Volledige versie bekijken : Hoe moet ik mijn wifi bereik uitbreiden ?



arthurke
7 August 2008, 18:54
Hallo

Ik ben sinds kort eigenaar van een laptop, ik ben heel positief erover, maar in mijn kamer heb ik juist geen draadloos internet... 5 meter dichter bij de router wel, er staat daar wel een muur tussen. NU is mijn vraag : hoe kan ik dit bereik vergroten ? Ik wil dat het zo goedkoop mogelijk blijft. En ik ben niet van plan een nieuwe router te kopen.

Groeten

Krikkie
7 August 2008, 20:15
- Je kan je router op een andere plaats uitproberen, hoger plaatsen, op of onder een kast zetten, dichter bij die kamer geraken.
- Indien dit niet mogelijk is kan je de antenne alleen verplaatsen, zorg dan voor een verlengkabel tussen de antenne en router.
- Ook kan je een tweede router als relaisstation plaatsen; maar je wil geen nieuwe router kopen...
- Via de stopcontacten kan je ook een netwerk aanleggen, als je geen kabel wil trekken, maar dan moet je weer een nieuwe router aanschaffen.

- Moet het echt draadloos? Ik bedoel, indien je door de muur een gatje, op een onopvallende plaats, boort, usb-kabeltje erdoor, in je kamer in je laptop en aan de andere kant van de muur een dongle (usb-stick met Wifi).

Dat zijn zowat de mogelijkheden die mij te binnen schieten, en 't valt nog maar te bezien of ze door die muur geraken...

Groetjes Krikkie

arthurke
7 August 2008, 20:36
- Indien dit niet mogelijk is kan je de antenne alleen verplaatsen, zorg dan voor een verlengkabel tussen de antenne en router.


Ja maar mijn antenne van mijn router zit vast op mijn router, ik heb ergens gelezen dat je een nieuwe antenne kan kopen voor je router en dat dit niet zoveel kost, is dit de moeite waard ?

Krikkie
7 August 2008, 21:20
Ja maar mijn antenne van mijn router zit vast op mijn router, ik heb ergens gelezen dat je een nieuwe antenne kan kopen voor je router en dat dit niet zoveel kost, is dit de moeite waard ?

Je antenne zit inderdaad vast op je router, vast gevezen, draai deze los en plaats daartussen je verlengkabel (controleer eerst of dit wel gaat en dat je antenne inderdaad met schroefdraad bevestigd is), dat is hetzelfde als dat antennetje dat je wil kopen in de winkel.
Of het de moeite waard is kan ik in u plaats niet zeggen, controleer maar eerst met je router of je wel door die muur geraakt, anders zijn het zeker te vergeefse kosten.

Groetjes Krikkie

Fck_
7 August 2008, 22:28
Zijn er ook niet zo van die 'versterkertjes' ? Gewoon kleine kastjes die je ergens in je huis ophangt , zij vangen het signaal op , versterken het en sturen het terug weg . Een vriend zei me dat .. Weet niet precies als het bestaat ..

stallion
7 August 2008, 23:16
Ik kwam ook net dat ietsje te kort en heb mijn bereik kunnen versterken door op de 3 antennes van de router een tube te plaatsen. Was net voldoende om het signaal te versterken en de verbinding stabiel te houden zodat ik er niet meer telkens uitval ;) Materiaal voor de tubes is het beste als je van die chipstubes gebruikt uit aluminium. Hoe langer de tubes hoe beter. Maak gewoon een gaatje in de onderkant en schuif die over de antenne.
Vermits mijn woning in de lengde gebouwd is heb ik geen signaalverlies langs de kanten, is dit bij jou niet het geval, richt dan de 1 antenne met tube naar het lokaal waar nog een draadloze computer staat (y)
Mijn router hangt op een plaats waar ik zeer weinig langskom (werklokaal :D)
Dus de afgrijselijke tubes op de antennes zitten netjes verstopt (estetisch)
Ik heb nu overal bereik in huis, desnoods zelfs in de tuin
(getest op de weinige zonnige dagen :wtf:)
Hopelijk ben je er ook mee geholpen...

arthurke
8 August 2008, 10:43
Nee mijn antenne zit vast gemaakt op mijn router die krijg je er niet van ..

boneless
8 August 2008, 12:40
Hei,

Check dit eens:

Extend WIFI signal (http://www.youtube.com/watch?v=sUTT8wdN_VA&feature=related)

AMD
8 August 2008, 13:49
Hoi Arthurke,

Je kan het signaal op heel veel manieren verbeteren. Ik heb al vaker dit soort probleem voorgehad. Wat je kan doen:

1. Router herpositioneren. Het kan zijn dat er iets in de muur zit wat het signaal blokkeert of toch serieus vermindert waardoor je laptop geen signaal meer krijgt. Beetje links en rechts gaan, omhoog, omlaag. Dit is vooral prutswerk en zoeken. Als je een keer een signaal ontvangt zit je goed. Je kan ook programmatjes gebruiken die constant monitoren naar een draadloos wifi-signaal en die ook de sterkte van het signaal aangeven. Plaats een router of access point altijd op een open plaats, in het midden van een ruimte ofzo. Het wifi signaal is een radiaal signaal dat dus rond gaat. Als je het in een hoekje van de kamer zet is het dus logisch dat de router tot zelfs 70% minder signaal uitzend.

2. Router/AP ophangen aan de muur. Klinkt misschien gek maar als je de router aan de muur bevestigd, kan hij beter werken omdat de router dan minder interferentie ontvangt van andere elektrische apparaten zoals computer, printer, ...

3. Gebruik een booster antenne. Deze antennes zijn vrij goedkoop en kunnen tot 25% meer signaal opleveren. Alle antennes kunnen gewoon afgeschroefd worden en vervangen worden door een andere.

4. Gebruik een extra router of AP. In jouw geval dus niet van toepassing ;)

5. Gebruik een repeater station. Dit bestaat ook al ondertussen. Dit is interessant als je echt grotere afstanden wilt afleggen. Interessant als je meerdere etages wilt voorzien van wifi. Of als je router in de kelder staat en jij zit op de zolderkamer met je laptop. Een repeater gaat dus gewoon het signaal opvangen, versterken en terug verzenden.
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1130267578138&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=7813839789B14


6. Gebruik een powerline netwerk. Internet via je stopcontact in simpele woorden.
Theoretisch gezien werkt dit perfect. Praktisch gezien werkt het niet bij iedereen door ouderdom van woning, lichtnet, bekabeling, ...

7. Gebruik een speciale rangeplus netwerk adapter.
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1175237766921&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=6692139789B01

Hopelijk kan je hier al wat mee verder ;)

Grtjs AMD

arthurke
8 August 2008, 14:51
Ik zal eens proberen te zoeken enzo, superbedankt !

Kokki
8 August 2008, 15:04
3. Gebruik een booster antenne. Deze antennes zijn vrij goedkoop en kunnen tot 25% meer signaal opleveren. Alle antennes kunnen gewoon afgeschroefd worden en vervangen worden door een andere.


Alle is helaas niet waar. Ik heb er gezien waar dat helaas niet bij werkt: een thompson, een belkin en een Fritbox. Bij de ene kon ik wel de behuizing openen en daar de connector van de chip losmaken en vervangen door een andere waardoor je wel een boosterantenne kan zetten.

AMD
8 August 2008, 16:21
Alle is helaas niet waar. Ik heb er gezien waar dat helaas niet bij werkt: een thompson, een belkin en een Fritbox. Bij de ene kon ik wel de behuizing openen en daar de connector van de chip losmaken en vervangen door een andere waardoor je wel een boosterantenne kan zetten.

Ow, dat ben ik nog niet tegengekomen. Ik dacht dat die dingen toch "universeler" waren. Ik heb hier thuis een fritzbox adsl2+ router staan en ik kan mijn antenna zonder problemen vervangen.

boneless
8 August 2008, 17:14
Komt veel voor dat je het niet kan vervangen. Zelf had ik een linksys besteld, zelfde type als mijn vader. Bij de zijne kon je de antenne vervangen, dus ik had alvast een High Gain Antenne gekocht. Kreeg een nieuwer model dan die hij had. Met een vaste antenne.

arthurke
8 August 2008, 17:15
Ik heb ook een vaste antenne

AMD
8 August 2008, 18:08
Ik heb ook een vaste antenne

Dan heb je niet veel opties meer natuurlijk.

Zoeken naar dat signaal zou ik zeggen en in het slechtste geval een repeater kopen of een aparte netwerkkaart voor je laptop. Zo een PCM-expresskaart met rangeplus/booster zou normaal moeten werken. Maar kijk eerst of je het signaal niet goed krijgt door je router op te schuiven.

Staat em trouwens in een hoekje?

arthurke
8 August 2008, 18:51
En zo'n PCI notebook kaart helpt dit veel ?

Kokki
8 August 2008, 20:59
Ow, dat ben ik nog niet tegengekomen. Ik dacht dat die dingen toch "universeler" waren. Ik heb hier thuis een fritzbox adsl2+ router staan en ik kan mijn antenna zonder problemen vervangen.
Gelukzak. :) Ik had een fritzbox 7050 en een Thompson speedtouch. Ik wilde een antenne op de speedtouch, maar die kreeg ik er niet af en ik kreeg hem niet open zonder iets te forceren. Die van de Fritz ging er ook niet af, maar die kreeg ik wel open. De antenne zat met een connector vast op de chip, dus die kon ik losmaken en dan de hele antenne vervangen.

Kokki
8 August 2008, 21:05
http://binarywolf.com/249/diy-parabolic-reflector.htm

Dit is dezelfde uitleg als Boneless eerder al gaf, maar dan niet in een filmpje.
Als je niet veel meer nodig hebt, dan kan het mss helpen en het kost je niets, alleen wat tijd.

stallion
9 August 2008, 12:15
Je antenne hoef je er niet af te halen, gewoon de tube met gaatje er over schuiven.


Nee mijn antenne zit vast gemaakt op mijn router die krijg je er niet van ..

Gertjeeuuhh
9 August 2008, 15:20
Wat ik ook al gezien heb is:

Je hebt je router op de beneden verdieping staan en dan zet je op de bovenverdieping een kastje die het signaal opvangt (al dan niet draadloos) en het dan opnieuw verzend met een minimum aan verlies, heb al gezien dat het in sommige winkels word gebruikt om hun netwerk tussen verschillende computers draadloos te houden.

AMD
9 August 2008, 18:43
Wat ik ook al gezien heb is:

Je hebt je router op de beneden verdieping staan en dan zet je op de bovenverdieping een kastje die het signaal opvangt (al dan niet draadloos) en het dan opnieuw verzend met een minimum aan verlies, heb al gezien dat het in sommige winkels word gebruikt om hun netwerk tussen verschillende computers draadloos te houden.

Dat is een wifi repeater.

Gertjeeuuhh
9 August 2008, 21:55
da wast! merci kon nie opt woord repeater komen :p we hebben het nogtans gezien bij informatica vandejaar! :p