Volledige versie bekijken : advies gewenst



Iced Dragon
25 June 2008, 12:56
Binnen enkele weken leg ik de laatste hand aan mijn pc opwaardering.


Mijn oorspronkelijke idee was:

Gigabyte EP35C-DS3R
Intel E8200
2 x Seagate 7200.11 500GB 32MB als C (met aparte OS-partitie; dual boot) en D


Ondertussen twijfel ik tussen de Intel E8400 en Q6600 (mijn voorkeur voor de Q9450 is echter financieel niet haalbaar).
De E8400 presteert echter globaal gezien beter dan de Q6600, maar door de meerdere applicaties die draaien presteert een quadcore mss. toch beter? (alhoewel mijn huidige AMD 3800+ het 'behoorlijk' kan bijbenen)
Ik start nu met mijn thesis en moet hiervoor programmeren (en programma laten lopen uiteraad, wat denk ik wel rekenintensief is).
Ik dacht van momenteel toch nog voor een dualcore te gaan en binnen een jaar of zo als de prijzen wat gunstiger worden voor een quadcore met veel cache te gaan.

Qua moederbord was ik al teruggekomen naar de P35-DS3R (geen DDR3 dus), maar nu is de P45 uit.
Ik vroeg me af welke ik nu beter zou kiezen?

Wat vinden jullie van de HDD-opstelling? Ik twijfel enerzijds wel voor een RAID 5 config. maar ik zou graag mijn energieverbruik wat intomen.


alle tips welkom!

Iced Dragon
2 July 2008, 12:50
de P45 zou energiegewijze nog beter zijn, dus denk ik hiervoor te gaan.

carl
2 July 2008, 15:19
Ik zou eigenlijk gewoon direct voor een deftige quad core gaan. Dan moet je niet meer upgraden de eerstkomende tijd. Tegen wanneer je nu die dual core + binnen 1-2 jaar de quad koopt zal je uiteindelijk veel meer betalen dan wanneer je nu gewoon een goeie quad core neemt (Q9300 of 9450). Maar dat is mijn mening. De 8400 presteert beter omdat individuele toepassingen nog geen 4 cores ondersteunen. Als dat wel het geval zou zijn zou de quad core sneller zijn. Het was toch identiek hetzelfde liedje bij de overstap naar dual core ?

Iced Dragon
2 July 2008, 16:40
Ik zou eigenlijk gewoon direct voor een deftige quad core gaan. Dan moet je niet meer upgraden de eerstkomende tijd. Tegen wanneer je nu die dual core + binnen 1-2 jaar de quad koopt zal je uiteindelijk veel meer betalen dan wanneer je nu gewoon een goeie quad core neemt (Q9300 of 9450). Maar dat is mijn mening. De 8400 presteert beter omdat individuele toepassingen nog geen 4 cores ondersteunen. Als dat wel het geval zou zijn zou de quad core sneller zijn. Het was toch identiek hetzelfde liedje bij de overstap naar dual core ?

weet ik wel, maar de Q9450 (die ik anders wel zou willen) ligt wat buiten mijn budget ...

carl
2 July 2008, 19:52
Het is in ieder geval een moeilijke keuze. Indien ik zou moeten kiezen zou ik persoonlijk voor de quad core gaan. Ik heb ongeveer hetzelfde al meegemaakt met de beslissing tussen HT of niet, en me nog geen seconde beklaagd. (heb een HT).

g_man
2 July 2008, 19:57
Andere optie is natuurlijk AMD, waar de Quad-cores wél betaalbaar zijn. :)

Iced Dragon
16 July 2008, 19:57
Volgende week bestel ik mijn spullen. Iemand nog opmerkingen omtrent de HDD (configuratie) en/of het moederbord?

Zou ik upgraden naar 4GB geheugen of het bij 2GB houden?

g_man
16 July 2008, 20:03
4Gb...neem je een 32-bit OS ben je 1Gb kwijt maar voor de prijs moet je het niet laten. Neem je een 64-bit OS heb je de 100%. Maar opletten dan , neem 2 * 2Gb, niet 4 * 1Gb. :)

Iced Dragon
16 July 2008, 21:00
"dan" is in beide gevallen of enkel bij 64bit? ('t Is sowieso XP)

g_man
16 July 2008, 21:06
"dan" is in beide gevallen of enkel bij 64bit? ('t Is sowieso XP)

is in beide gevallen...:)
Zou je in XP gaan voor 3Gb in de vorm van 3*1Gb verlies je dual channel, dus heb je graag veel geheugen, neem dan gerust 4Gb, ook al verlies je 1Gb...
En 4 latten werkt trager dan 2 latten... ;)

