Volledige versie bekijken : draadloos thuisnetwerk



solona
8 July 2008, 15:26
Beste,

De topic van Swatje lijkt er erg op maar er zijn toch enkele verschillen.

mijn laptop heeft xp (draadloos)
mijn pc heeft vista (kabel)

nu..

ik wil een thuisnetwerk opstellen om bestanden vanuit mijn laptop op mijn pc te plaatsen of vanaf te halen.

Ik kan geen diskette insteken in geen van beiden.

Maar hij vraagt telkens om een diskette te maken om netwerkinstellingen te kopieren las ik in swatje's topic...

Dank bij voorbaat

oh ja de vraag is dus:

hoe ga ik te werk? Liefst stap voor stap?

een handleiding zou ideaal zijn...

Dank u

PeterN
9 July 2008, 14:26
Voor een netwerk maakt het niet uit als je draadloos of met kabel werkt, dus daarmoet je al niet over inzitten;)
Zorg eerst dat je hardware inorde is : dat je draadloze communicatie naar je router kan doen en internet hebt op je laptop. Dat de desktop met kabel insteekt op je router en ook internet heeft.

Daar je xp en vista gebruikt kan je net als swatje geen diskettes gebruiken (zie voor meer info hier http://www.minatica.be/showthread.php?t=54656)

Dus eerst gewoon op de xp de wizard volgen, daarna de instellingen op vista in netwerkcentrum.
Er zijn 2 dingen dat je moet onthouden als je de wizards draaid op xp en vista:
- Op beide systemen kies je een identieke werkgroepnaam, bv thuis.
- Op beide systemen kies je voor een verschillende computernaam, (bv Desktop en Laptop).

Probeer maar, en lees het bovenstaande topic van Swatje voor al wat meer info;) Als er iets niet lukt of je krijgt een foutmelding, dan geef je maar door wat je juist doet en wat er dan fout loopt;)


Succes;)
. Als computernaam kies je op beide pc's een andere naam. Als dat je

solona
10 July 2008, 12:44
Peter,

ik heb het volgende gedaan:

beide pc's in dezelfde workgroup gezet (MSHOME)

bestanden delen en openbare mappen dellen ingeschakeld, en 'met paswoord beveiligen' uitgeschakeld.

ik zie de drives wel staan in mijn netwerklocaties die ik gedeeld heb maar ik kan er niet op, foutmelding: \\server\share (file://\\server\share) is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Toegang geweigerd.

Op mijn desktop met Vista, heb ik voor "Iedereen" volledige rechten gegeven op al mijn gedeelde schijven.

Nog enige suggesties?

edit:

een externe schijf die aan mijn pc hangt is blijkbaar wel toegankelijk, als ik echter mijn C of D schijf wil aanspreken dan krijg ik geen toegang.

PeterN
10 July 2008, 13:34
Probeer eens een map ipv een hele schijf? Ik heb geen idee als Vista dit nog toelaat om de schijf waar vista opstaat te delen (Je kan immers dan vista afvegen vanaf het netwerk).
Deze melding krijg je in beide richtingen? Dus van XP naar Vista en van Vista naar Pc? Anders de firewalls eventueel eens nakijken.
Zorg dat je ingelogt bent als administrator.
Een ander ding dat je op de XP moet nakijken, is als de optie 'eenvoudig delen' aangevinkt staat bij de mapopties.

solona
10 July 2008, 17:25
het werkt enkel niet van xp naar vista, met mijn pc kan ik wel op mijn laptop, omgekeerd niet

laptop heeft xp en pc vista...


Probeer eens een map ipv een hele schijf? Ik heb geen idee als Vista dit nog toelaat om de schijf waar vista opstaat te delen (Je kan immers dan vista afvegen vanaf het netwerk).
Deze melding krijg je in beide richtingen? Dus van XP naar Vista en van Vista naar Pc? Anders de firewalls eventueel eens nakijken.
Zorg dat je ingelogt bent als administrator.
Een ander ding dat je op de XP moet nakijken, is als de optie 'eenvoudig delen' aangevinkt staat bij de mapopties.

Vista staat op mijn c schijf, mijn d schijf kan ook ni gedeeld worden en daar staat niets op...

PeterN
11 July 2008, 12:02
Kijk eventueel op je vista de firewall settings na, ook van eventueel geïnstalleerde firewalls gelijk zonealarm of firewalls die geïntegreerd zijn in e anti virus software. Best schakel je alle firewalls even uit zodat je zeker weet dat het probleem in de firewalls zit of niet.
Kijk ook even na bij de eigenschappen van je netwerkconnectie dat file en printer delen staat aangevinkt en client voor microsoft netwerk.

solona
11 July 2008, 13:27
Peter, ik heb het probleem opgelost door op de D schijf een map aan te maken die ik gedeeld heb, dit lukte wel...

U mag deze topic dan ook sluiten!

Bedankt!