Volledige versie bekijken : vista crasht + foutmeldingen in logboek



james1
10 August 2008, 00:49
Hallo,


ik heb deze vraag al op verschillende forums gevraagd, maar niemand weet procies iets, ik zal het hier eens proberen.


Mijn computer (vista 64 bit) loopt dus regelmatig vast zonder reden. Soms gebeurt het na 5 minuten, soms na een uur. Dit is zeer vervelend, als je bv op dat moment een spel speelt (in dit geval crysis), maar ook als ik een cd aan het branden ben of als ik aan het surfen ben (gebeurt het meeste). De muis of toetsenbord werken totaal niet meer mee, ook een ctrl alt delete werkt niet. Het enige wat ik kan doen is een reset.
Ik heb eens in de logboeken gekeken en ik krijg (kreeg de volgende foutmeldingen)


- Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60
WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage> 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected (deze foutmelding heb ik al weggekregen)
- de volgende stuurpogramma's zijn niet geladen: i8042prt (deze foutmelding heb ik ook al weggekregen
- Kan het beveiligingspakket Kerberos voor verificatie vanaf de server niet initialiseren. Het foutnummer is opgenomen in het gegevensveld (volgens de logboeken en microsoft zou ik deze foutmelding mogen negeren)
- time out (30000 seconden) tijdens het wachten op het verbinden van de service: Messager (heb ik nog niet kunnen wegkrijgen)
- de messager service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart: de service heeft de start of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord (heb ik ook nog niet kunnen wegkrijgen)

Ik vermoed dat deze 2 laatste foutmeldingen de crashes veroorzaken. Bij services heb ik de dienst “messager” proberen te starten, maar ik kreeg volgende foutmelding: “kan de messager service op lokale computer niet starten. Fout 1053: de service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoordt.


Iemand een idee hoe ik deze laatste 2 foutmeldingen kan wegkrijgen in het logboek en de services? Is het misschien ook mogelijk om de dienst messager uit te schakelen? Gaat dit geen problemen geven?


Ik heb de computer ook eens laten binnenbrengen om te zien wat het juist kan zijn, maar ze hebben niets gevonden, en ze hebben gewoon een reïnstall van windows gedaan, maar de foutmeldingen en de crashes bleven. Ze dachten ook dat het misschien aan de hardware kon liggen, maar ze hebben blijkbaar dus niets gevonden. Het strafste van al is dat er al foutmeldingen waren toen vista juist opnieuw was geïnstalleerd.


Het is ook voornamelijk dat het bij internet crasht. Misschien moet ik eens een andere browser installeren?

Ik heb ook al eens een schijfcontrole gedaan, maar het probleem blijft.


Bedankt op voorhand voor de reacties.

compuchrisje
10 August 2008, 01:15
Ook maar een vermoeden: mogelijk staat er ergens op je pc iets ingesteld om te melden wanneer er nieuwe mail is binnengekomen. Ook dat messenger mee wordt opgestart met windows en dat er dus regelmatig een poging tot contact met messenger wordt gedaan om de verbinding te hernieuwen.
Even kijken via het msconfig commando om te kijken welke processen mee opgestart worden of niet, messenger eventueel hier uitschakelen, zodat die enkel wordt gestart als je dubbelklikt op het icoontje, volledig afmelden en afsluiten van messenger als je die niet meer gebruikt... Probeer dit al even?
Is het met het aanwezige geheugen ook in orde?

james1
10 August 2008, 11:30
nee, er staat normaal gezien niets ingesteld wanneer er mail binnenkomt. Ik heb wel mailwasher, maar die staat uigeschakeld wanneer ik windows opstart. En Messenger is toch niet hetzelfde als messager? of vergis ik mij? Ik heb bij msn de optie uigevinkt voor samen met windows op te starten. Bij de systeemconfiguratie staat messenger of messager al niet aangeduid bij de rubriek opstarten. Wel bij de rubriek services, daar staat de optie "messager" aangekruist. Misschien moet ik dit uitschakelen? Wat het geheugen betreft, ik heb 4 gb ram.

