Volledige versie bekijken : Xp pc ziet Vista pc wel maar geen bestanden



Silverwing
12 August 2008, 20:27
Ik heb een thuisnetwerk via een router met draad.als ik vanop de Xp pc netwerkverbindingen open en laat zoeken naar computers in het netwerk vind de pc de Andere (Vista)Pc wel maar als ik er dan op klik of via de evrkenner wil openen krijg ik enkel een wit veld.
Andersom werkt alles primaen op de Xp pc staat geen exerne firewall
Hoe kan ik dit oplossen?

Gertjeeuuhh
12 August 2008, 20:52
ik heb dat ook al geprobeerd, had hetzelfde :D

denk da da ergens zal te maken hebbe me de combinatie vn vista en xp ofzo kweet et nie, ik ben er in ieder geval mee gestopt:p

AMD
12 August 2008, 21:25
Ik heb een thuisnetwerk via een router met draad.als ik vanop de Xp pc netwerkverbindingen open en laat zoeken naar computers in het netwerk vind de pc de Andere (Vista)Pc wel maar als ik er dan op klik of via de evrkenner wil openen krijg ik enkel een wit veld.
Andersom werkt alles primaen op de Xp pc staat geen exerne firewall
Hoe kan ik dit oplossen?

Hoi Silverwing.
Het kan zijn dat Windows Vista niet 100% juist is geconfigureerd.
In bijlage zie je een afbeelding van netwerkcentrum in Vista.

Jule
15 August 2008, 16:39
Heeft Vista geen betere beveiliging dan XP? Via linux kan ik gerust "Mijn documenten" bekijken op mijn XP partitie. Bij Vista lukt zoiets niet ...

dannyma
15 August 2008, 16:42
sorry voor mijn uitspraak maar ik denk van niet dat vista beter beveiliging heeft ;).

Jule
15 August 2008, 16:50
sorry voor mijn uitspraak maar ik denk van niet dat vista beter beveiliging heeft ;).
U hoeft zich niet te excuseren voor uw mening. Daarom is dit een forum ...
Nu gelijk hoe het komt, vanuit Vista kan ik alles op mijn XP partitie doorbladeren, omgekeerd lukt niet ....

dannyma
15 August 2008, 16:56
ik heb een paar weken ergens gelezen dat microsoft daar en tooltje heeft voor gemaakt en heb dat gedownload maar probleem is het te vinden op 1 terra hd . dus even geduld ik ga op zoek ;) .

AMD
15 August 2008, 17:14
U hoeft zich niet te excuseren voor uw mening. Daarom is dit een forum ...
Nu gelijk hoe het komt, vanuit Vista kan ik alles op mijn XP partitie doorbladeren, omgekeerd lukt niet ....

Hoi Jule,

Je moet in Windows Vista naar configuratiescherm gaan en dan naar netwerkcentrum.
Daar moet je de nodige services inschakelen.
Zoals oa delen en detectie, ... Je ziet onmiddelijk wat ik bedoel.
In Windows Vista is dit nodig, in Windows XP niet.

Jule
15 August 2008, 18:10
Hoi Jule,

Je moet in Windows Vista naar configuratiescherm gaan en dan naar netwerkcentrum.
Daar moet je de nodige services inschakelen.
Zoals oa delen en detectie, ... Je ziet onmiddelijk wat ik bedoel.
In Windows Vista is dit nodig, in Windows XP niet.Bijgevolg is Vista "iets" beter beveiligd dan XP??

AMD
15 August 2008, 23:26
Beter zou ik niet durven zeggen, wel anders. :)

compuchrisje
16 August 2008, 01:05
Net als zoveel besturingssystemen is het een vergiet met nog een vergiet eronder... alleen staan de gaatjes een beetje anders. De beveiliging van Vista zou het trekpleister moeten geworden zijn, maar ze zijn te vroeg begonnen met het op de markt te gooien. Het eerste Service Pack was al in de maak toen het systeem nog maar amper het licht had gezien.
Veilig zit je met niks trouwens, de markt van de hackers en malware-dumpers wordt steeds groter en inventiever. Ze hebben het juiste gaatje al lang gevonden voor er een patch kan gemaakt worden. 't Is Zoals 't leven: je moet gewoon geluk hebben.

Silverwing
17 August 2008, 09:25
On topic aub!
Met alle tips tot nu toe lukt het nog steeds niet om vanaf de xp pc de vista pc te benaderen.An de firewall ligt het zeker niet,heb geprobeerd met zowel de windows firewall als zone alarm uit te schakelen maar dat helpt ook niet.
Het rare is dat het een hele tijd goed gewerkt heeft,mijn vermoeden gaat uit naar één of andere update die de boel verknoeid heeft,maar er zullen te weinig klachten zijn zodat mocht het de schuld van een update zijn er door Microsoft iets aan gedaan zou worden.

