Volledige versie bekijken : Thuisnetwerkje



Dopey
25 August 2008, 11:41
Hey allemaal, misschien weer een domme vraag hoor, maar ga ze toch stellen http://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/biggrin.gif
Heb thuis 2 pc's staan, eentje in de woonkamer, eentje op de kamer van m'n dochtertje. Geen van deze pc's zijn momenteel verbonden met het internet. Nu zou ik graag die 2 computers met elkaar verbinden en zo een mini-netwerkje opzetten, om ze dan in een later stadium met het internet te verbinden. En dan nu het vraagje, welke hardware moet ik me aanschaffen en hoe ga ik tewerk? Het is ook zo dat de ene pc draait op win98 en de andere op xp. Maakt dat wat uit?

mikasjors
25 August 2008, 12:14
Om ze nu te verbinden heeft u niets anders nodig als 2 netwerkkaarten (in iedere pc 1) en een cross utp (gekruiste netwerkkabel) Sluit dit aan en doe de wizzard netwerk instellen op de xp machine, maak een floppie met de netwerk instellingen (zit in de wizzard) voer dit uit op de 98 machine en klaar is u.

Later als u internet wil hebben heeft u een modem/router nodig en een netwerkkabel van iedere pc naar de modem/router. Maar in Nederland krijg je de modem/router meestal gratis bij het afsluiten van een abonnement, hoe dat in Belgie is weet ik niet.

Dopey
25 August 2008, 12:37
Kan ik ipv een floppy ook een cd'tje branden, want de floppy van de pc van mijn dochtertje werkt niet meer.:rolleyes:

slicky
25 August 2008, 13:05
Om ze nu te verbinden heeft u niets anders nodig als 2 netwerkkaarten (in iedere pc 1) en een cross utp (gekruiste netwerkkabel)
zal dan een lange kabel moeten zijn
van de woonkamer naar de kamer van de dochter!!!

ik zou opteren om een draadloos netwerkje te maken,als je dan later op het internet wil moet je enkel de router aansluiten op internet en klaar is kees.
of een netwerkje via het electriciteitsnet(is wel iets duurder)

Dopey
25 August 2008, 13:39
Lol, is maar klein appartementje hoor :bow: Maar als ik draadloos ga, weet nog niet zo zeker of die oude pc dat ondersteunt. Bouwjaar 1998 weet je wel, is ondertussen een prehistorische bezienswaardigheid aan het worden :lol: Ben met die pc vroeger wel op internet geweest, maar toen nog gewoon via de telefoonlijn (Belgacom heeft toen veel geld verdiend aan mij lol). Gaat dat werken met een 10 jaar oude modem?

Fakke_Berto
25 August 2008, 21:14
Ik heb hier ook nog een pc staan op win98 en met een draadloze stick in de usb-poort werkt het als een fluitje van een cent.
Gr.

mikasjors
26 August 2008, 10:31
In plaats van een floppy kan een cd ook. Als bekabelen geen optie is werkt een draadloos usb stickje ook wel op windows 98.
Het ligt er maar aan wat je mogelijkheden zijn en wat je ervoor uit wil geven. Zorg er in ieder geval wel voor, dat als je voor draadloos gaat er een goede beveiliging op je verbinding zit.

Succes