WaarBenIk?
10 August 2008, 12:34
Welk moerbord+geheugen heb je, ik heb ongeveer hetzelfde probleem meegemaakt tijdens de installatie van Vista (64bit) en ook erna. Het lag dus aan mijn moederbord, er was een functie ingeschakeld dat AM2 boost heet (automatische overclock van processor+geheugen+caching) waardoor de pc telkens een BSOD gaf. Na "optimal defaults" te hebben gekozen liep alles weer prima.

james1
11 August 2008, 00:34
Ik zal mijn configuratie even geven: vista 64 bit, samsung f1 1 tb, antec P182, voeding 750 watt, 4 gb ram, HD3870X2 grafische kaart, creative xtreme audio, processor is Intel E8400 en moederbord: chipset DFI Lanparty LT X38-T2R. Misschien kan het inderdaad aan de hardware ook liggen. Het is wel niet zo dat hij bij mij een BSOD geeft. Ik kan gewoon niets meer bewegen, zowel muis als toetsenbord bewegen niet. Weet je soms waar ik de "optimal defaults" kan instellen, in welk programma? In de bios in het begin, of bij apparaatbeheer?

Wanneer de computer trouwens crasht, en ik start hem terug op, krijg ik 2 andere foutmeldingen:
- eventid1101: "tijdens het transport zijn controlegebeurtenissen verloren gegaan. Het realtime back-up bestand is beschadigd vanwegen een ongeldige afsluiting
- eventide 6008: de vorige afsluiting van het systeem om ... op .../../.. is onverwacht gebeurd

edit: ok, ik heb de optie messager uitgeschakeld, en krijg de 2 foutmeldingen niet meer terug, maar hij blijft nog altijd crashen, voornamelijk als ik aan het surfen ben, of als ik een spel speel (voorlopig alleen crysis), dus het is volgens mij wel zeker aan de hardware. Waar kan ik nu zien in welk programma waar er een AM2 boost ingeschakeld is?

AMD
11 August 2008, 19:56
Hoi James,

Die optie moet je regelen in de BIOS. In het segment CPU moet je zeker een en ander kunnen terug vinden. Let wel: AM2 is voor AMD processoren.
Jij zit met een Intel processor maar het kan best zijn dat er een vergelijkbare config aanwezig is.
Wat volgens mij ook een oorzaak kan zijn, is dat je met een 64bit OS werkt.
Zijn alle programma's 100% compatible met jouw Vista versie?
Ik vind persoonlijk dat Vista nog altijd geen goeie opvolger van XP en zeker de 64bit versie niet. Ik zou zeggen, probeer eens de 32bit versie of de XP 64bit (is wel niet NL-talig) en kijk hoe dat die draait.

james1
11 August 2008, 23:57
Ik heb speciaal 64 bit gekocht om die 4 gb te laten ondersteunen, + het zou een os zijn voor de toekomst. Ik heb wel programma's draaien die niet vista 64 bit compatibel zijn, maar wel werken in vista zoals bv cd box labeler pro, mailwasher, virtualdubmod,... De rest is wel allemaal vista compatibel. Nu, ik zal het eens proberen in de bios. Ik hoop dat ik niets verkeerd zal doen, op hoop van zegen :damn:

yakitori
12 August 2008, 00:10
ik weet niet veel van computers af maar ik had ook een tijdje dat mijn pc vastliep maar dat kwam omdat mijn internet verbinding prut was en als ik iets dee wat internet te maken had dan liep die hele tijd vast dus misschien maar zeer waarschijnlijk niet kan het zijn dat je internet verbinding slecht is ofzo.

james1
12 August 2008, 00:17
ok, ik heb eens in de bios gaan zien, maar ik durf niet veel te veranderen (ik ben eigenlijk wel een leek)=> Ik veronderstel dat je de am2 boost (maar dan voor intel) bij de rubriek "genie bios setting" terugvindt, maar onder welke optie zou het dan moeten staan? Of zou het bij de pc health status kunnen zijn. Die 2 rubrieken hebben te maken met de cpu.

