkoper had er meer dan een uur voor nodig om de man uit te leggen dat er een OS in zit en dat je U daar moet in verdiepen. (snelcursus er bij) :good:

De verkoper en ik wisselden een paar knipoogjes, schudden meewarig het hoofd en wierpen blikken vol medelijden naar die aartsdomme klant .... die (achteraf gezien) volkomen gelijk heeft !

Een perfect OS is volledig transparant ; de gebruiker moet er niets van merken en zou er nooit mee moeten bezig zijn ! Wie vandaag de dag kijkt er naar zijn carburator, bordcomputer of injectiepomp ? Maar we zitten jarenlang permanent te knoeien met onze OS's !

Ik ben overtuigd dat men het eerst héél eenvoudig moet uiteenzetten, voor wie er eerst mee in contact komt. Om nu in mensentaal het wat duidelijker te maken gebruik ik dezelfde analogie :

Linux is een vergadernaam en "groepeert" verschillende softwares voor Operating Systems. Elk van die software noemt men een distributie, omdat er ook "bijkomend" nog toepassingsprogramma's ter beschikking zijn.

Die distributies zijn allen gebaseerd op een programmeertaal, die overal herkenbaar is voor de programmeurs (de kernel)

Naar analogie : Alle merken autos die als de brandstof "benzine" hebben. Het zijn daarom niet allemaal dezelfde autos, noch dezelfde merken. Maar iedereen weet dan wel dat de brandstof benzine mee gemoeid is en dat er een carburator is en een ontsteking nodig is.(dat is dus de "kern" van de zaak)

Peugeot "distributeurs" doen wel hetzelfde met een distributienet van benzine wagens, (Linux) maar doen het wel op een andere manier dan de Volkswagen "distributeurs".

Volg je nog ? (Peugeot <> RedHat ; VW <> SUSE)

Kubuntu Ubuntu Xubuntu zijn eigenlijk drie varianten Linux vanuit hetzelfde "model" gemaakt door dezelfde "distributeur" (de firma Canonical)

Analogie : Distributeur van automerk X heeft een "model" in verscheidene varianten en opties. De Passat's in break of in berline komen allemaal van VW , maar met varianten in motor en afwerking. Zo ook Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu. Kubuntu heeft het uitzicht (de look) van Windows in de presentatie.


De grafische "presentaties" (onder andere het uitzicht van desktop) hebben in LINUX zelfs hun eigen namen, gemaakt volgens de grafische omgevingen : Gnome, KDE, enz.

In Windows is er maar één enkele vertrouwde herkenbare : de WINDOWS look, met kleine varianten voor de kleuren en de achtergronden en de lettertypen.

In Linux heb je alles "à la carte". Je zet alles naar eigen smaak, maar je gebruikt in feite de enorme keuze op basis van dezelfde kernel, zoals een kok eindeloze variaties brengt in het klaarmaken van verschillende gerechten, op de basis van een beperkt aantal keukenpotten en basis producten.

Wie Linux gebruikt is dus gebonden aan een basis maar blijft toch vrij.
Distributies zijn vrij Suse, Red Hat of Ubuntu . Zoals het "principe benzinemotoren" zowel door verschillende automerken wordt gebruikt, zo kunnen veel toepassing-softwares worden gebruikt in verschillende Linux distributies

Hopelijk ben je nu niet helemaal van je stuk gebracht ? :shocked:

Snakey
27 June 2008, 15:00
SUSE is een distributie van Linux dat een kloon is van Unix. Terwijl Mac OSX uit de stamboom van Unix (de BSD tak) komt.

Met windows vergelijken vind ik namelijk verkeerd (eigenlijk eender welk besturingssystemen met elkaar vergelijken), het zijn totaal verschillende besturingssystemen. Elk systeem heeft z'n minpunten en elk systeem z'n pluspunten, maar meestal zijn de criteria waaraan "dé besturingssystemen" aan moeten voldoen, zeer subjectief.
Als je eens iets anders gebruikt, hou dan zeker in gedachten dat het een ander besturingssysteem is, en dat veel dingen namelijk anders zullen werken en zal je dus zeker eerst eens mogen zoeken eens je weet hoe het allemaal wel werkt.

2B's
27 June 2008, 17:26
Merel, bedankt hoor. Ik heb al bakken informatie doorlezen over wat Linux allemaal inhoudt en was door de bomen het bos kwijt geraakt. Jij hebt me terug op een pad gebracht met jouw info. Ik had Linux al opgegeven omwille van de vaak voor mij onbegrijpbare info die ik terugvond.

carl
27 June 2008, 17:45
Ik vind de uitleg van merel anders vrij verwarrend :s Maar dat zal aan mij liggen.
Ik vind ook wel dat een OS zeer gebruiksvriendelijk mag zijn, maar kan je met een typmachine evenveel als met een PC ? Dan is het ook logisch dat het iets ingewikkelder is omdat er meer functies zijn he

Merel
27 June 2008, 19:20
Ik vind de uitleg van merel anders vrij verwarrend :s Maar dat zal aan mij liggen.
Ik vind ook wel dat een OS zeer gebruiksvriendelijk mag zijn, maar kan je met een typmachine evenveel als met een PC ? Dan is het ook logisch dat het iets ingewikkelder is omdat er meer functies zijn he

Juist. Maar het ligt niet aan U ! Het bewijst maar eens te meer hoe moeilijk het is om een tekst te schrijven die meteen voor iedereen klaar en duidelijk is bij de eersrte lezing ! Maar ik zal het anders formuleren.

