Volledige versie bekijken : Computer loopt vast en herstart voortdurend



BenX
14 August 2008, 09:54
Mijn zus heeft een programma binnengehaald via het internet waarna de achtergrond van haar computer veranderde in een blauw scherm met daarin de boodschap dat haar computer geïnfecteerd was. Surfen lukte amper nog. Zij heeft een anti-virusprogramma proberen installeren van 'Panda Software'. Halverwege het controleren van de harde schijf, vermoed ik, heeft ze het programma onderbroken door op Control-C te drukken (het programma heeft het uizicht van een DOS-programma). Sindsdien werkt de computer niet meer. Tijdens de opstartprocedure zien we heel even het Windowslogo waarna de computer uitvalt en opnieuw opstart. En dat doet de computer nu voortdurend.

Ik heb de computer proberen opstarten in safe-mode door op F8 te drukken. Ik krijg dan de keuze uit een 3-tal 'cijfercodes'. Maar het maakt niet uit welke code ik kies. De computer blijft zichzelf heropstarten.

Het is een computer met Windows XP Home Edition vooraf geïnstalleerd. Dus een legale versie, maar ze heeft de originele Windows CD-roms niet.

Is er een andere manier om de computer aan de praat te krijgen?

De computer wordt niet voor belangrijke dingen gebruikt. Dus desnoods koop ik een nieuwe versie Windows XP en herformateer de harde schijf en installeer alles opnieuw. Ik heb hier op het forum al wat tips gevonden i.v.m. anti-virus en anti-spywareprogramma's en Hijack-logs.

Ik heb ook een keer haar laptop gecontroleerd en daar stond de firewall niet aan. Gelukkig heeft ze hiermee nog nooit op het internet gezeten. Op de laptop draait de versie "retestrak". Wat ik heb kunnen terugvinden via Google zou het hier gaan om een soort van illegale Windows-Lite.

Kan ik via de laptop (zoals bij Mac met een fireware-kabel) de harde schijf benaderen van de andere computer?

dannyma
14 August 2008, 15:28
windows xp moet je niet nieuw kopen je kan hem ook lenen van iemand zolang je maar je eigen sleutel gebruikt ;).

Milo
14 August 2008, 16:09
Al geprobeerd met een Checkdisk ???

Merel
14 August 2008, 22:24
Is er een diskette station aanwezig ? Desgevallend geeft ik je verdere tips.

Merel
14 August 2008, 22:33
Uiteindelijk zal herinstalleren van XP de snelste oplossing zijn, als je geen diskette station hebt. Zoals dannyma aanhaalt , de sleutel (serienummer) is natuurlijk nodig. En met M$ weet je nooit of ze weeral moeilijk gaan doen met de activatie.

@Milo
checkdisk van waaruit ? De boot werkt niet eens.

BenX
15 August 2008, 11:01
Is er een diskette station aanwezig ? Desgevallend geeft ik je verdere tips.

Ja, er is een diskettestation.
En het gaat dus om het het "Antivirus XP 2008"-virus.

dannyma
15 August 2008, 15:21
heb je al is gekeken in bios of daar iets is in vernadert is anders terug naar standaard procedure brengen .

Milo
27 August 2008, 16:17
Maak eens een Hjt logje van de besmette computer en gooi dit op ons beveiligingsforum , sectie Hijackthis.

ronnoot
28 August 2008, 07:45
hoe kan die een log maken als pc niet meer opstart??

Dopey
28 August 2008, 15:18
de sleutel (serienummer) is natuurlijk nodig. En met M$ weet je nooit of ze weeral moeilijk gaan doen met de activatie.


Je zegt gewoon aan de telefoon dat je de boel terug moest formateren en installeren na een besmetting, en dan heb je nog niet eens gelogen :D
Of je probeerd idd met een geleende cd te booten en naar de recovery console te gaan om het systeem terug te herstellen :)