Volledige versie bekijken : Vista x64 + SP1; bevriest soms; onstabiel



AMD
21 August 2008, 12:26
Hoi hoi,

Ik heb hier een PC van een kennis om na te kijken en Windows Vista x64 erop te installeren.

Probleemschets:
PC is razendsnel (dankzij x64 + SP1) maar soms bevriest hij en na een paar seconden komt het vanzelf terug goed.
Alle hardware is ondersteunt door Vista, alle drivers zijn correct geïnstalleerd dus hier ligt het allemaal niet aan.
Dit moment van bevriezen komt altijd voor als ik een bewerking doe om de hard schijf aan te spreken. bv via bestand opslaan als, of openen

Het gekke is, als ik dit in MS Paint doe, dan is er geen probleem. Doe ik dit in IE explorer 7. Dan crasht hij. Ik kan dus geen bestand downloaden en dan kiezen voor opslaan als want dan crasht hij en geeft een foutmelding dat er een softwarefout is. (unknown software exception) 0x0000006 in de toepassing op locatie 0x72cf4249.
Als ik de Windows Media Player start bevriest de PC en begint hij te haperen.
Als ik een liedje of filmpje open, idem dito. Daarna speelt hij gewoon alles netjes af maar zonder geluid. Maar als ik op de pauze knop druk of op stop dan crasht hij weer (niet altijd maar toch vaak).
De audiodrivers installeerd hij zonder problemen (Realtek) maar toch werkt het geluid niet?!?

Als ik in de taakmanager ga kijken zie ik bij IE explorer en WMP het volgende iexplorer.exe *32/wmplayer.exe *32. ????
Het is toch een x64 OS met SP1. Hoe komt het dat deze onderdelen nu plots 32bit zijn???

Iemand enig idee? Is al de 3de keer dat ik em nu heb geinstalleerd op deze pc en het probleem blijft.
Ik twijfel of de HDD corrupt is.

Opmerking: Eerst stond er Windows XP Professional x32 op.
Hier waren deze problemen niet aanwezig, maar als ik sommige bestanden op de HDD wilde kopieren (om te backuppen) naar de externe USB HDD dan gaf hij een foutmelding van cyclische redundantiefout.
Ik kopieerde het toen naar een andere map op de primaire HDD en dan geeft hij nog die fout. Dus met de externe HDD is alles OK. En het bestand is zeker niet corrupt.
Kan het misschien toch zijn dat de HDD ergens fysieke fouten heeft? Of het mobo misschien die ergens hapert. Hoe kan ik dit nu het best checken en liefst ook herstellen.

Systeem info:
CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+
MOBO: MSI K9N4 Ultra-F (MS-7310)
MOBO CHIPSET: nVidia nForce 500 Ultra, AMD HAMMER
RAM: 4 GB DDR2-800
GRAKA: GeForce 8600 GT 512MB
HDD: WDC WD2500AAKS via nForce RAID controller


Thanks, AMD

deadshot
21 August 2008, 16:23
Hey,

Je hebt hierbij te maken met een violation, wat ik je aanraad is Memtest86+ is even te draaien of het RAM wel niet defect is... Euhm wat je daar zegt over iexplorer.exe *32/wmplayer.exe *32 is normaal hoor en kan niet echt kwaad, je OS zal blijven werken op 64bit hoor... Ik zou hem ook even nakijken op virussen want als je te maken hebt met een violation is malware je ook niet vreemd...

Grtz Deadshot

AMD
21 August 2008, 18:14
Hey,

Je hebt hierbij te maken met een violation, wat ik je aanraad is Memtest86+ is even te draaien of het RAM wel niet defect is... Euhm wat je daar zegt over iexplorer.exe *32/wmplayer.exe *32 is normaal hoor en kan niet echt kwaad, je OS zal blijven werken op 64bit hoor... Ik zou hem ook even nakijken op virussen want als je te maken hebt met een violation is malware je ook niet vreemd...

