Volledige versie bekijken : RAM geheugen en windows vista



Kyler
10 July 2008, 21:44
Ik heb hier een vraagske,

ik wil mij een nieuwe laptop aanschaffen waar 4 giga RAM in zit.

Ik weet nu dat vista max 3 GIGA gebruikt, waartoe dient die overblijvende giga ram dan?

En bevoorbeeld bij gewone pc's die nu al gaan tot dual quad cores enzo waar dan 10 giga ram of meer in zit. waar gaan al die rams naartoe als vista er nooit zoveel kan gebruiken?

Pjj
10 July 2008, 21:51
Vista kan meer dan 3GB aan hoor :)

Die 10GB ram is overdreven ;)

sykke
10 July 2008, 21:55
hier de uitleg:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830

scroll tot bijna vanonder

Kyler
10 July 2008, 22:11
indd maar ik zou nu een dualboot installeren op die laptop, zowel xp en vista..

Is bovenvermelde site ook van toepassing op XP, kan die ook de volle 4 giga ram gebruiken? Heeft het dan nut om meer dan 4 giga ram in een pc te steken?

g_man
11 July 2008, 06:43
Xp kan maar 3.2GB adresseren. Vista meer. Maar of meer dan 4Gb nut heeft? In onze toepassingen zeker niet, voor workstations ed. mss wél. :)
Maar je moet op een gigabyte tegenwoordig niet zien, kost niks hé.

carl
11 July 2008, 16:54
Een 32 bit OS kan maar 3.2 GB adresseren. Daar gaat dan nog ander geheugen dat geadresseerd moet worden aan af (onboard grafische kaart, shared grafische kaart, beetje bios, cache, ...) Bij een 64 bit OS en mits ondersteuning door het moederbord en CPU kan je meer adresseren. Of dit nut heeft: eigenlijk niet, tenzij bij zware multi tasking, maar het voordeel dat je hebt tegenover 3GB is dat je dual channel hebt. 3 GB is zeer vaak zonder dual channel.
Dus als je een kaart hebt met 256 onboard en 512 turbocache ofzo:
3.2GB - 768 MB = 2.5GB

sykke
12 July 2008, 08:03
Lees toch de uitleg of was die niet duidelijk?
4 Gb of meer alleen als je een 64 bits besturingsysteem hebt en dan nog moet ge hééééél zware progs draaien

carl
12 July 2008, 08:29
Niet noodzakelijk heel zware progs, ik zou met gemak aan de 2GB geraken, dus is 4gb voor mij de betere keus, je beschikt dan nog meestal over dual channel tegen bij 3GB ....