Volledige versie bekijken : Kubuntu-desktop in Ubuntu 8.04.



Jule
20 August 2008, 00:38
Als ik een poging doe om de kubuntu-desktop te installeren via het synaptic pakketbeheer, loopt mijn systeempje helemaal vast bij het installeren van de pakketten. (Ik heb een halfuurtje gewacht alvorens een hard reset uit te voeren.) Wie weet raad? Thanks!!

Daarna is pakketbeheer uitgeschakelt en krijg ik deze foutmelding:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report. Dit is dus om de reeds geïnstallerde paketten van de kubuntudesktop te verwijderen ... :cry:

En als ik die dan verwijder, loopt ie weer vast ... Een hard reboot en ... Ubuntu start niet meer volledig op. (Stopt voor ik het aanmeldscherm krijg ...)

Snakey
22 August 2008, 10:27
Open je terminal en voer dit eerst uit:

sudo dpkg --configure -a

Merel
22 August 2008, 14:19
Ik heb geen enkel systeem zien vastlopen bij het installeren van de kubuntu desktop !
Met een twintigtal cursisten hebben we allemaal deze oefening tegelijk uitgevoerd zonder enig probleem.

"Tussen-berichten" (of hoe moet ik dat noemen) tijdens een installatie, komen regelmatig eens opdagen. Maar het voordeel van Linux is toch dat er onmiddellijk de praktische oplossing bij is aangereikt !

Natuurlijk moet je telkens de rechten hebben om wat uit te voeren (vandaar de de sudo die je vooraaan typen moet). Linux is echt behebt van user-rechten. (omdat het oorspronkelijk voor netwerken is gemaakt)

Niet om afbreuk te doen aan Minatica, vergeet niet dat het Ubuntu forum bijzonder actief en hulpvaardig is. Als een probleem opdaagt is dat meestal toch bij verschillende users en wordt het meteen gemeld en zelfs gecatalogeerd tot er een fix opdaagt ! Zodanig dat je daar ook eventueel een oplossing kan vinden vooraleer de vraag opnieuw te moeten stellen.

Jule
23 August 2008, 09:43
Open je terminal en voer dit eerst uit:

sudo dpkg --configure -aDit heb ik gedaan. Gevolg: bevroren beeld, hard reboot en neit meer volledig opstarten. Bijgevolg een herinstallatie ... :cry:


Ik heb geen enkel systeem zien vastlopen bij het installeren van de kubuntu desktop !
Met een twintigtal cursisten hebben we allemaal deze oefening tegelijk uitgevoerd zonder enig probleem. Komt u langs als ik u mijn adres pm??

"Tussen-berichten" (of hoe moet ik dat noemen) tijdens een installatie, komen regelmatig eens opdagen. Maar het voordeel van Linux is toch dat er onmiddellijk de praktische oplossing bij is aangereikt ! Een bevroren scherm gedurende een halfuur tijdens het uitvoeren van het tussenbericht, geeft helaas geen nieuw tussenbericht?

Natuurlijk moet je telkens de rechten hebben om wat uit te voeren (vandaar de de sudo die je vooraaan typen moet). Linux is echt behebt van user-rechten. (omdat het oorspronkelijk voor netwerken is gemaakt)

Niet om afbreuk te doen aan Minatica, vergeet niet dat het Ubuntu forum bijzonder actief en hulpvaardig is. Als een probleem opdaagt is dat meestal toch bij verschillende users en wordt het meteen gemeld en zelfs gecatalogeerd tot er een fix opdaagt ! Zodanig dat je daar ook eventueel een oplossing kan vinden vooraleer de vraag opnieuw te moeten stellen. Ik kan hier niet eens volgen, laat staan dat ik nog ander fora bekijk ...

compuchrisje
23 August 2008, 17:54
Eigenlijk zou je het wel es moeten doen Jule, of op zijn minst eens opzoeken of er in jouw buurt niet toevallig iemand woont die directe hulp verleent. Er staat ergens een lijstje van op het net. Deze mensen komen je (na afspraak) uit de nood helpen en eventueel je volledige installatie in orde brengen. Over vergoedingen wordt er niet gesproken, ik vermoed dat dat onderling wordt geregeld.

Jule
24 August 2008, 09:18
Er wonen in mijn buurt 3 pc-boeren. Ik maak er geen probleem van om hen te betalen. Alleen: geen van de drie kent een snars van linux ... Ik kan trouwens zonder kubuntu-desktop ... Alleen, het is voorzien, maar bij installatie van één van de 106 pakketten, loppt het fout en bevriest mijn pc ... 't Zou niet mogen zijn. :shy:

Snakey
24 August 2008, 12:02
Bij welk pakket loopt het dan vast? Installeer je de kubuntu-desktop meteen nadat je het besturingssysteem hebt geinstalleerd? Je kan ook Kubuntu als systeem installeren ipv Ubuntu ( http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download )

Jule
24 August 2008, 13:05
Daar ik het installeer via synaptic-pakketbeheer, weet ik niet bij welk pakket linux bevriest. Ik had enkel linux geïnstalleerd tezamen met de drivers voor mijn Brother MFC-5860CN printer/scanner. De reden waarom ik probeer de kubuntudesktop te installeren is omdat ik ooit in één of ander KDE distributie heb opgemerkt, dat ik vrij gemakkelijk snelkoppelingen op mijn bureaublad kon plaatsen. Hoe kan ik dat in Ubuntu?
Ik heb nu een 32 bit versie staan. Kunnen we hiermee (http://www.minatica.be/showthread.php?t=50432)verder gaan? :thx: