Volledige versie bekijken : Nieuwe spelletjes computer



Emile.H
6 July 2008, 00:42
Hallo allemaal!!!

Ik ben stilletjes aan op zoek naar een nieuwe computer, alweer eentje op spelletjes op te spelen. Momenteel zit ik met een Dell, en dat is de laatste die ik koop. Ik ben er heel tevreden van, maar uitbreiden: 0,0%. Ik zou al 150euro kosten moeten maken om iets of wat te KUNNEN uitbreiden.
Dus voor eens en voor altijd gedaan met Dell. Dit heb ik samengesteld bij Alternate in Nederland. Ik heb maar, redelijk vlug, dit bij mekaar gekozen.
Budget: +/- €1000 (excl BTW)

http://img56.imageshack.us/img56/6093/46228804hl1.th.jpg (http://img56.imageshack.us/my.php?image=46228804hl1.jpg)

Ik heb het laatste anderhalf jaar de hele PC evolutie niet meer meegemaakt, dus het kan zijn dat sommige dingen beter kunnen, of anders moeten.
-Ik dacht eerst te gaan voor 4gb geheugen, maar dan zou ik een x64 windows moeten nemen, en ik neem wsl gewoon XP Prof.
-Ik heb gekozen voor een EN8800Gtx, maar misschien kan ik beter voor de 9-serie hanteren? Of een ATI?
De pc zou ook gebruikt worden voor video bewerking, maar niet heel veel.
Ik kom nu op €869 excl BTW, maar dat mag gaan tot €1000 excl BTW

Graag jullie meningen!
Alvast bedankt, Emile !

carl
6 July 2008, 18:44
Ik zou upgraden naar 4GB Ram en een Quad core (Q9300 of Q9450). Je zou kunnen voor een 9800GTX gaan, of anders kan je ook de HD4850/70 afwachten.

Nammy
6 July 2008, 19:36
Ik zou zeker wachten voor de HD4850/70, want de HD4850 is in veel gevallen sneller als de 9800GTX, en toch kost de 4850 slechts zo'n 160 euro gemiddeld.
Wil je nog meer prestaties dan kan je nog de 4870 nemen, deze zal een stuk sneller zijn dan de 9800GTX voor ongeveer dezelfde prijs.
Ik zou toch ook zoals carl zegt voor een quadcore gaan, nu zijn die dualcores vaak nog wel iets beter, maar als je nog even voort wil met die pc zou ik toch ook voor een quad core gaan.
Voor de rest valt er weinig aan te merken aan jouw voorstel.

mXX
6 July 2008, 20:50
quadcore and ATI FTW !! :D

Emile.H
6 July 2008, 23:09
De grafische kaart is voor mij minder belangrijk dan de CPU. Ik speel namelijk maar 1 spel, CS:S, en dat zal nog zo een tijdje blijven. Daarom is voor mij de CPU nu belangrijker. Dit is wat ik er nu uithaal, nogmaals graag jullie mening.

http://img295.imageshack.us/img295/70/33828549da2.th.jpg (http://img295.imageshack.us/my.php?image=33828549da2.jpg)

-Ik hoop dat die Quad-Core dan echt wel de moeite is, maar die past toch bij de cpu koeler he?
-Ik heb ook de voeding verhoogd tot 600watt.
-En maar een HD4850 genomen (ik vind het raar dat die beter is dan een 8800gtx, en toch goedkoper :eek:)

Ik hoor zo bij men ouders dat het wel nog een maandje of langer kan zijn dat ik zal moeten wachten. Maar voorlopig kan ik met deze pc zeker nog wel ff door.

carl
6 July 2008, 23:14
Die quad core zal echt wel de moeite zijn, op voorwaarde dat je voor een Q9XXX gaat, de Q6600 is ook wel een goede cpu, maar is nog van de oudere generatie. Ik heb wel m'n vragen bij de voeding :s. Ik ga nog is kijken, een voeding koop je best van een degelijk merk.
Die koeler past zeker, en die koelt meer dan genoeg. Ik heb er 1 met nog een casefan die lucht recht uit de koeler zuigt en uit de case blaast, m'n cpu komt nooit boven de 43 ° terwijl hij met de stock koeler gemakkelijk tegen de 60 ging.

carl
6 July 2008, 23:19
Voor de voeding zou ik voor Antex of Fortron gaan. Point of view kan er misschie ook mee door. VERMIJD sweex, Q-tec en thrust. (De X watt wordt immers voor y% omgezet, en bij een degelijke voeding ligt dit percentage veel hoger, waardoor een goeie 400Watt voeding soms een pak beter is dan een goedkope 500watter + het aantal rails op je voeding zijn van belang.)

