Volledige versie bekijken : aanmaken partitie-vista



Peter.B
25 August 2008, 19:01
hoi,
onze zus heeft een nieuwe pc gekocht bij forcom.
HDD 500gb en vista geinstalleerd.ik wil een tweede partitie aanmaken voor al haar data.
nu heb 'k al gelezen (via google) dat het niet zou lukken om een partitie bij te maken,omdat vista op deze partitie geinstalleerd is.
moet 'k een programma installeren om partities aan te maken of is dit de gemakkelijkste manier ?zoja,welk programma koop 'k het best?
volgens deze site zou het lukken via de dvd van vista: http://www.tipsentrucs.nl/web/Tip-detail-pagina/Partities-maken-vanuit-Vista-Setup.htm?articletype=Tip
iemand daar ervaring mee?

g_man
25 August 2008, 20:44
hier (http://www.windowscorner.com/vista/installatie/partities_maken_en_aanpassen.php) :) maar naar het schijnt is dat schijfbeheer nogal brak in Vista.

"Paragon Partition Manager" (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=645) is een extern schijfbeheerprogramma en werkt ook met Vista... :)

Baloeke
25 August 2008, 21:35
Heb destijds met het programma, schijfbeheer, dat in Vista zit mijn harde schijf in 2 delen gemaakt. Wat ik mij ervan nog herinner is dat ik, op het ogenblik zelf de grote niet kon bepalen. Er bestaat nadien wel de mogelijkheid om bv de C-schijf te verkleinen/vergroten en de D-schijf te vergroten/verkleinen.

Peter.B
26 August 2008, 06:35
en hoe groot zou 'k de C partitie (vista) het best laten?
daar zal 'k al de programma's op installeren en waarschijnlijk ook wel enkele games.
met haar HDD van 500GB heeft ze plaats genoeg,mag gerust een grote partitie zijn.

g_man
26 August 2008, 21:41
Best laat je de c:\partitie zo veel mogelijk ongemoeid...daarmee wil ik zeggen, zet ENKEL Windows erop. Maak dan een D:\ aan voor je programma's en dan nog een E:\ voor je games.

Peter.B
27 August 2008, 06:23
Best laat je de c:\partitie zo veel mogelijk ongemoeid...daarmee wil ik zeggen, zet ENKEL Windows erop. Maak dan een D:\ aan voor je programma's en dan nog een E:\ voor je games.

waarom,g_man?en hoe groot zou de C: en D: dan het best zijn?

g_man
27 August 2008, 16:10
Op een windowsinstallatie veel gaan installeren en verwijderen is niet gezond. Gaat aanleiding geven tot fragmentatie ed... allée dat is een persoonlijke opmerking hé. Ik doe dit al jaren zo en heb nooit problemen met m'n OS. Toen ik dat nog niet deed wél. Vandaar :) ;)

dannyma
27 August 2008, 16:26
Op een windowsinstallatie veel gaan installeren en verwijderen is niet gezond. Gaat aanleiding geven tot fragmentatie ed... allée dat is een persoonlijke opmerking hé. Ik doe dit al jaren zo en heb nooit problemen met m'n OS. Toen ik dat nog niet deed wél. Vandaar :) ;)
jij niet alleen ,ik doe dit ook ;).

Peter.B
27 August 2008, 17:43
héél erg bedankt voor jullie persoonlijke opmerkingen :good:
als 'k dan toch een partitie moet bijmaken ,kan 'k er zowel direct 2 maken :)

had wel nog graag geweten hoe groot ik elke partitie maak.

g_man
27 August 2008, 18:10
héél erg bedankt voor jullie persoonlijke opmerkingen :good:
als 'k dan toch een partitie moet bijmaken ,kan 'k er zowel direct 2 maken :)

had wel nog graag geweten hoe groot ik elke partitie maak.
Vista heeft zoveel niet nodig,...maar je hebt eens chijf van 500Gb...neem c:\50Gb; D en E 225Gb... ruimte zat hé :) ;)

Peter.B
27 August 2008, 18:20
dan zal 'k die HDD zo indelen.
g_man en dannyma,héél erg bedankt voor jullie reacties :) :good:

deze mag van mij dan gesloten worden :)