Volledige versie bekijken : ADSL router/modem



kurt002
3 September 2008, 22:00
Beste,

een tante heeft volgende situatie in huis:
telefoonlijn komt binnen beneden (Belgacom) (maar telefoneren via Euphony ofzo).
Ze heeft ADSL Go.
Er moet een ADSL modem/router komen beneden.
Er vertrekken 4 UTP kabels naar contacten voor telefoon en 3 kabels (waarvan één naar boven) voor internet.
Boven komt er dus een UTP kabel toe voor internet, daar moet een switch komen (8 poort) en van daaruit iedere kamer voorzien van internet. (Ter info, boven komt er ook een UTP kabel, voor 1 telefoonlijn nog op een kamer).

De vraag is, welke ADSL modem router neem ik het best, en welke switch?

Mijn eerste gedacht is:
Linksys WAG-160N Adsl Modem + Wireless Gateway N (PSTN)
Reden: ben de laatste tijd gewoon van een Linksys router te installeren (zonder ADSL wel), en heb daar nog niet veel miserie met gehad.

Ofwel had ik dan de volgende in gedachten:
Linksys Adsl Modem + 4 Ports Ethernet Switch
Dit omdat het (voorlopig) niet persé écht draadloos moet zijn, zou er later mss een acces point bijgeplaatst hebben indien ze dit zou willen.

PS: op deze modem kan ik toch het inkomend signaal van Belgacom aansluiten? En voor de telefoon heeft ze nog altijd de bestaande splitters nodig? VOOR de modem moet er géén splitter komen?

En welk switch het beste nemen voor het verdiep:

- Linksys 8 Ports Switch 10/100 Auto-Sensing

- Linksys 8-Port 10/100 Switch

Ikzelf thuis heb namelijk volgende:
Belkin Wireless Gateway/Router 54G + ADSL Modem.
Heb hier wel soms al eens miserie mee gehad (als de stroom bv uitviel, nogal moeilijk om zn internet connectie te vinden).

Of zouden jullie voor mn tante toch een Belkin aanraden of een DLINK ofzo?

En als laatste nog, ze heeft nu een printer aan één pc hangen (via USB). Bestaat er zoiets om deze rechtstreeks aan de router te hangen zodat alle pc's makkelijk kunnen printen?
En is het mogelijk om tussen XP en Vista een netwerk te maken (om bestanden te sharen)? Hier thuis heb ik namelijk alléén XP.

Alvast bedankt.

PeterN
3 September 2008, 23:31
Blijkbaar een uitgebreide installatie ;)

Eerst de modem/router :
Verschillende merken zijn goed maar om in de lijn te blijven van uw voorstel, is de linksys Linksys WAG-160N een goede keuze. Mooi design, adsl modem ingebouwd en een draadloos N. Let wel op want de linksys routers/modems lijken allemaal heel veel op elkaar qwa uiterlijk en ook kwa type nummer. Zo is er kwa uiterlijk weinig verschil met de WRT-106N maar is dit enkel het router gedeelte zonder de adsl modem (toevallig vandaag aangeschaft :D) Ik zou direct een draadloze router nemen: jmet de router is uw hele thuisnetwerk gescheiden door de firewall van het internet (beveiliging) en draadloos kost niet veel meer.

Switch: met een switch kan je niet veel verkeerd doen. Ik zou daar naar de prijs kijken.

Printerserver: daar het een serieuze installatie is zou ik verder gaan dan dat. Installeer een nas, een plaats voor backup en waar je de printer kan aanhangen (http://www.minatica.be/showthread.php?t=53146) Met zoveel contact punten en mogelijke pc's is dit zeker aan te raden. Backup en gedeelde bestanden op een centrale plaats zodat je printer en bestanden kan bereiken zonder dat een andere ps moet opstaan. Met bv een dlink dns 323 (http://www.dlink.be/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhLPG3yV3oV4 x/h6ltbNlwaaFp6DQoHDrryCBA9ogPANfj) heb je beide, opslag en printerserver.

kurt002
5 September 2008, 00:04
Bedankt voor de uitleg.
Ik zal dan toch overwegen om die Linksys WAG160N te nemen voor mn tante.
Echter, ik heb ergens gelezen dat dit voor ISDN lijn is (2 lijnen van Belgacom bv), maar dit zal toch ook lukken voor één lijn é?

Je zult het ietwat verkeerd op hebben, de UTP kabels liggen klaar, maar voorlopig komt er nu slechts een 2e PC bij => NAS e.d. zeker (nog) niet nodig.
Vandaar toch de vraag, hoe printer best in netwerk zetten?

En ivm switch, ben ik aan het twijfelen tussen:
- Linksys 8 Ports Switch 10/100 Auto-Sensing (http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1115416836813&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=3681322279B23)
- Linksys 8-Port 10/100/1000 Gigabit Switch (http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1123638180691&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=8069122279B08

Ze zien er gelijk alle 2 degelijk uit, de laatste is 10 euro kostelijker wel, maar gelijk compacter. Werking zal wss niet veel uitmaken tss beide (aangezien ik toch op het 100 Mbit zal werken).

Mvg.

PeterN
5 September 2008, 00:26
Voor de printer kan je die aan een pc hangen. Via het netwerk kan je die delen. Nadeel is dat de pc waar de printer aanhangt moet aan staan. Een andere oplossing is hem rechtstreeks in het netwerk te hangen dit kan via een router, een Nas of via een netwerk printerserver. Als je de kosten beziet is deze laatste oplossing het duurst daar je een apart apparaat hiervoor koopt. Als je een Nas koopt kan je het voorzien zoals ik al postte. Maar ben je dit niet direct van plan kan het mss best zijn voor een andere router te gaan. Er zijn routers met ingebouwde printserver, enkel heb ik nog geen gezien met zowel modem, router, draadloos en printerserver :(
Voor de switch zou ik niet twijfelen. Als het verschil maar 10 euro is zou ik de gigabyte nemen. Zo ben je al wat zekerder voor de toekomst;)
Beslis je toch de WAG160N te nemen kan ik geen sluitend antwoord geven. Ik ken weinig van ADSL, maar mss dat iemand anders meer weet ;) Anders zeker eerst bevragen in een winkel ;)

kurt002
5 September 2008, 21:02
Bedankt voor het antwoord.
Voorlopig neem ik idd zo een WAG-160N voor mn tante.
Ik neem echter wel de eerste switch (ziet er gelijk degelijker uit qua constructie, de andere is mr een héél licht iets).
De printer zal ik idd aan de bestaande PC laten en hopelijk lukt het dan om dit in netwerk te zetten (PC is XP, de aankomende laptop is Vista (HP DV7-1030EB).

kurt002
5 September 2008, 21:54
Nog een klein vraagje:
ik heb de toevoerlijn van belgacom (blauw en wit), deze verbind ik door naar de telefoonstopcontacten om te telefoneren. Op deze telefooncontacten sluit ik een ADSL splitter aan. Daarna de telefoon zelf. Is het nodig om net VOOR mijn router/modem ook zo een splitter aan te sluiten?

Mvg.