Volledige versie bekijken : ThuisNetwerk van XP naar Vista



Swatje
4 July 2008, 20:19
Hallo mensen, hier ben ik weer, nu voor de buur.
Ze heeft een pc staan met XP erop, daar zit de kabel van telenet aan.
Ze heeft : modem, swith (?), router, acces point voor wireless verbinding.
De laptop is Vista business.
Ze kan met de 2 computers op internet.
Maar nu, hoe kunnen we een (draadloos) thuisnetwerkje maken ?
Als het kan een beetje verstaanbare uitleg aub (voor een bleuke), zoals dat gebeurd is door PeterN met het netwerkje voor mezelf.
Alvast bedankt

PeterN
4 July 2008, 21:29
Weer eerst de hardware inorde zetten ;)
Ik denk dat je hier met dezelfde opstelling zit. De kabel van telenet komt het huis binnen en gaat naar een modem/draadloze router. Vandaar vertrekt een ethernet kabel naar de vaste pc. De laptop heeft verbinding via de draadloze router. Beide hebben internet dus zullen ze wel in een netwerkje al staan.
Om dit te verifiëren kijken we naar het ip adres. Op beide pc's doe je eens het commando 'ipconfig'. Hoe je dat doet zie je hier hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094) onder punt 1. Bij de desktop op xp kijk je naar de lan verbinding met kabel naar het ip adres. Dit is bv 192.168.2.100.
Bij de laptop doe je hetzelfde maar moet je natuurlijk kijken onder de draadloze lan verbinding naar het ip adres. Dit is bv 192.168.2.120

Beide ip adressen zouden normaal met dezelfde 3 cijfers moeten beginnen (in ons vb 192.168.2.xxx) en zouden ip adressen moeten zijn die niet van telenet zijn maar uitgedeeld door je router. Noteer ook even de standaard gateway die er telkens bijstaat. Deze zou op beide pc's dezelfde moeten zijn. Het is namelijk het ip adres van je router. Dit is dan bv 192.168.2.1. dus ook weer beginnend met dezelfde drie cijfers.

Als dit inorde is weten we zeker dat je twee pc's hebt die achter een router een lokaal netwerkje vormen. Het kan ook immers zijn dat de twee pc's aparte ip's van telenet krijgen.

Post even deze ip's of eventueel, als het niet gans duidelijk is, een screenshot van het lijstje nadat je commando ipconfig hebt gedaan;)

Daarna kunnen we proberen xp en vista in een netwerkje te zetten.

Swatje
5 July 2008, 22:06
Goeden avond, hier de gegevens :
Laptop : ip 192.168.0.100
subnetmaster : 255.255.255.0
standaardgateway 192.168.0.1

PC : ip 192.168.0.101
subnetmaster : 255.255.255.0
standaardgateway : 192.168.0.1

genoeg info hoop ik ?
bedankt op voorhand

PeterN
6 July 2008, 20:13
Ok, je hardware is inorde. Je router heeft het ip adres 192.168.0.1 Deze geeft de ip's aan je pc's waarbij de laptop 192.168.0.100 heeft en de desktop 192.168.0.101 Je ziet dat al deze ip's met dezelfde 3 cijfers beginnen 192.168.0... Dit is uw netwerk thuis waar niemand aankan daar het achter de router zit ;)

Om een netwerkje te maken doe je gewoon gelijk je bij u thuis hebt gedaan. Voor de vista ga je naar netwerkcentrum en daar kan je delen opzetten. Bovenaan in het netwerkcentrum zie je de link staan 'volledig overzicht weergeven' waar je een grafische voorstelling van je netwerk krijgt. Zet bestanden delen aan en 'met wachtwoord beveiligen' uit. Soms gooien de firewalls roet in het eten. Die kan je even uitschakelen om te proberen zodat je weet dat het netwerk wel werkt maar dat het de firewalls zijn die het probleem geven. Firewalls bedoel ik de software firewalls op de pc's mee die in uw antivirus pakket mee inzitten soms, of de gewone xp windows firewall

Succes;)

Swatje
6 July 2008, 20:33
Dank je wel PeterN, als het gelukt is krijg je natuurlijk een berichtje hier, moet nog afstemmen wanneer ik het kan doen, ze werkt in shiften!

Nog een extra vraagje tussendoor :
Bij mijn installatie werd gevraagd voor een diskette (maar geen usb-sleutel), maar bij haar is GEEN diskette, moet dat bij vista ook gebeuren en kan dat met de ism-sleutel ?
groetjes

PeterN
7 July 2008, 08:03
Ik denk niet dat het gaat met een diskette op Vista. De sleutel ga je ook niet moeten invullen, dat is enkel voor de verbinding router draadloze pc, en die hebben al verbinding.
Installeer eerst de xp. Daarna moet je op de vista pc enkel naar het 'netwerkcentrum' gaan en daar de settings voor delen instellen.