Iced Dragon
18 July 2008, 09:33
Nog een vraagje. Niet dat ik echt kan wachten maar zou het niet beter zijn te wachten tot de eerstvolgende revisie?
En enig idee waar ik kan checken wanneer deze te verwachten valt?

carl
18 July 2008, 10:41
Ik zou eigenlijk geen xp nemen. Ik heb gehoord dat de 64bit versie een pak slechter is dan die van vista. Tevens zullen nieuwe drivers op vista ontwikkeld worden, en niet op XP. En het is niet dat een nieuwe pc het niet gaat kunnen trekken he ;)
Voor de harde schijf;
2 schijven bij voorkeur in RAID0, Indien je het geld kan sparen kan je ook gaan voor WD (veloci)raptors of SSD. 2SSD in RAID0 zorgen voor een boottijd van 10-15 sec van vista.

Iced Dragon
18 July 2008, 11:14
hmmm, waarom zou ik XP64 nemen?

carl
18 July 2008, 12:55
Ik geloof dat je bedoelt waaro mje dit NIET zou nemen ? Dat heb ik al eens gezegd, ik dacht dat jij wou gaan voor xp64, en ik heb gehoord (ben dus niet zeker) dat die niet zoveel waard is, plus dat vista nieuwer is, en dat drivers/programmas de overstap naar vista aan het maken zijn. Je bent nu toch ook (bijna) niets meer met 98 of 2000 ?

P.S.: sorry voor die dubbelpost, wat problemen met m'n internetbrowser, als een mod die even kan weghalen (de eerste)

Iced Dragon
25 July 2008, 13:53
alles is besteld. Dinsdag is alles binnen.

Ben benieuwd :D

volledig systeem zal er zo uit zien:

Antec Sonata III + Earthwatts 500 voeding
Gigabyte EP45-DS3R mobo
Intel E8400
2 x Seagate Barracuda 7200.11 500GB 32MB
Asus EN7600GT
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer
Scythe Mugen processorkoeler
Optiarc AD7191S DVD-RW
NEC floppydrive
GEiL 2x1GB PC6400 800MHz
Zalman ZM-F3 120mm fans (2x)
Logitech RX-1000 muis
Logitech Wave toetsenbord

en mijn oude HP Pavilion f50s scherm


Mijn eerste (relatief) hoogwaardig systeem :cool:


Ik wacht nog even met bijplaatsen van RAM. Voorlopig gebruik ik minder dan 500MB van de voorziene 2GB.
Grafische kaart is goed genoeg voor mijn behoeften. Ik wil vooral beeld hebben ;)

Ik weet nog niet hoe ik mijn HDD ga configureren.
Eén C en D schijf of Raid 0 (maar dan zou ik liever Raid 5 hebben qua veiligheid).

carl
26 July 2008, 13:43
Zeer mooi systeem, niet top-of-the-line, maar dat hebt u niet nodig denk ik ;) Hopelijk beschikt u over een lekkere luidsprekerset om de X-FI te vergezellen ;)

Iced Dragon
27 July 2008, 11:55
Zeer mooi systeem, niet top-of-the-line, maar dat hebt u niet nodig denk ik ;) Hopelijk beschikt u over een lekkere luidsprekerset om de X-FI te vergezellen ;)

bedankt.
Niet top of the line nee, maar als werkstation kan het toch redelijk tellen denk ik (afgaande op de hardware.info config.).
Enkel nodig voor internet, tekstverwerking, statistiek, programmatie, occasioneel een spelletje à la Age of Empires, muziekcompositie en wat fotobewerking.
De Q9450 was nog beter geweest maar 'k weet niet of het de meerprijs waard is.

Ik kom van mobo/processors van rond de 50€, dus een hele sprong voorwaarts.

eventure
27 July 2008, 12:03
Inderdaad een mooi systeem dat volgens mij zeker aan uw behoeften gaat voldoen! Proficiat met uw aankoop! Laat ons zeker en vast weten wat uw bevindingen zijn eens u het heeft;-)

Iced Dragon
5 August 2008, 13:18
Systeem Iced Dragon (http://www.minatica.be/pcsystems.php?id=91)



Er werd mij afgeraden om via een RAID-config. te werken.

Zou een RAID 0 veel winst opleveren tov. één schijf voor C en één voor F (data)?

g_man
5 August 2008, 14:37
RAID 0 is idd zéér snel, maar ook nihil garantie voor dataverlies. 1 schijf defect, al je data verloren!