Volledige versie bekijken : Herinstalleren van XP



Dexter
2 August 2008, 16:10
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kwam niet onmiddellijk op tips uit...

------------
Ik zit al een paar weken te denken aan het herinstalleren van mijn pc zodat hij hopelijk nog een jaartje meegaat... :cool:
Toch heb ik nog een paar vragen...

- Hoe formateer ik het beste? Ik heb een diskette liggen met daarop het programma killdisk.exe (http://www.killdisk.com) of moet ik iets anders nemen?

- Partities zal ik maken met fdisk :D (Heb de tutorial al gevonden :) Bedankt Pilote) maar is het dan niet onnodig geworden om killdisk te gebruiken als fdisk ook alles wegveegd?)

- Enige Tips voor het backuppen van data?
Ik heb nog een HD liggen van 8Gb uit een oude pc en heb ook nog 2Gb aan USB-sticks en 2Gb aan (Micro?) SD-Cards :p
Ik zal wel alle software herinstalleren :) Minder kans dat ik nog iets meeneem dat mijn pc vertraagde (mogelijke virussen?). :D

Nog andere Tips voordat ik ga herinstalleren?

Bedankt :good:


Adr! :bow:

enjoy
2 August 2008, 17:58
Partitionering is zeker genoeg.

Om uw belangrijke data weg te schrijven zijn alle media goed.

Misschien kun je het wel interessant vinden om na herinstallatie die 8 GB-harddisk vast te monteren in uw pc als bijkomende vaste schijf. Dan kan deze permanent dienst doen om belangrijke zaken op te backuppen. Interessant ingeval van een fatale crash.

compuchrisje
2 August 2008, 18:43
Je backup als één geheel wegschrijven NOOIT op verschillende media doen. Als je met die backup echter bedoeld: enkele mappen voorlopig bewaren om gewoon de inhoud terug te zetten als data, dan is het OK.
Als je systeem die 8 G-disk aanvaard, kan je die natuurlijk als permanente backup gebruiken, alleen is de ruimte nogal beperkt. Films, foto's, muziek nemen al gauw een massa plaats in. Enkel de noodzakelijkste zaken filteren dus.
Je kan ook wegschrijven naar CD/DVD, die zijn meestal vlot bereikbaar door een jong geïnstalleerd systeem, USB-media kunnen al es lastig doen en zich opeens niet laten lezen.
Killdisk is enkel nodig als je totaal geen toegang meer hebt tot je HD doordat er zich een virus heeft genesteld en schijfcontrole steeds mislukt. Het is een paardenmiddel dat je dus best enkel gebruikt als alle ezels het hebben opgegeven (grapje).
Herinstallatie van je pc kan je ook tussen onze tutorials vinden, toch wat XP betreft.

Dexter
2 August 2008, 19:03
Je backup als één geheel wegschrijven NOOIT op verschillende media doen. Als je met die backup echter bedoeld: enkele mappen voorlopig bewaren om gewoon de inhoud terug te zetten als data, dan is het OK.
Het is inderdaad maar gewoon wat mappen enzo bewaren... Ik comprimeer wel alles met Winrar :) (heeft tot nu toe al 1Gb bespaart) Winrar staat al op een diskette. :)


Als je systeem die 8 G-disk aanvaard, kan je die natuurlijk als permanente backup gebruiken, alleen is de ruimte nogal beperkt. Films, foto's, muziek nemen al gauw een massa plaats in. Enkel de noodzakelijkste zaken filteren dus.
:lol: Zo'n grote "leecher" ben ik niet echt hoor ondanks mijn unlimited datalimiet :evil: Ik neem maar 1 film mee en dat is Shrek 3 (=700Mb) voor de rest neem ik ook 3Gb muziek mee al moet ik nog wel wat oude muziek verwijderen waar ik toch nooit naar luister :p


Je kan ook wegschrijven naar CD/DVD, die zijn meestal vlot bereikbaar door een jong geïnstalleerd systeem, USB-media kunnen al es lastig doen en zich opeens niet laten lezen.
Ik heb geen DVD-brander en/of CD-brander. :cry: Met de USB-sticks heb ik nog nooit geen problemen gehad dus hopelijk ook niet na de installatie.



Killdisk is enkel nodig als je totaal geen toegang meer hebt tot je HD doordat er zich een virus heeft genesteld en schijfcontrole steeds mislukt. Het is een paardenmiddel dat je dus best enkel gebruikt als alle ezels het hebben opgegeven (grapje).
:wtf: ... hehe grapje :lol::p



Herinstallatie van je pc kan je ook tussen onze tutorials vinden, toch wat XP betreft.
Ik zal eens een kijkje nemen ;)


Adri

Obsessed
3 August 2008, 10:55
wat betreft het verwijderen van alle gegevens:

Als uw pc wordt opgestart vanaf de XP-CD, en dan ff leest in het eerste scherm waar de installatie een interactie vraagt, dan zal je zien dat je daarvandaan de partities kan verwijderen (hoef je FDisk zelfs niet (apart) te gebruiken. Daarna moet je, vanaf datzelfde scherm, minimum de C-partitie terug aanmaken vooralleer je kan verdergaan met de nieuwe installatie.
Er is trouwens niets moeilijk aan als je goed leest wat er staat.

Dexter
3 August 2008, 11:29
Kga toch fdisk gebruiken :p om mijn 160GB-schijf te formateren...

Iemand een idee hoelang dat zou duren (een uur?)?

Bedankt

Adri

compuchrisje
3 August 2008, 21:46
Nee hoor, een twintigtal minuutjes. Net genoeg om even een pizza te halen dus.