Swatje
7 July 2008, 12:09
In mijn laatste bericht sprak ik van een ism-sleutel (???) in bedoelde USB-sleutel (stick) :wall:

Eentje tussendoor :
om zo een thuisnetwerk in te stellen, maakt dat verschil telenet of adsl ??

groeten

Swatje
7 July 2008, 18:20
Hallo PeterN, nogmaals een dikke bedank, bij de buurvr is het installeren van thuisnetwerk gelukt ( en ze is er blij om), behalve de printer lukt me niet.

Het is een HP PSC 750 (delen is aan)

Als we met de pc een gedeeld document halen van de laptop, kunnen we dat probleemloos afprinten.
Proberen we vanaf de laptop iets af te printen blijft dat in de wachtrij staan?? Als we de te delen mappen bekijken staat er een HP PSC 700 serie '0' en een HP PSC 750 en een HP PSC 750 '1' fout.
Wat nu ??
bedankt op voorhand en groetjes

PeterN
8 July 2008, 09:24
Op de desktop zet je bij netwerkcentrum het delen van printers aan. Je klikt rechts op de aangesloten printer en je kies delen zodat hij wordt gedeeld.
Dan ga je naar de laptop. Op de laptop volg je de normale wizard van 'printer toevoegen' zoals je doet om een locale printer toe te voegen. Enkel in het begin van de wizard geef je aan dat het om een netwerk printer gaat. Je kan dan browsen naar de beschikbare printers op je netwerk. Daar moet dan de gedeelde printer van je desktop te zien zijn. Je selecteerd deze en volgt verder de wizard.
Om te testen moet je nu wel niet vergeten om op de laptop de juiste printer aan te duiden, of de gedeelde printer als standaard printer te selecteren. Anders zal hij naar een lokale printer printen en gewoon een foutmelding geven bij de wachtrij. Dit komt omdat hij wil printen naar de lokale printer die je hebt aangeduid en die niet is aangesloten op je laptop ;)

Succes;)

Swatje
8 July 2008, 20:25
Dank je wel PeterN, de uitslag volgt 1 van de dagen.

Nog ff terug dat vraagje :
een thuisnetwerk maken is dat via telenet of adsl hetzelfde of niet ??

groetjes

PeterN
9 July 2008, 08:40
Dank je wel PeterN, de uitslag volgt 1 van de dagen.

Nog ff terug dat vraagje :
een thuisnetwerk maken is dat via telenet of adsl hetzelfde of niet ??

groetjes

Neen, maakt niet uit.
Het eerste apparaat dat je tegenkomt bij iedere verbinding is de modem. Deze zet het signaal om dat van je provider komt (adsl/kabel/...) om naar ethernet. Achter de modem zijn alle verbindingen via ethernet en dus gelijk voor adsl en telenet.

Swatje
10 July 2008, 00:37
PeterN, dat van die printer delen van de buurvr laat ik weten als het geregeld is, vermoedelijk tijdens het week-end.

Nu heb ik weer een probleem bij de andere buur :
thuisnetwerk geinstalleerd op PC met XP, geen problemen gehad,
dan zoals bij de buurvr via netwerkcentrum op de laptop met Vista erop.
Wat is het probleem dan :
als hij van de pc met xp in netwerk zit, kan hij de gedeelde mappen van de laptop met vista nemen, MAAR omgekeerd van de laptop naar de PC NIET ???
Wat heb ik verkeerd gedaan ?? of wat kan ik doen ?
Graag hulp aub
met dank en groetjes

PeterN
10 July 2008, 13:18
Meestal zijn deze problemen het gevolg van een firewall. Daar hij niets vind op de pc is het deze die toegang wijgerd. Kijk daarom eens na als op de pc geen firewall settings moeten gedaan worden. Zowel de xp firewall moet delen toestaan als een eventuele firewall in de vorm van geïnstalleerde software zoals zonealarm of software geïntegreerd in het anti virus pakket.
Je kan altijd eventueel de firewalls (anti virus suite) even uitschakelen en testen, zodat je zeker bent dat deze de oorzaak is van het probleem;)

Swatje
10 July 2008, 22:43
dank je wel PeterN, je krijgt verder nieuws/de uitslag
groetjes

Swatje
12 July 2008, 17:29
Hallo, ik heb alles netjes uitgevoerd bij de buurvr, maar printen noppes.
Normaal moet ik toch kunnen printen vanuit de gedeelde mappen
(shared) EN vanuit de andere mappen vanaf de laptop ?

Ik heb firewall van windows EN Norton afgezet

En dan nog iets raars : soms kunnen we op de laptop het thuisnetwerk niet vinden ? (telenet confort).

Wat zou ik nog verkeerd gedaan hebben ?? :frown:
bedankt en groetjes