Volledige versie bekijken : Schijf in External HDD Box



Bougey
30 August 2008, 18:34
Hallo iedereen,
ik heb onlangs in mijn doos computerhardware een harde schijf gevonden (fijne ontdekking).
Plots werd mijn wereld 80 GB groter.
Ik beschik over een USB 2.0 External Hard Disk Drive Case EH35SR.
Deze werkt perfect met de bijgeleverde schijf (die mijn vaders IT-consultant heeft meebesteld.)
Maar deze werkt niet met de recent ontdekte schijf (van 80 GB).
Deze schijf is een Hitachi Dekstar Model IC35L090AVV207-0.
Momenteel staat hij in slave (omdat master niet werkte) maar ook dit blijkt niet te werken.
Mijn computer detecteert gewoon geen externe schijf terwijl hij dat wel doet met de oorspronkelijke harde schijf.

Mijn vraag nu:
Wat doe ik fout?
Kan het zijn dat deze schijf nooit zal werken in mijn External HDD Box?
(oke, als ze gewoon kapot is gaat ze uiteraard niet werken, maar daar doel ik nu niet op.)

Alvast bedankt
MVG
Stijn Meul

dannyma
31 August 2008, 08:22
het kan zijn dat je mischien gewoon eventjes het jumpertje moet verplaatsen .

Bougey
31 August 2008, 10:40
Ja dat heb ik geprobeerd, maar er zijn zo'n 8 mogelijkheden.
Ik heb slave en master geprobeerd maar dit leverde niets op...

Nog ideeën?

MVG
Bougey

g_man
31 August 2008, 12:14
Gebruik eens de optie CS (cable select). Aansluitingen komen toch voor de rest overeen hoop ik?

Bougey
31 August 2008, 12:38
Ja hoor alle aansluitingen komen overeen.
Ik zal het eens proberen van zodra mijn back-up gedaan heeft met draaien.
Ik hou je op de hoogte!

Bougey
1 September 2008, 17:45
Op Cable Select begint de schijf hoorbaar te draaien en krijg ik ook de melding dat "de nieuwe hardware is geïnstalleerd". Ook staat hij onder mijn USB hardware, maar hij verschijnt niet onder mijn schijflocaties onder "deze computer".
Bij eigenschappen staat er dat de schijf is toegewezen aan locatie 0.
Zou het kunnen dat ik zelf nog een locatie moet toewijzen?

Alvast bedankt,
ik ben al een heel eind verder.
MVG
Stijn

PeterN
1 September 2008, 18:45
Waarschijnlijk niet geformateerd...
Sluit de externe schijf aan. Klik dan rechts op het ikoontje 'mijn computer' op je bureaublad en kies daar 'beheren'. Kies nu in het lijstje links van het venster 'opslag' en daaronder 'schijfbeheer'.
Je krijgt nu rechts in het venster een list van partities met daaronder een grafische weergave van alle hd's en andere opslagapparaten aangesloten aan je pc. Daar zou de externe bij moeten staan. Je kan hem daar selecteren en formateren. Na het formateren zal bij herstart hij wel onder verkenner bijkomen denk ik ;)

Bougey
1 September 2008, 19:18
Daar had ik al eens gekeken, maar daar vond ik mijn schijf niet terug.
Ik heb het nu met jouw uitleg nog eens geprobeerd, maar ook daar vind ik mijn schijf gewoon totaal niet.
Kan het misschien aan een foute driver ofzo liggen?
Ik heb hier nog een schijf van 20 gig liggen ook, ik ga deze eens proberen...
Uiteraard wil ik liever die van 80 gig recupereren.
Als je zeker bent dat mijn schijf wel gaat werken indien ze geformateerd is, kan ik ook gewoon even mijn case openvijzen en mijn huidige schijf eruit halen, deze er even in, formatteren en dan opnieuw de andere erin steken...

MVG
Stijn

PeterN
1 September 2008, 19:25
Als je zeker bent dat mijn schijf wel gaat werken indien ze geformateerd is, kan ik ook gewoon even mijn case openvijzen en mijn huidige schijf eruit halen, deze er even in, formatteren en dan opnieuw de andere erin steken...
Dat denk ik niet.
Probeer eens even die 20GB, mss dat we wijzer worden dat het de case nu is of de hd waar we de fout moeten zoeken ;)

dannyma
1 September 2008, 19:31
je kan het is proberen en vragen aan je vader of er software of driver voor USB 2.0 External Hard Disk Drive Case EH35SR nog heeft . dit vondt ik op het internet : including Cypress chipset, blue front LED, USB cable, power supply, screwdriver, driver CD .
dus best mogelijk dat deze driver moet geinstaleerd moet worden voor de pc het gaat herkennen met andere hd die je hebt gevonden ( 80 gig ) .

eventure
1 September 2008, 19:34
Driver is normaal gezien pas nodig als je nog Windows 98 hebt ... XP moet het automatisch herkennen ;-)

dannyma
1 September 2008, 19:51
Driver is normaal gezien pas nodig als je nog Windows 98 hebt ... XP moet het automatisch herkennen ;-)ja klopt wat je zegt maar we proberen maar uit om dat ding aan de praat te krijgen via dat externe cause ;).zoals ze zeggen hoop doet leven ;).
is er geen 1 % kans dat xp toch vertikt het niet te herkennen zonder drivers van de externe cause ;).
ik heb ooit is gelezen lang geleden dat hij niet alles herkent wordt meestal het geval bij firma's waar ze geen automatische ondersteuning al aan hebben gegeven en er een paar waren die er niet gelukkig met waren .

Bougey
1 September 2008, 23:23
Bedankt voor de reacties, maar ik krijg zo stilaan het gevoel dat mijn schijf gewoon om zeep is.
De originele mee aangekochte schijf werkte perfect in de HDD box.
De schijf van 20 GB werd ook onmiddellijk herkent (en ben ik nu aan het formatteren).
Het is enkel die schijf van 80 GB (jammer genoeg de grootste :D) die blijkbaar er niet in slaagt om degelijk herkend te worden.
Het vreemde is wel dat de schijf van 80 GB klaarblijkelijk begint te draaien en tevens herkent wordt als een USB apparaat voor massaopslag (alleen komt ze niet in mijn lijst met harde schijven te staan noch in windows explorer noch onder verdere hardwarelijsten, of hoe ik het ook mag omschrijven.)
Ik denk dat ik morgen (op een vroeger uur) mijn harde schijf (die in master staat) uit mijn case vijs en die van 80 gig erin steek. (ik weet nog niet welk besturingssysteem daarop staat, dus ik kom misschien nog voor verrassingen te staan...)
Ik zal dan wel snel genoeg merken of ze er daadwerkelijk de brui aan heeft gegeven.

Verder zou ik het ten sterkste betwijfelen moest het aan de drivers liggen voor de schijf aangezien de HDD Box telkens perfect heeft gewerkt onder XP-systemen zonder de bijgeleverde CD-rom software te installeren.
(en op de doos wordt gezegd dat Plug en play wordt ondersteund, en wat op de doos staat IS ZEKER WAAR :D).
Ik hou jullie op de hoogte.
Als de schijf werkt wanneer ze in master staat, zal ik toch eens met mijn drivers beginnen prutsen (je weet maar nooit...).

Vriendelijk bedankt alvast
MVG
Stijn

PeterN
2 September 2008, 01:27
idd waarschijnlijk is er niks mis met de box. Zoals je zelf aanhaalt is het beste om nu de 80Gb als master in je systeem te zetten en deze aan de praat te krijgen. Als dat lukt zal hij ook in de box werken.