Emile.H
7 July 2008, 00:44
De voeding hier is van OCZ, dat is toch een deftig merk?
ik kan ook inderdaad voor Asus/thermaltake of coolermaster gaan ja.
Mobo ook goed genoeg?

carl
7 July 2008, 08:05
Moederbord is dik in orde hoor, juist opletten misschien met de nogal lijvige heatsink op het moederbord, deze kan misschien problemen geven met sommige coolers en graka's, maar ik denk dat de zalman mooi moet passen. Die koeler is trouwens een super koler. Ik heb hem ook voor m'n Pentium 4 2.8GHz HT en me nog niet beklaagd. Hij komt nooit boven de 43° terwijl hij met de stock koeler met gemak aan 65 kwam. Het stuk dat op de socket rust is ook vrij klein in vergelijking bij andere koelers, wat ervoor zorgt dat hij niet zoveel plaats inneemt dicht bij het moederbord. Er zijn 6 heatpipes, wat belachelijk veel is, een 120mm fan om de zeer dun geplaatste vinnen te koelen, en als je achteraan aan de koeler een casefan kan plaatsen die er lucht uitzuigt en uit de kast blaast heb je een fantastische koeling.
OCZ is denk ik wel een goed merk, ik heb er ram van. Niet super merk, maar wel degelijk materiaal.

Emile.H
7 July 2008, 14:52
Ja, een maat van me heeft hetzelfde mobo met dezelfde cpu koeler en ook de 4850 als graka, hij kent er wat meer van als mij, bij hem past het allemaal netjes, daarom dat ik sommige dingen een beetje overneem (zoals het mobo en cpu koeler).

Ik denk dat ik met al mijn vragen hierbij geholpen ben ;)

carl
7 July 2008, 16:20
Je zal het je niet beklagen denk ik, kopen die handel ;)

Emile.H
8 July 2008, 10:51
Toch heb ik nog een klein vraagje ;)

Ik neem wsl een x64 windows, maar ik twijfel dan weer tussen de XP Prof x64 of de Vista Ultimate x64. Zoals ik al heb gezegt wordt de pc gebruikt voor; Games, video bewerking en het alledaagse, internet, msn, downloaden...

Is vista 'klaar' of niet? of zou ik er te veel last mee hebben?

Graag jullie meningen,

Mvg, EMile!!!

carl
8 July 2008, 10:54
vista X64 is volgens wat ik heb vernomen meer klaar dan xp X64. Maar het is niet uitgesloten dat je geen driver problemen zal hebben bij een 64 bit OS. Dus ja kan er alst mee hebben (met de 64 bit). Ik zou sowieso voor vista gaan. Het is niet dat die nieuwe pc het niet aankan he :p

Emile.H
8 July 2008, 11:31
Mhm,, ik dacht voor XP te gaan, maar als ik nog hoor dat vista beter is, zal ik wel voor vista gaan. Maar ik zit nu hier op een vista. dat ding heeft 3gb, ik start op en kijk bij taakbeheer, en dat ram zit voor de helft al vol....
Maar this ook weer een dell, en heeft al 80 processen lopen, dusja, ik zal nog eens wat rondvragen, en wat lezen, en dan laat ik het weten,

Bedankt carl !

carl
8 July 2008, 12:33
Daar gaan we weer. Het is niet je fout maar ik erger me dood aan mensen die klagen over het ram-gebruik van vista. Dat is een precaching service die in vista is ingebouwd, hij begint programmas in het geheugen te laden om ze sneller te starten als je ze nodig hebt, en als je meer geheugen nodig hebt wordt dat gewoon vrijgemaakt. Bij linux en leopard is dat identiek hetzelfde, maar daar zit niemand op te kakken omdat het veel ram verbruikt. Je hebt ook wel een punt met de dell versie van windows. Een windows versie die preinstalled komt staat vaak veel onnodige dingen op.

Emile.H
8 July 2008, 21:46
ah ok, dankje carl, het is me ineens veel duidelijker geworden, kwist dat er bij vista een soort van pre-caching was, maar het is idd handig dat er ook vrijgemaakt kan worden als het nodig is. En over die dell windowsen heb je idd gelijk, ik heb er nu 3gekocht bij dell, altijd eerst formatteren voor gebruik... ^^ Er staat niet een beetje, maar massa's veel rommel op.

Dankjewel!!!!

carl
9 July 2008, 09:25
Dat heb je bij alle merken hoor, het ergste wat ik tot nu ben tegengekomen was Packard bell, die zetten er zowaar EN Norton EN McAfee EN Panda op ?????????
Resultaat: confilcten en na 30 dagen een stuk of 5 berichten van koop onze software.
Om nog maar te zwijgen van de "garantie-updates" reclame en de ingebouwde help systemen.

Het is zo dat vista inderdaad ietsje langzamer is, en dat hij wat meer resources verbruikt, maar als dat niet gebeurt dan blijven we met mijn-10-jaar-oude-pc-kan-nog-linux-draaien mensen zitten, en waar zit hem dan de vooruitgang ? Voorts heeft vista een gestroomlijnde interface ten opzichte van XP, en alles is mooier verzameld in het configuratiescherm enz opdat het voor nieuwe gebruikers heel wat makkelijker zou zijn.