Jule
17 August 2008, 12:01
En één of andere update heeft de instellingen van uw Vista niet verandert waardoor XP uw Vista bestanden niet meer ziet?? (zie reactie AMD) Het was niet mijn bedoeling om offtopic te gaan, ik kijk alleen maar naar een mogelijke oorzaak. ;) Als ik het wil hebben of Vista een betere beveiliging heeft dan XP, zal ik wel een nieuw topic beginnen. :good:

AMD
17 August 2008, 13:17
On topic aub!
Met alle tips tot nu toe lukt het nog steeds niet om vanaf de xp pc de vista pc te benaderen.An de firewall ligt het zeker niet,heb geprobeerd met zowel de windows firewall als zone alarm uit te schakelen maar dat helpt ook niet.
Het rare is dat het een hele tijd goed gewerkt heeft,mijn vermoeden gaat uit naar één of andere update die de boel verknoeid heeft,maar er zullen te weinig klachten zijn zodat mocht het de schuld van een update zijn er door Microsoft iets aan gedaan zou worden.

Hoi Silverwing,

Hebben beide pc's nog altijd dezelfde werkgroep of domein?
Het kan natuurlijk altijd dat een update een en ander wijzigt in die configuratie.
Heeft de Vista computer een wachtwoord? Heeft de Vista een gedeelde map? Juiste machtigingen ingesteld? Zitten er bestanden in die map wat gedeeld is?

Meer weet ik ook niet op het moment.

Silverwing
17 August 2008, 21:01
Hoi Silverwing,

Hebben beide pc's nog altijd dezelfde werkgroep of domein?Ja
Het kan natuurlijk altijd dat een update een en ander wijzigt in die configuratie.
Heeft de Vista computer een wachtwoord?Neen
Heeft de Vista een gedeelde map? Ja,alle mappen zijn gedeeld
Juiste machtigingen ingesteld?Ja,voor iedereen met netwerktoegang enkel lezen
Zitten er bestanden in die map wat gedeeld is?Jazeker!

Meer weet ik ook niet op het moment.
Ik heb ook nog een externe hdd waar de meeste van mijn documenten opstaan en wil deze ook delen maar krijg steeds de fout :onjuiste functie.
Waar zitten de straffe mannen hier die zoveel over netwerken afweten?Al goed dat ik niet alleen ben met dit probleem,anders zou men nog gaan denken dat het probleem louter aan mij lag.

AMD
17 August 2008, 22:46
Ik heb ook nog een externe hdd waar de meeste van mijn documenten opstaan en wil deze ook delen maar krijg steeds de fout :onjuiste functie.
Waar zitten de straffe mannen hier die zoveel over netwerken afweten?Al goed dat ik niet alleen ben met dit probleem,anders zou men nog gaan denken dat het probleem louter aan mij lag.

Hoi Silverwing,

Zet eens een wachtwoord op die Vista PC. Gewoon eens proberen en resultaat even laten weten.

Silverwing
18 August 2008, 09:25
Heb een wachtwoord geplaatst maar alles blijft hetzelfde.
Ik moet de xp pc ook steeds naar computers in het netwerk laten zoeken vooraleer die de vista pc ziet.
Zal ik voor het delen van de externe schijf een nieuw topic maken?

AMD
18 August 2008, 10:11
Welke versie gebruik je trouwens van XP en Vista?
Ik dacht dat XP Home edition niet goed was voor netwerken. Eveneens Vista Home Edition.

PeterN
18 August 2008, 17:18
Home zou ook moeten werken;) Wel enkel eenvoudig delen.
De meest voorkomende fouten zijn al aangehaald:
- Zorgen dat beide pc's goed aangesloten zijn via een router. Als ze beide op internet kunnen is het (y)
- Beide pc's met zelfde werkgroep naam zetten, maar verschillende pc naam.
- Eenvoudig delen opzetten, en printer en bestanden delen opzetten.
Meeste dingen vind je hier terug : http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094

Als bovenstaande goed is, is de meest voorkomende fout de firewall. Denk eraan dat beide pc's een firewall bezitten en beide juist moeten ingesteld worden.
Om te testen kan je alles eens uitschakelen om te zien als het daaraan ligt. Trek eventueel even uw wan aansluiting naar internet uit aan je router als je niet gerust bent ;)
Op de Xp zorg je dat de firewall volledig uitstaat. Software firewalls gelijk zone alarm sluit je ook af. Op de vista doe je dit eveneens. Je kan ook windows defender die standaard erop staat uitschakelen. Eventuele software firewalls uitschakelen ook.
Let ook op dat bij sommige antivirus programma's firewalls meegeleverd worden. Het zijn de zogenaamde suites , een pakket van verschillende beveiligingen.
Probeer nu zo eens. Daarna kan je één voor één terug beveiligen en zien waar het misloopt.

dannyma
24 August 2008, 14:36
ik dacht dat er een tooltje was voor gemaakt maar zal in mijn droom zijn geweest :lol: sorry ;).