"My point" :

- Wie voor de éérste keer van zijn leven een foto maakt met een "point and shoot" toestel zal vinden dat hij kan fotograferen.

- Wie voor de eesrte keer van zijn leven met een reflex camera werkt moet inderdaad weten dat er een "automatische" functie bestaat. Maar als hij voordien een point-and-shoot jarenlang heeft gebruikt zal hij verwachten dat er gewoon scherpere fotos gemaakt zullen worden met hetzelfde gemak.

Moet hij daarom weten hoe het reflex spiegeltje moet werken en hoe een sensor werkt en hoe de lichtmeting gebeurt en hoe de flash openspringt ?

Een computergebruiker hoeft niet te weten dat er ergens eeen "kernel" bestaat en dat er een "register" bestaat en weet ik veel !

Met andere woorden een operating systeem moet niet telkens onder je neus worden geduwd om er telkens aan te sleutelen !

Het ideaal zou zijn als men na jaren gebruik van zijn computer verwonderd zou vragen : "Waar heb je het over ... what the hell is dan wel een besturingssysteem ? " Met andere woorden je moet er niets van merken.


Die vraag stellen zich politiekers ook al jaren in de kamer, en ze blijven er ook permanent maar aan knoeien, en erg goed werken doet het nooit :rant::drunk:

Nog anders : elke auto heeft een identieke basis. In principe kan men elke auto METEEN besturen, maar je zal merken dat iedere auto op een andere manier reageert. Het gebruik (starten, stuur, pedalen, pinkers, schakelen) moet echter simpel zijn voor iedere nieuwkomer.
.

carl
27 June 2008, 20:24
Veel duidelijker zo ;) ik dacht dat je bedoelde dat een besturingssysteem minimalistisch moet zijn, maar jij doelt gewoon op zowel gebruiksvriendelijk als uitgebreid je uitleg van de camera rekening houdende :D

Stuntman Phil
5 August 2008, 23:31
Daarom is het toch goed dat er vershillende OS'en zijn??! niet dan?

AMD
8 August 2008, 14:59
Belangrijkste nog: Stel jezelf open voor iets anders te proberen.

Iedereen wordt groot gebracht met windows. Iedereen kent het en werkt ermee omdat het simpelweg ook op elke nieuwe computer wordt geinstalleerd.

Als je wilt experimenteren met Mac of Linux moet je altijd rekening houden dat je met iets totaal anders bent aant werken.
Als je dit voor ogen houdt, zal je snel genoeg merken dat Mac en Linux stukken fijner werken dan windows. En met stukken bedoel ik echt STUKKEN.

De manier waarop deze systemen omgaan met bestanden en vooral de stabiliteit die ze hebben, daar is windows niks tegen.

Een voorbeeld: Laat je windows XP/Vista computer eens een paar dagen non-stop draaien. Na een paar dagen kan je niet anders dan hem rebooten gewoon omdat hij te langzaam reageert, ...
Bij Linux of Mac is dit totaal overbodig. Deze systemen blijven feilloos draaien weken na elkaar.

Een ander voorbeeld: Een programma crasht in Windows. Dit kan soms zelfs gevolgen hebben voor Windows. Het bekende blauwe scherm komt tevoorschijn.
In Linux of Mac kan het ook wel eens voorkomen dat een programma of tool crasht, maar het besturingssysteem zal NOOIT vasthangen daardoor.
Alles is veel transparanter dan Windows.
Ik daag je uit door naar een Apple center te gaan en een half uurtje ofzo op een Mac te tokkelen. Je staat gewoon verblufd te kijken hoe rap zo een ding is. En een Mac ziet er dan ook nog op de koop toe ook nog stijlvol uit.

Linux heeft dit natuurlijk niet zoals Apple/Mac maar Linux heeft zijn eigen voordelen weer in mijn ogen.
Linux heeft een supergrote community waar je altijd hulp en info kan vinden en de vrijheid om alles aan te passen naar jouw wens. Wie kan dat zeggen van Windows???

Grtjs AMD

slijkdabberke
12 August 2008, 20:38
Belangrijkste nog: Stel jezelf open voor iets anders te proberen.

dat heb ik dus gedaan
ongeveer nu al een maand of 8 met linux bezig
staat nog wel een windows op voor de kinders , willen niet zo direkt mee linux werken de games he
maar ben best tevreden van linux
alles wat ik windows deed kan ik in linux
en zoals in het topic van amd te lezen valt , soms sneller dan windows
dus voor mij geen dure software meer in linux is dit voor nop
maar ti's even wennen