Volledige versie bekijken : firefox: rare tekens



Venkat
31 July 2008, 13:02
Ik merk op dat er enorm veel pagina's zijn waar speciale tekens niet correct worden weergegeven.

het gaat hier bijvoorbeeld over het laatste lettertje in België.
(de "e" met twee puntjes op) dus.

Het vreemde is, is wanneer ik hier op dit moment in dit topic "België" intik, zie ik het correct. Maar op tal van andere sites zie ik belgië (nu hoop ik dat jullie het op dezelfde foute manier te zien krijgen).

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ligt dit aan een instelling in firefox? zoja, welke en hoe kan ik die wijzigen?
Of ligt dit aan de webmaster van die website zelf (wat ik niet verwacht eigenlijk)....

Venkat
31 July 2008, 13:08
oké het ligt dus niet enkel aan firefox, want met IE7 heb ik hetzelfde probleem op bepaalde sites.
heb het zelf al wat verder uitgespit, en het bij sommige andere websites waar "België" staat is het correct weergegeven; op andere is het fout weergegeven.

heb dan de source-code van die sites bekeken, en ik zie 1 verschil:

Op de site waar "België" goed wordt weergegeven, zie ik in de page-source:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Op de site waar ik het fout wordt weergegeven, en ik lees "belgië", zie ik de page-source:
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html;charset=ISO-8859-1">

is dit de oorzaak misschien?
dan ligt de fout bij de desbetreffende webmaster, of niet?

wat ik mij dan ook afvraag: moeten de browsers zichzelf niet automatisch aanpassen aan de gebruikte charset van de pagina ???

Merel
2 August 2008, 14:40
oké het ligt dus niet enkel aan firefox, want met IE7 heb ik hetzelfde probleem op bepaalde sites.
heb het zelf al wat verder uitgespit, en het bij sommige andere websites waar "België" staat is het correct weergegeven; op andere is het fout weergegeven.

heb dan de source-code van die sites bekeken, en ik zie 1 verschil:

Op de site waar "België" goed wordt weergegeven, zie ik in de page-source:

Hier zien wij niets
Op de site waar ik het fout wordt weergegeven, en ik lees "belgië", zie ik de page-source:

Hier zien wij niets
is dit de oorzaak misschien?
dan ligt de fout bij de desbetreffende webmaster, of niet?

wat ik mij dan ook afvraag: moeten de browsers zichzelf niet automatisch aanpassen aan de gebruikte charset van de pagina ???Kijk eens naar je bericht aub.

Venkat
3 August 2008, 00:03
Oké, sorry sorry, ik had mijn postje blijkbaar niet meer nagelezen nadat ik op "bevestig" had gedrukt.

Ik had de complete html - meta - tag gekopieerd in mijn eerste postje, maar blijkbaar verwijderd het forum dit automatisch. Heb het verbeterd hieronder, zonder de tag-tekens zelf.




Op de site waar "België" goed wordt weergegeven, zie ik in de page-source:

META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html;charset=ISO-8859-1"

Op de site waar ik het fout wordt weergegeven, en ik lees "belgië", zie ik de page-source:

meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"