Volledige versie bekijken : 2e windows op nieuwe vista laptop



Kyler
15 July 2008, 21:15
Ik heb net een nieuwe laptop gekocht, het is een HP Pavilion dv9790eb met 2 fysieke schijven van 250GB (500 tesamen).
Hierop staat al windows vista voorgeïnstalleerd, maar ik heb voor school ook een xp pro nodig, en heb hiervoor reeds een licentie gekocht. Ik heb van de c-schijf via schijfbeheer in windows vista een stuk schijfruimte genomen, en hiervan een nieuwe partitie gemaakt. De schijf heb ik ook al geformatteerd met NTFS.
Nu als ik de pc wil opstarten met mijn windows xp cd, zie ik geen enkele schijf, zelfs mijn c-schijf niet waar vista opstaat. En er staan in totaal 3 partities op de eerste fysieke schijf, en 2 partities op de tweede fysieke schijf.
Zo kan ik dus op de nieuwe partitie geen windows xp installeren.

Weet er iemand hoe dit kan? En hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt,
Grtz

g_man
15 July 2008, 21:20
Als je een dual boot wil, dien je eerst het oudste OS te installeren, dan het recenste...in jou geval eerst WInXP en dan Vista...

Kyler
15 July 2008, 21:24
Maar hoe komt dat dan dat hij de schijven niet herkent?
hij zegt bij het opstarten vanuit de xpcd rom dat hij geen schijven herkent om windows op te installeren..? Hoe kan dat?

carl
15 July 2008, 21:30
Heb je al gedacht om hem virtueel te draaien ? Parallels workstation, VMware workstation, virtualbox ?
Dan heb je xp in een venster binnen vista. Het is maar een ideetje

Kyler
15 July 2008, 21:47
Ik heb hier al aan gedacht, maar ik doe dit liever niet, omdat ik zware programma's op mijn windows xp moet draaien, en ik wil dus geen 2 besturingssystemen op hetzelfde moment geladen hebben.
Zou het eventueel niet op bios niveau iets kunnen zijn waardoor mijn windows-cd geen enkele partitie ziet? maar mijn vista kan wel van de eerste schijf opstarten, dus de computer weet wel degelijk dat er schijven in mijn pc zitten.
Stel dat ik vista volledig wil verwijderen en enkel xp wil gebruiken gaat dit ook niet.. dit zou toch niet mogen??

Greetz

Kyler
15 July 2008, 22:04
Als ik vanop een windows vista cd opstart ziet hij wel al mijn schijven..
En van een windows xp cd kan hij nog steeds geen enkele schijf zien.
Dit is toch niet normaal?

carl
15 July 2008, 22:18
Aaaaah, nu leg je het goed uit. Het ligt volgens mij gewoon aan het feit dat er geen geschikte drivers op de windows xp cd staan. Je kan ergens op een toets drukken voor "third party driver software".

Kyler
15 July 2008, 22:46
Aaaaah, nu leg je het goed uit. Het ligt volgens mij gewoon aan het feit dat er geen geschikte drivers op de windows xp cd staan. Je kan ergens op een toets drukken voor "third party driver software".
Aah, dat zou het wel kunnen zijn dat hij de drivers niet heeft voor de harde schijven, daar lijkt het wel op. Weet iemand waar ik die drivers vind? Ik heb op de site van de fabrikant gekeken, maar daar vind ik ze niet..
Het is op F6 dat ik moet drukken om aparte drivers te installeren eerst. Maarja, ik heb er geen..

Iemand raad?

Bedankt reeds voor de hulp!

sykke
15 July 2008, 22:56
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=nl&cc=nl〈=nl&dlc=nl&product=3668139 (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=nl&cc=nl&lang=nl&dlc=nl&product=3668139)

Kyler
15 July 2008, 23:00
Ja en waar vind je een update voor harde schijven?

Welk zou jij nemen? het is mij toch niet echt duidelijk ze!:s

Kyler
15 July 2008, 23:15
Ik heb het nog maals geprobeerd maar steeds geen resultaat, geen herkenning van de harde schijven! wat kan ik dan nog doen? ligt het probleem dan bij de updates van de harde schijven?

Kyler
16 July 2008, 00:01
niemand die raad weet?

Kyler
16 July 2008, 22:00
Ik heb nu een driver gevonden, den intel storage manager. Ik heb dat op een diskette gezet maar nog steeds gene resultaat.
Hij zegt nu dat ge het bestand txtsetup.oem nodig hebt. Hoe maak ik dat bestand aan of waar kan ik dat vinden?

Baloeke
16 July 2008, 22:20
Heb je een cd/dvd van je moederbord? Ik vermoed dat je te maken hebt met een sata schijf. Om dit probleem op te lossen kijk eens naar dit topic (http://www.minatica.be/showthread.php?t=45510).
Maar hoe het komt dat Vista deze herkent en XP niet kan ik niet zeggen

Kyler
17 July 2008, 19:13
ik heb nog wat verder gesukkeld maar ben er nog steeds niet.
Ik heb op intel gezocht en de gevraagde bestanden: txtsetup en iaStore op een diskette gezet maar nu vraagt hij nog naar de intel matrix storage driver. Ik heb dit bestand vervolgens ook gevonden maar hij reageert er niet op :s

hij zegt letterlijk: plaats de cdrom of diskette met de naam intel matrix storage manager driver in het A station.

Moet ik dan de diskette die naam geven ofzo? lijkt me vrij bizar:s

hoe moet ik verder? iemand?

g_man
17 July 2008, 21:37
Het probleem zit m'n in Vista, niet in je HDD...lees hier verder (http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm) en kijk of dat je kan helpen.:) ;)

Kyler
17 July 2008, 21:59
nee hier wordt uitgelegd hoe een dualboot installeren maar mijn probleem wordt hier niet echt nader verklaard:s

hij vraagt effectief naar het bestand intel matrix storage manager driver bij het installeren van xp.

ik heb dat bestand succesvol geinstalleerd maar toch blijft hij dat vragen:o

Kyler
17 July 2008, 22:40
kan dat probleem nu echt niet opgelost worden? Ik heb hier dringend een goed werkende laptop nodig voor schoolwerk. Het is altijd leuk als er iemand mij kan helpen;)

carl
18 July 2008, 10:51
Zoals baloeke zei: stop de cd/dvd van je moederbord erin, of die van je laptop, of de recovery cd/dvd. Hier moeten deze drivers opstaan.
EN als hij erom blijft v ragen is het niet succesvol geinstalleerd.