Grtz Deadshot

Hij zegt niks over violation. Gewoon unknown software error.
Een violation is meer als er bestanden ontbreken of dergelijke.

ivm die *32: Ik veronderstel toch dat windowsonderdelen ook 64bit zijn?!?
mspaint en dergelijke zijn wel zo. Bij mijn weten is windows media player en internet explorer toch een onderdeel van windows.

Virussen en malware zijn uitgesloten. harde schijf is tot 3 maal toe volledig geformatteerd en ik heb enkel een kaal systeem geinstalleerd. Dus er staat totaal niks anders op buiten windows.

Ik heb ondertussen eens de harde schijf laten scannen op fouten etc.
Het heeft maar liefst 6uur geduurd (en heeft heel wat clusters moeten herstellen). En na de scan startte hij op en gaf een melding dat de harde schijf waarschijnlijk moet hersteld worden of vervangen. Neem contact op met de fabrikant etc...?!? Normaal???

Ik kan gewoonlijk met alles uit de voeten en er ik heb nog niks voorgehad wat ik zelf niet kan oplossen maar nu sta ik echt totaal perplex van dit machien.

AMD
21 August 2008, 18:55
Update:

Heb ondertussen gezien dat in de startmenu bij programma's ook internet explorer (64bit) in de lijst staat net onder internet explorer.

Blijkbaar zijn er 2 IE's in Vista x64 ?!? :s :wtf:
Waarom ze dat doen snap ik niet.
Als ik deze gebruik werkt alles perfect.

Idem dito met Windows Media player.
Op de C: partitie staat 2x een map Program Files

Program Files
Program Files (x86)

Alle software die 32bit is, installeert hij in de x86 map blijkbaar en standaard neemt hij IE browser en WMP uit die 32bit map ?!? :wtf:
Pfff microsoft laat echt wel te wensen over in Vista.

In ieder geval met die x64 versie werkt het allemaal.
De melding van de HDD bij het opstarten is er wel nog altijd.

Audio probleem heb ik ook opgelost gekregen. Gewoon 18x drivers verwijderen en opnieuw installeren en dan werkt het plots vanzelf :p :wtf:

Lang leve Windoos...

compuchrisje
21 August 2008, 19:51
Denk dat je zelf de oorzaak al gevonden hebt? Er is gewoon een foute herstelprocedure gebeurd, waarschijnlijk is hierbij de vorige installatie niet overschreven maar is er gewoon één bij gemaakt. Ben nog niet zo thuis in Vista, maar als 'gewoon mens' weten we dat 2 bazen tegelijk nooit goed zijn :D

AMD
21 August 2008, 20:41
Denk dat je zelf de oorzaak al gevonden hebt? Er is gewoon een foute herstelprocedure gebeurd, waarschijnlijk is hierbij de vorige installatie niet overschreven maar is er gewoon één bij gemaakt. Ben nog niet zo thuis in Vista, maar als 'gewoon mens' weten we dat 2 bazen tegelijk nooit goed zijn :D

Hoi CC'tje, overschrijven kan gewoon niet want ik heb bij elke herinstallatie de hdd geformatteerd en geverifieerd. De schijf was dus telkens blanco en elke installatie was dus opnieuw from scratch.

En alleen de map Program Files laten staan lijkt me een beetje gek als al de rest foetsie is.
Maar ik heb op technet wat zitten zoeken en blijkbaar is dit "common sense" bij Vista x64. Er zijn dus automatisch 2x een map voor Program Files. Eén voor 64bit software en één voor 32bit software.
Alleen snap ik niet waarom microsoft een 32bit internet explorer en media player (nog andere tools ook zoals Windows mail, Calender, Defender, Photo gallery en Sidebar) bij een 64bit besturingssysteem duwt en dan op de koop toe ook nog eens als standaard instelt. Is gewoon om problemen vragen.
In je startmenu staat bv windows mail (32bit) als standaard mailclient. Als je die opent gaat dat wel, maar als je ergens in een menu'tje iets doet dan crasht die onherroepelijk met die foutmelding.
Maar het idiote is, als je op alle programma's duwt, dan krijg je een lijst en daar staat dan expliciet "Windows Mail (64bit)"
En zo is dat met bijna alle onderdelen :wtf:

Dit is gewoon hun eigen vensters ingooien. Heel die windows Vista is onstabiel door dit soort idioot idee van hun.
Ik ga toch maar best mijn vriend adviseren om die Vista te laten vallen en voor XP te kiezen (al dan niet 64bit)
En eerst en vooral die harde schijf vervangen door een nieuwe.

Jule
21 August 2008, 22:09
Hier vindt u (http://www.minatica.be/showpost.php?p=340166&postcount=43)mijn pc''tje terug. Alleen het scherm is anders. Vista 64 bit gaf geen problemen zolang ik geen betadrivers voor mijn pinnacle fm kaart testte. :lol: Deze zijn momenteel nog niet verwijdert. Wat de mappen program-files betreft: dit is correct! Hier de screenshots:
http://img143.imageshack.us/img143/5412/schermafdrukvistabestanau0.png
http://img264.imageshack.us/img264/6449/schermafdrukprogramfilekx7.png
http://img264.imageshack.us/img264/7748/schermafdrukprogramfilehy9.png

Snakey
22 August 2008, 10:54
Deze exceptions hebben vaak te maken met een buffer overrun. Test toch eens je werkgeheugen. Kijk ook eens of er een update beschikbaar is voor je bios.
Niet alle programma's die bij Vista horen zijn al in 64bit omgezet. En de reden waarom er nog een 32bit versie van Internet Explorer en dergelijke meegeleverd wordt, is omdat 32bit applicaties die gebruikmaken van de IE control een 32bit engine van IE nodig hebben.

PeterN
22 August 2008, 12:47
Btw, bij mij werken de 32bit versies even goed als de 64bit versies hoor. Het is dus niet dat de 32bit IE niet werkt op het 64bit OS.
De mapjes zijn idd normaal. Alles wat 32bit is (en dat is zowat alles wat je bij installeert) komt onder de x86 map.

AMD
22 August 2008, 18:18
Deze exceptions hebben vaak te maken met een buffer overrun. Test toch eens je werkgeheugen. Kijk ook eens of er een update beschikbaar is voor je bios.
Niet alle programma's die bij Vista horen zijn al in 64bit omgezet. En de reden waarom er nog een 32bit versie van Internet Explorer en dergelijke meegeleverd wordt, is omdat 32bit applicaties die gebruikmaken van de IE control een 32bit engine van IE nodig hebben.

Daar kab ik wel inkomen. Maar waarom in hemelsnaam een 32b browser standaard zetten als je met een 64b OS werkt.
In ieder geval crashen die programma's wel allemaal.

Ik ga eens memtest86+ draaien. Ik ben er zeker van dat de HDD kaduuk is.
Ik hoop dat het geheugen en mobo maar nog allemaal in orde is.

Anders kan hij zo goed als nieuwe pc gaan vragen in de winkel. Gelukkig wel nog alles onder garantie voor hem.

AMD
25 August 2008, 11:56
Probleem is opgelost intussen.
Er was daadwerkelijk een probleem met de HDD. Vriend heeft gewoon een HDD laten omruilen onder garantie.
En toen was probleem opgelost. De hdd had te veel defecte clusters etc... en kon niet hersteld worden. En dat beïnvloedt natuurlijk de lees- en schrijfsnelheid van de pc.
Het mobo scheelt ook wat mee (onboard sound werkt niet meer). maar dat hij wou toch graag een andere soundkaart en heeft die maar zo een creative ding bijgekocht.

Dus nog maar eens alles installeren etc.... :p

Mag een slotje op nu.
Thanks aan iedereen!