AMD
12 August 2008, 00:26
ok, ik heb eens in de bios gaan zien, maar ik durf niet veel te veranderen (ik ben eigenlijk wel een leek)=> Ik veronderstel dat je de am2 boost (maar dan voor intel) bij de rubriek "genie bios setting" terugvindt, maar onder welke optie zou het dan moeten staan? Of zou het bij de pc health status kunnen zijn. Die 2 rubrieken hebben te maken met de cpu.

Normaal gezien zou het moeten staan in het deel waar je de amplifier en voltage kan aanpassen.
Het gedeelte dat je gebruikt om te overclocken.
Ik heb even geen idee welk item het precies is voor een intel cpu.
Zolang je geen dingen verandert zoals voltage etc kan je niks verkeerd doen hoor. en in het ergste geval laad je gewoon terug naar fabrieksinstelling.

WaarBenIk?
12 August 2008, 11:16
Ja zoals AMD heeft gezegd, laad de "optimal defaults" instellingen van de bios, dus de standaard instelling. Dit kan ook wel anders genoemd worden en hangt af van bios tot bios. Dus gewoon alles op fabrieksinstelling zetten.

james1
12 August 2008, 11:17
Tja, ik weet het dus echt niet, en ik durf niet veel te riskeren. Ik heb al een privé bericht naar "waar ben ik" gestuurd, in de hoop dat hij mij het kan zeggen, maar ik wordt dus gewoon knetter van de computer :wall: Softwarematig heb ik nu alle foutmeldingen kunnen wegkrijgen in het logboek buiten de kerberos foutmelding (maar da's normaal gezien veilig). Dus het ligt dus zeker aan de hardware.

edit: ik zal het dan eens proberen op fabrieksinstellingen te zetten

WaarBenIk?
12 August 2008, 11:33
Zo zou je bios er uit moeten zien: http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cpu_mainboard/dfi_lanparty_lt_x38-t2r_motherboard/4

Dus als je op F7 drukt zal hij alles terug op "Optimized values" zetten dus de fabriekswaarden. Normaalgezien zou dat je probleem moeten verhelpen.

james1
13 August 2008, 01:36
ik heb op f7 gedrukt voor de optimzed values te activeren, daarna gesaved, maar daarna was het weer van dat. Hij was terug aan het crashen terwijl ik aan het surfen was, of toen ik crysis speelde. In de link die je gepost heb, merk ik wel dat de settings iets anders staan dan de optimized values, zoals bv de optie shutdown after ac loss, dit staat er bij mij helemaal niet in. Bij de dram speed staat hij op auto bij mij, maar er staat dat ik dit moet veranderen naar 333/1066, of bv bij cpu vid control, staat hij op auto, maar dit zou dan 1.600000v moeten zijn (waar hij al een waarschuwing geeft dat dit de cpu zou beschadigen). Misschien moet ik eens een andere browser installeren, bv firefox, misschien dat dat zou helpen? en crysis niet meer spelen -) Ik vraag mij af waar je die optie am2 boost (voor intel iets anders dan) hebt gevonden? Ik vermoed dan, dat je wanneer je overschakelt naar de optimal defaults, die am2 boost blijft staan, ipv dat hij overschakelt naar default.

WaarBenIk?
15 August 2008, 17:18
Nee die AM2 boost was bij mijn Asrock moederbord een optie. Die staat er bij jou niet in.

Is je probleem nu al verholpen?

james1
16 August 2008, 00:16
voorlopig is hij ineens niet meer gecrasht. Sinds ik die beveiligingsupdates heb gedownload crasht hij niet meer, zelfs niet meer tijdens crysis. Ik hoop dat het zo mag blijven duren